Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Even het topic afstoffen…
tilanus schreef:
Verder ontdekt dat hij toch wel behoorlijk lekt op de keerring van de rechter aandrijfas. Deze zal dus ook vervangen moeten worden.
Op het najaar is de keerring rechts vervangen, maar na korte tijd bleek dit de lekkage toch niet helemaal op te lossen. Wellicht een slechte keerring?
Dus na de winterslaap opnieuw richting RDV om diagnose te stellen.
Uiteindelijk is de lekkage bedwongen, want het bleek toch iets heel anders dan een keerring of een pakking van de versnellingsbak zelf;
Beide keerringen vervangen en de bak droog gemaakt, maar nóg lekte het ding.
Dus nogmaals de assen eruit en kijken. Wat bleek nu - en vraag me niet hoe hij daarachter is gekomen - maar het blijkt nu dat “ooit” in het verleden de rechter aandrijfas eruit is gehaald. Geen probleem, maar om die as zit een rubber o-ringetje, dat in het differentieel terecht komt als je de as erin schuift en achter de keerring hoort als extra afdichting. De as had zo’n ringetje, geen probleem dus.
Maarrrr: na heeeel goed kijken, ontdekte Sjors dat er in het differentieel nóg zo’n ringetje zat!
Dat tweede ringetje was dus teveel van het goede en dát maakte dus dat de boel ging lekken. Het dubbele ringetje drukte de as er namelijk weer een beetje uit dus de as zat niet 100% op z’n plek waardoor de keerring z’n werk niet goed kon doen.
Dát bleek dus uiteindelijk de oorzaak.
Als extra zitten er nu dus ook twee verse keerringen in. Kan nooit kwaad.
Motorolie lekte hij ook wat, maar dit bleek een oliedrukzender. Zit dus nu een nieuwe in.
Verder bleken de onderste draagarmen veel speling te hebben, dus die zijn vervangen, wat heel erg scheelt in het strak rijden. Die hadden echt veel speling. Ook is een deel van de stabilisatorstang (linker kant) vervangen, namelijk het kleine, verticale stukje van de lange stang naar de draagarm. Dit had enorm veel speling.
APK was geen enkel probleem, met complimenten van de keurmeester “het lijkt wel een nieuwe” zei hij toen ‘ie de onderkant zag.
Punt van aandacht is nog even dat hij af en toe even weigert tijdens het starten. Na testen bleek de accu in orde. Zou dus kunnen zijn dat de startmotor een schoonmaakbeurt/revisie nodig heeft, of dat mijn contactslot wat brak is. Daar moet ik nog eens even rustig naar kijken.
Met dank aan Leo’s uitgebreide verslaglegging!
Tenslotte nog een paar puntjes die ik zelf nog even ga doen;
- Kleppen stellen
- Diravi nog iets afstellen
- Rechter mistlamp voorzijde fixen, die doet niet mee, maar dat is tegenwoordig geen afkeurpunt meer.
Dan is hij weer helemaal klaar voor een seizoen lang zweven over Europa’s wegen.