‘Koop toch eens een goede auto…*’ verzuchtte mijn lief gisteren nadat ik weer eens stapvoets naar huis kwam geprutteld. Kwaal van de dag: bougie eruit geknald. Zat al niet lekker, knetterde al. En nu BOEM!
Dat wordt een helicoil - heb het ook al eens met m’n Eend meegemaakt. Dat was toen vrij eenvoudig: spatborden eraf en de oude monteur-met-Eendgevoel zette er in een kwartier de helicoil en de bougie weer in.
Bij de GSA gaat dat wat minder makkelijk, vrees ik. Daarom: wie kent een goed adres (liefst in Den Bosch e.o.) waar ik zoiets kan laten doen? Of heeft andere tips…
* Uurtje later erkende ze dat de GSA ‘in principe’ een goede auto is, en dat ze er niet aan moet denken in een Opul of Daaihatsjoe te moeten rijden. Het is nog aan dus.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welke bougie is het?
Sanders in Lieshout is wel handig met oude Citroëns….
Citroen!
Linksachter - vanuit de bestuurder gezien. Nummer 1 in het ontstekingsrijtje, ontdekte ik gisteren in de Haynes.
Of, nog simpeler: die het dichtst bij de verdeler. En dus ongelooflijk onhandig te bereiken…
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
links voor is nog erger..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In plaats van een Helicoil heb ik vaste busjes .
Je gaat “gewoon ” met een tap in het gat en maakt nieuwe schroefdraad , natuurlijk wel alle spaanders ( proberen ) opvangen met flink wat vet aan de tap .
daarna busje er gewoon samen met de bougie indraaien .
Werkt een stuk makkelijker dan die draad van een helicoil er in vissen .
Enige probleempje is dat ze er wel al eens durven mee uitkomen samen met de bougie . maar je kan ze dan wel gewoon terug monteren .
Als je wil ga ik wel eens op zoek naar mijn set en post er een fototje van .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
als aanvulling: kachelkit gebruiken om busje “vast te lijmen”: komt ie er ook niet snel meer uit.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Klein vraagje nog: om bij die ontplofte linkerbougie te komen, moet het spatbord eraf. Begrijp ik nou uit de Haynes dat ik daarvoor eerst het hele front (met koplampen en al) moet demonteren?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Spatbord eraf? Dan blijft je binnenspatbord nog zitten, dus dat helpt niet echt. Front eraf halen is wel beter om bij de bougie te kunnen.
Citroen!
Heu? Kan dat binnenspatbord er ook niet af dan? (let op: hier twijfelt een Eendensleutelaar, gewend aan volledige demontage…) Van ‘voren’ kun je toch amper bij die bougie (linksachter, dichtst bij de accu zeg maar)?
Ik wil de boel namelijk eerst ontmantelen zodat de Helicoil-boer er snel en gemakkelijk bij kan.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij vroege GS-jes kon je de binnenspatborden losschroeven. Bij latere GS-en en GSA’s niet meer (zitten gelast).
Citroen!
Update van de gedupeerde zelf.
Heb mijn beperkingen onderkend en ben niet zelf aan de klus begonnen. Auto naar Moonen (sub-Citroen-garage) te Elshout laten verschepen: de monteur-op-leeftijd daar had in een ver GSA-verleden vaker met dit bijltje gehakt, had er zelfs speciaal gereedschap voor. Kortom: boel is gerepareerd, meteen een verse APK zonder problemen, ik blij.
Tip voor den Antieken Citroen Rijder in het Zuiden: Moonen is thuis in de materie, had meerdere oude Citroens op de brug (en in de opslag) staan, monteurs hebben jarenlange ervaring en kennen de kneepjes (en de betaalbare alternatieven). Ik was/ben zeer content. Hoort, zegt het voort!
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
DriverD schreef:Bij vroege GS-jes kon je de binnenspatborden losschroeven. Bij latere GS-en en GSA’s niet meer (zitten gelast).
De buitenste schaal van de vleugel kan je er afschroeven , de binnenvleugel heb ik nooit anders geweten dan dat die gelast is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen