Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gais schreef:Zeker omdat het nog in de kinderschoenen staat hoef ik het niet in mijn tank. Bacteriën kunnen een groot probleem vormen dus ik kijk lekker eerst de kat uit de boom. Ook wil ik er zeker van zijn dat de materialen in het brandstofsysteem niet aangetast worden, vooral als de auto wat langer stilstaat. Ben overigens wel bereid om mijn BX erop aan te passen als het zover is.
Waar komt het probleem van bacteriën om de hoek kijken dan? Voor zover ik weet speelt dat namelijk alleen bij biodiesel, dat zou veel hygroscopischer zijn dan minerale diesel en dus zou er water in de brandstoftank kunnen verzamelen, waar bacteriën op leven. Noemt men wel ‘dieselalgen’.
Maar dat is nog even heel andere koek dan ‘gewone’ Euro95 waar 10% ethanol bijgedaan wordt. Niet dat ik hier glashard wil beweren dat het niet zou kunnen hoor, maar het verbaast me wel. Het enige dat ik al google’end vind is een soort Wij-van-WC-Eend-adviseren-WC-Eend artikel over een brandstof additief dat ook voor E10 nuttig zou zijn.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik heb het een enkele keer getankt langs de autoroute. Geen problemen met een 1.8i Berlingo uit 2001.
Blijft wel vaag die grens van 2000. Want deze motor wordt gevoerd vanaf 1997. Zouden in dit geval ook andere slangen ed gemonteerd zijn?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat vind ik een stoere instelling
Sorry, ik weet dat dit een oud topic is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die structureel E10 tanken (ik niet, want ik woon in Nederland) en daar schade van ondervonden hebben.
Als het in Frankrijk en Duitsland al zover is, dan zal het hier toch ook niet lang duren voor we over gaan op E10?
http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tips-en-advies,/brandstof-e10.html
Mijn AX zou er dus niet geschikt voor zijn…
Nou ja, in Frankrijk ga ik gewoon tanken, omdat ik ervan uitga dat het pas schadelijk is bij structureel gebruik. Maar goed, het is natuurlijk ook lastig om aan te tonen dat het door de E10 komt, als er iets kapot gaat….
Oke… dit is een beetje een lange en zinloze post geworden..
Het enige dat ik wil, is gewoon onbezorgd in mijn AX kunnen blijven rondrijden!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Voor zover ik heb begrepen is deze benzine straks niet meer leverbaar in D vanwege een kopersstaking. In F zie ik dat deze benzine veel verkocht wordt langs de autoroute. Heb het dit jaar een enkele keer getankt. Zonder problemen (tot nu toe).
Ik heb begrepen dat isn NL ook gemengd wordt, maar in veel kleinere hoeveelheden.
Ik adviseer je het niet te tanken met de AX gezien de grens van bouwjaar 2000 die is aangegeven.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Test in Engeland dat E10-benzine-onzuiniger-dan-euro95
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
geen wonder hoor, de calorische waarde is lager.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste