Hallo,
Wij zijn de trotse bezitters van een M25/648 welke in onze (mini) tractorpuller zit.
Prima motor echter een beetje laag in toeren, we zitten nu op de 6500rpm maar daar zou nog een 1500 bij mogen.
Nu heb ik me laten vertellen dat over het algemeen de nokkenas van een geblazen versie wat tammer is als die van een ongeblazen motor, is dat bij de CX motoren ook zo?
Verder zag ik dat de 2,5l. GTI benz. zijn max. vermogen bij 5000rpm had, is deze nokkenas uitwisselbaar met die van de 648?
Brengt me gelijk op een andere vraag; In hoeverre zijn onderdelen van de motor nummers uitwisselbaar? (drijfstangen, lagers) er zijn diverse revisies van deze motor in omloop, als we b.v. een 666 op de kop zouden tikken is dan alles uitwisselbaar met onze 648? (i.v.m. de naar common-rail omgebouwde kop en zuigers)

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
In principe kan je er bijna van uit gaan, dat niets van de diverse 2,5 motoren uitwisselbaar is.
Dr Theo site had ik al uitgespit, echter hier is niets te vinden m.b.t. maatvoering van lagers, krukas etc.
Ik begrijp dat veel niet uitwisselbaar is, echter kijken wij anders naar een motor dan de meeste mensen.
De basis is bij allen hetzelfde gietwerk, verder neem ik aan dat het gietstuk van de krukas bij allen ook hetzelfde is, wel zouden de afmetingen van hoofdlagers en/of big-ends kunnen verschillen. (zuigers zijn van ondergeschikt belang, deze kunnen we zelf maken)
Ook ga ik ervan uit dat de nokkenas bij alle motoren op hetzelfde malletje gebaseerd is maar wel op een andere manier verslepen, helaas heb ik geen div. smaken liggen om dit op te meten, als de nokkenstok van een GTI benzine uitwisselbaar is met de onze maar wel meer noklift en overlap heeft gaat mijn voorkeur daar eerder naar uit dan het laten verslijpen van de onze. (omdat die dan wel erg wild wordt)
Wellicht heeft iemand binnen de CX wereld wat verschillende types in onderdelen op voorraad en is bereidwillig wat meetwerk te verrichten of anders ons de gelegenheid hiertoe te verschaffen?
p.s. Verder wil ik mijn excuus maken voor het ruw-weg verkrachten van een goede CX motor, maar bekijk het van de positieve kant; als wij het heel houden kan het bij jullie noooooit stuk…

- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat ik me echt afvraag is waarom de keuze op een CX motor is gevallen. Zijn er voor zulk soort trekkers geen betere alternatieven? Niet dat een CX motor slecht is, maar het lijkt me wat ongewoon.
De compact diesel klasse heeft een motor limiet van 2500cc. 4 cilinder met 2 kleppen per cilinder, en wil je dan echt 2,5l. wordt de keuze al erg klein.
De meeste jongens rijden met 1,9l. VW tdi motoren en bij de mttc kom je de 1,9 van peug/cit veel tegen.
Wij hebben bewust gekozen voor een 2,5l. 600cc. meer is veel en met die inhoud zijn er eigenlijk maar een 3 tal motoren (die ook makkelijk beschikbaar zijn, bij zeer grote schade moet er binnen een week wel een ander blok te regelen zijn) en dat is dus de citroen, een ford of een fiat.
ford valt natuurlijk af
Een bevriend garage houder had nog 2 M25 motoren staan die we voor nop gehad hebben en na het ontmantelen zagen ze er meer dan goed uit, kwa opbouw bedoel ik. De zuigers hebben een vrij dikke bodem die dus ruimte heeft voor freeswerk, de drijfstangen zijn net zo uitgevoerd als die van een Hemy en de kop is geweldig, standaard heeft deze al een mooie in/uitlaat spoeling.
Al met al een goede motor om te zien al moet die het nog wel bewijzen, het enige minpunt is dat ie loeizwaar is…

- BX 1.9 TURD, de Euro
Duidelijk verhaal.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach ik vind het wel mooi dit soort acties, alleen leuker als het ding vervolgens ook weer in een CX gezet wordt, maar ach. De ervaringen die er mee zijn zullen voor de dieselrijders erg nuttig zijn denk ik. Ik ben in elk geval benieuwd. Ik zal ook nog even kijken of ik nog wat documentatie heb van de verschillen 648/662/666.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!