Vreemd fenomeen bij zware last 2.0 HDI
johan van craenenbroeck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 06 juli 2009 06:56 PM

Fenomeen : Als wij zo regelmatig op reis met al ons campingmateriaal,
redelijk zwaar geladen, dan voel ik als versnel in 4de en 5de versnelling
een kleine trilling , de toerenteller gaat dan even hoger als normaal, zo’n
een 200 a 300 toeren meer als anders en daarna zakt hij het weer tot het normale toerental zo’n 2500 bij een een snelheid van 120 km in 5de.
Als ik alleen rij niet geladen merk ik niets.
Hij trekt nog wel stevig door als het moet, maar is dit een voorteken van
wat er op komst is. Iemand een idee ?
Ondertussen staat er een 150.000 km rijplezier op.

Rode Xsara Coupe 2.0 HDI

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 06 juli 2009 07:01 PM
  [ # 1 ]

Dit lijkt me typisch een geval “koppeling versleten”

Je toerenteller mag NOOIT omhoog gaan.


Zet de wagen in de vijfde versnelling met de handrem er op.

Doe nu nu net alsof je gaat optrekken. Echter wel in de vijfde versnelling.
De motor moet meteen aflsaan, doet hij dit niet…. Koppeling Exclamation

 

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7817
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juli 2009 07:16 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat Rene de juiste conclusie trekt, de koppeling zal zo goed als versleten zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 juli 2009 02:31 PM
  [ # 3 ]

fenomeen

ook eerder een keer gehad bij een klant.. Het is inderdaad een raar fenomeen en ook bijna voor de dealer niet op te wekken..
de koppeling kon nooit versleten zijn en hij is er dus ook mee door gereden en heeft nog heel veel plezante rij kilometers gereden.
Ik zou het maar gewoon aanzien.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
johan van craenenbroeck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-2006

Gepost: 14 juli 2009 02:31 PM
  [ # 4 ]

Ik zal het nog wat afwachten, de koppeling is reeds vervangen op 90.000 km, wat ik snel vind, gezien mijn kalme rijstijl een gevarieerd parcoer,
dagelijks snelweg een een beetje stadverkeeer. Ik heb de test gedaan met de handrem, de motor slaat wel af al moet ik zeggen niet onmiddellijk en er was een reukje aan. Zeker niet voor herhaling vatbaar.
Waarom heb ik ongeladen geen last en niet in andere versnellingen ?

Rode Xsara Coupe 2.0 HDI

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 juli 2009 04:55 PM
  [ # 5 ]

Alle kracht van de motor naar de bak wordt overgebracht via de koppelingsplaat.

Hoe sneller je rijdt, hoe meer kracht er nodig is.
Hoe hoger de versnelling, hoe meer kracht er nodig is.
Hoe zwaarder de auto, hoe meer kracht er nodig is.

Optrekken + Lading + hoge snelheid + hoge versnelling = hoogst mogelijke kracht. (Denk maar eens aan fietsen in de 5e versnelling met iemand achterop…)

Dit in combinatie met een versleten koppelingsplaat = slippen van de plaat en dus hogere toerentallen in verhouding tot de snelheid.

Als dit fenomeen zich bij dit type auto vaker voordoet kan het volgens mij ook een ontwerpfout zijn in het koppelingscircuit (te lichte drukgroep). Het slippen leidt dan wel tot versnelde slijtage van de plaat.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook