Volgens mijn oliedrukwijzertje heb ik ineens last van een lagere oliedruk. Normaal stond ie altijd net boven de 6 tijdens het rijden behalve bij wat lagere toerentallen (<2000) bij hete motor. Nu heb ik ineens nog maar maximaal 4, soms zelfs 3,5. Het oliedruklampje ga gewoon direct uit na de start. De olie wordt niet heter, net zo min als de koelwatertemp. Olieverversen gebeurde vorig jaar februari samen met het filter. Qua kilometers mag die nog 5 jaar blijven zitten.
Herkend iemand dit en zo ja wat was toen de oorzaak?
Waar zit die sensor op het blok? Dan kan ik eens kijken of de bedrading helemaal in orde is en de sensor er nog goed in zit.
Groeten FransT
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De oliedruksensor zit in de hoofd-oliegalerij, naast het contact voor de oliedruk. Beide zitten onder/achter het inlaatspruitstuk en zijn bij een 16V lastig bereikbaar. De oliedruksensor is een beetje een tonvormig dingetje. Succes met de puzzel.
OK bedankt. Weet je toevallig ook wat de sensor direct boven het oliefilter aangeeft? Daar lekt het blok trouwens olie.
Oliefilter en olie moet om de 10k km of 1 jaar…. (oliefilter officieel om de 2 jaar of 20k km, volgens instructieboekje)
FransTBX schreef:OK bedankt. Weet je toevallig ook wat de sensor direct boven het oliefilter aangeeft? Daar lekt het blok trouwens olie.
Ik ga nu even uit van mijn 8v blok, boven het oliefilter ziten dus bij mij twee sensors. Eentje voor het lampje en de andere voor het metertje (de grootte ton is die van de meter) Wat overigens ook kan helpen is de contactjes even schoonschuren en inspuiten met contactspray.
Gisteren begonnen met rommelen. Tsjonge daar kan je zonder kleerscheuren inderdaad niet lekker bij.
Het witte tonvormige ding van de firma Jaeger blijkt inderdaad de druksensor voor het dashboardoliedrukwijzertje te zijn. Draadje losgetrokken en daar een ander draadje ingefrummeld en naar buiten het blok geleid. Daar staat een voedingsspanning van 6,0 Volt op. Sensor heen en weer geduwd, maar die zit goed vast.
Trouwens ook wel weer verrast door de zeer knullige montage wijze van de kabelboom tussen al die slangen en van carterventilatie en hydrauliek en koelwater door. Alles zit werkelijk door elkaar heen en tegen elkaar aan te schuren en bijna alles staat onder mechanische spanning. Ik kreeg gewoon de neiging het hele inlaatspruittuk eraf te schroeven om het allemaal een beetje ordentelijk te monteren. Misschien een volgende keer.
Nog even onder het blok gekeken naar toegangsmogelijkheden voor de sensor, maar die zijn er niet echt. Wel geconstateerd dat er echt een geweldige oliemeuk zit, met als meest waarschijnlijke bron de dikke retourslang van onderaf het olievul/carterventilatiecilindertje/bekertje naar het blok vlak boven de carterpan. Die was zeiknat aan de buitenkant en als ik er tegenaan duwde zag je oppervlak overal “werken” met de olie, alsof ie het opzoog en weer losliet. Die leek dus wel gewoon poreus.
Nou had ik toevallig nog een ander setje daarvan liggen, dus moet een hoop geklooi die gemonteerd (alle fabrieksklemmen doorzagen, zonder de slangen door te zagen). Hieruit bleek ook dat het bekertje niet vast zat zoals dat hoort.
Na demontage het bekertje open gemaakt en wederom negatief verbaasd over wat ik daar nou weer zag. In het dopje zit, in tegenstelling tot de 8V, géén gaasje. De vorm van het dopje is ook anders, een gaasje zou niet op zijn plaats blijven zitten. Die lijkt er dus niet in te horen.
Na verwijderen van het interne cilindertje bleek dat daar wel een gaasje omheen zat. Dit gaasje bleek in vergaande staat van ontbinding. Er hing een bruine meuk van olie en water en roest in en er kwamen allerlei stukjes gaasmetaal van af. De draadjes van het staalsponsje breken langzaam maar zeker allemaal af.
En waar gaan ze dan heen? juist ja, die vallen gewoon naar beneden het carter in. En daar komen ze waarschijnlijk een gezellig zuigend pompje tegen die ze vrolijk met de olie mee naar binnen zuigt om vervolgens de geest te geven? Gelukkig was het gaasje van het reservebekertje in veel betere staat en die heb ik dus maar terug gemonteerd.
Ik ben bang hier wel een mogelijke oorzaak voor een lagere oliedruk te hebben gevonden, maar hoor graag ervaringen van jullie hieromtrent. Heeft iemand hier ideeën over of ervaringen mee?
Volgende stappen:
- weerstand van de Jaeger sensor meten tijdens bedrijf door daar ook een draadje aan te prutsen
- Voedingsspanning op sensor en weerstand sensor tijdens bedrijf op de 8V meten en vergelijken met de 16V waarden
- toch maar even olie en filter vervangen om die oorzaak uit te sluiten
OK een paar metingen gedaan aan de 16V
Ik heb ook aan de sensor een draadje gemaakt en deze naar buiten gehaald om weer aan het draadje van de voeding van de sensor te hangen en tegelijk te meten.
Zoals gezegd is de voedingsspanning op de sensor 6 Volt als deze niet aan de sensor hangt. Als deze wel aan de sensor hengt en de motor draait niet is het nog maar 1,5 Volt naar massa. Als de motor warm is en stationair loopt (oliedrukniveau wijzertje op 2) meet ik nog steeds ongeveer 1,5 Volt of iets lager. Geef ik gas tot ongeveer 3000 tpm (wijzertje op 4) dan meet ik nog 0,75 Volt.
Ik kan geen weerstand meten over de sensor. Er lijkt dus iets aktiefs in te zitten.
Bij de 8V daalt de oliedrukindicatie alleen als de olie echt warm is, dus 80°C of meer én de motor stationair draait. Zodra ik een beetje gas geef, schiet het wijzertje boven de 6. Dat was voorheen bij de 16V ook zo. De olie die de laatste jaren in de 16V zit is Castrol Magnatec 5W40. Wel vul ik bij met andere olieen zoals Hema 5W40. In de 8V zit al twee jaar Hema 10W40. Geen enkel probleem mee gehad. Na een jaar daalde ook de oliedrukindicatie in het geheel niet.
Morgen eens die spanningswaarden meten op de 8V.
De nieuwe oude slang tussen olievulbakje en carter is na de hete dag van vandaag en ongeveer 70km nog kurkdroog aan de buitenkant. Wel zitten er spetters op die van elders lijken te komen. Morgen weer eens verder kijken.
Nu wat metingen gedaan aan de 8V.
Voedingsspanning op draad zonder verbinding met sensor 6,5 V.
Verbonden met sensor, wotor koud en uit: 1,5 Volt op sensor.
Motor koud en stationair draaien 0,25 Volt op sensor en wijzertje op 7.
Motor warm (olie 80°C) en stationair draaien 1,07 Volt op sensor en wijzertje op 2,5.
Motor warm (olie 80°C) en 3000 tpm draaien 0,45 Volt op sensor en wijzertje op 5,5-6.
Het lijkt er dus op dat de aansturing van de sensor en de sensor activiteit hetzelfde is, maar de druk daadwerkelijk lager.
Van de week nog maar even olie verversen in de 16V. Doe ik er voor de verandering ook maar eens 10W40 in.
Zo weer een dagje aan de BX gesleuteld. Onder andere olie en filter vervangen. Toen ik het filter eraf draaide bleef er vrij lang olie uit het opschroefdraadeind lopen. Ik herinner me van andere keren dat er gewoon in een keer een buts olie uit komt en daarna niet meer.
Daarom verloopslangetje eromheen geklemd en aangesloten op de LHM vacuum installatie (plastic vaatje met slang in een deksel en een stofzuigerslangmondgat naast de vast aangesloten plastic slang voor het opzuigen van de LHM uit het vat). Stofzuiger erop en zuigen maar. Als er als iets in zat dan zou het er zo wel uit kunnen komen dacht ik. Nou ik ving wel een 50cc olie maar veel grut zat er niet bij. Verder nergens ongeregeldheden kunnen vinden behalve dan de olielekkage.
Die lekkage is toch wel behoorlijk. Na lang zoeken en schoonmaken en weer even draaien lijkt het er toch op dat de lekkage o.a. uit de druksensor voor het dashboardwijzertje komt. Mogelijk heeft dat ook een effect op de indicatie en mogelijk ook op het werkelijke drukniveau in de gallerij.
Een andere bron kan de pakking tussen de onderlegrand van de carterpan en het carter zijn. De carterpan zit niet rechtstreeks op het carter, maar er zit een twee cm dikke alu rand tussen met een pakkings erboven en eronder. De bovenste zou ook wel een bijdrage aan de lekkage kunnen leveren.
In ieder geval is die sensor inderdaad onvoldoende bereikbaar om er iets mee te kunnen. Dan zal toch het inlaatspruitstuk er af moeten. Tsja, dat is dan weer zo een klus die ik alleen ga doen als ik de auto ga houden en laat reviseren. Zo niet dan verkoop ik de auto met lekkage en al.
Het effect van het olieverversen is minimaal. Als ik wil zie ik inderdaad een iets hogere druk als ik rij. Het wijzertje komt nu toch wel echt tot 5, ook als de motor warm is. Maar de drukopbouw zint me nog helemaal niet. De druk begint pas op te lopen van standje 2 als het toerental meer dan 2500 is.
Overigens begrijp ik uit de leerboeken van Castrol dat 5W40 olie alleen dunner is als de motor nog koud is. Als de motor op bedrijfstemperatuur is is de viscositeit ongeveer gelijk en als de temperatuur verder oploopt richting 100°C bijvoorbeeld dan smeert een synthetische 5W40 juist beter opmdat de viscositeit veel minder snel in elkaar stort (een synth. 5W40 heeft een hogere viscositeitsindex). Als je de viscositeit van een synth. 5W40 en een semi synth. 10W40 het in een grafiek uitzet met op de Y as de visc. en op de Xas de temp, dan heb je ongeveer twee rechte lijnen met een snijpunt bij ongeveer 80°C waarbij de 10W40 een hogere constante en een lagere (meer negatieve) richtingscoefficient heeft.
Als jullie er niks meer aan toe voegen dan is dit het einde van dit verhaaltje.
Als er echt olie zweet/lekt langs het schroefdraad van de oliedruksensor, dan zal die ook echt minder druk meten. 4 bar met warme motor is nog altijd oké. Het is tenslotte geen nieuwe meer. Naar mate de kilometerstand toe neemt slijten de lagerschalen van de krukas, maar voornamelijk de drijfstangen hoe ruimer de speling wordt door slijtage des te lager wordt de oliedruk. De gemiddelde ZX 16V(bv) haalt z’n fabrieks oliedruk van 5,4bar@4000rpm@90 graden bij 2ton allang niet meer. Zal bij een BX 16V niet anders zijn. Heb meerdere 16V’s gehad waaronder 1 die van 4,2bar oliedruk naar 3,5bar is teruggelopen, in de periode van 260.000 naar 300.000. Heb eenmaal gehad dat er een blok in puin liep toen had ik slechts 2,5bar op toeren en dit had ik kunnen voorkomen als ik niet de oliedruksensor de schuld gaf van de lage druk…
Je olie verhaal klopt. Liever een 5W40(synthetisch) en 0,5bar minder oliedruk dan een ouderwetse minerale 15W40 met 0,5bar meer, heel simpel gezegd.
Aha, ja zo had ik er nog niet naar gekeken. Dan is eigenlijk wel een beetje logisch. Het monteren van een nieuwe oliepomp zal dan ook niet veel effect hebben lijkt me. Tenzij natuurlijk de pomp inderdaad is beschadigd door de vezels uit het vulpotje.
Wat ik wel gek vind is het plotseling verschijnsel, 1000 km geleden was er nog niks aan de hand en ineens komt het metertje niet meer goed uit de hoek, tenminste zo lijkt het te zijn gegaan. Misschien dat ik er sluipend aan gewend ben geraakt dat het metertje toch minder ver uitslaat dan vroeger.
Die 2 cm dikke alu plaat is de “Bedplate”. Die zorgt voor extra stijheid van het onderblok. Die lekken eigenlijk vrij vaak wel iets. Bij mij zweet ie ook altijd.
Ik kan je wel aanraden om een motor reiniger in het blok te gooien door de olie heen. Ga er een weekje mee sturen, vervang dan het filter en olie weer. Is een wereld van verschil.
Mijn oliemeter schommelde altijd heel erg, en stond nooit echt stil, maar na de spoeling is die muisstil en geeft alles perfect aan.
Nu geeft hij tijdens het rijden als ie warm en koud is tussen de 4 en 6 bar (naar gelang het toerental toeneemt of zakt), en stationair rond 2.5 bar.
Even het gas aanraken en hup, 4 bar
Hoop dat je er wat aan hebt.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Daar ben ik weer. Ik wil de sensor graag vervangen, maar deze blijkt niet meer leverbaar te zijn via de normale kanalen. Ik heb hier bij de te koop gevraagd al een oproep gezet, maar ik denk dat meer mensen in deze berichten snuffelen. Kan iemand me helpen aan zo een sensor? Hetzij nieuw, hetzij gebruikt maar dan wel goed, of een adres waar ik hem nog kan kopen?
Alvast mijn dank.
staat ie ook niet op h base of carpartsdirct?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Orgineel is nog leverbaar voor een ruime €100,-
Op carpartsdirect staat ie niet en die andere site is me onduidelijk, kan je het hele adres doorgeven? er zijn heleboel hbase achtige namen en die ene die er het meeste op lijkt vraagt om een inlog die ik niet heb en ook niet kan aanmaken.
Wel erg handige site dat carpartsdirect.
Origineel nog leverbaar? Via welke dealer dan, want die in Arnhem zegt van niet.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
FransT