Onlangs bleek naast een verhoogd olieverbruik/verlies mijn motortje erg onregelmatig te lopen - BX 19 TZI - na inspectie bleek de verdeler inwendig behoorlijk nat te zijn.
In samenwerking met een paar dealers van zowel Citroën als Peugeot op zoek geweest naar een oplossing, gezien van deze verdeler geen gegevens meer in het systeem zijn te vinden - Ducellier/Valeo 2525655 - anders dan dat deze niet meer leverbaar is, bij de Vos autodemontage in Boven Leeuwen maar een vervanger besteld, dit kostte een paar tientjes.
Hiermee was mijn probleem opgelost.
De volgende dag toch mijn oude verdeler maar eens uitelkaar gehaald, dit blijkt redelijk simpel te zijn, veer verwijderen, pen uit de as tikken en het geheel uitelkander nemen.
De boosdoener bleek een keerring met als afmetingen 16 mm buitendiameter, een gat van 10 mm en een dikte van 4 mm.
Enig onderzoek leerde dat deze keerringen via zaken als Eriks - erxs.nl - en Laman - laman.nl - voor nog geen € te verkrijgen zijn, samen met een nieuwe O-ring, onderdeelnummer 5900 G8, is deze revisie uit te voeren voor ongeveer € 2,00, ook de 2525750 te vinden in carburatormodellen lijkt dezelfde keerring te bevatten.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Kijk, dat zijn nuttige tips!