Ik hoorde laatst iemand iets zeggen dat een Xantia met een automaat bak een “noodloop” kan maken. Ik zou zelf absoluut niet weten wat dit is, of dit kwaad kan en wat je hier eventueel aan kan doen.
Ik rij zelf in een BX Automaat uit 1993 (volgens mij een ZF automaatbak) en vroeg me af of mijn bak hier ook last van krijgen.
Dus mijn vraag is: wie weet wat een noodloop is? Kan dit kwaad en wat kan je er aan doen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Liever een BX met kapotte veerbollen dan een golf GTI met gympies
Een BX heeft een mechanische bak, een xantia (misschien niet alle xantia’s, dat weet ik niet) een elektronisch geregelde bak die in noodloop kan gaan.
Totaal aantal Berichten: 714
- C5 2.0 Break Exclusive
Noodloop wil eigenlijk zeggen dat er nog maar 1 of enkele versnellingen werken. Als je pech hebt, werkt alleen de eerste versnelling, maar dan kun je toch nog naar de garage of naar huis rijden. Het woord zegt het dus al.
Relax.. Mits goed onderhouden zijn automaten in de Xantia erg duurzaam..
Se concentrer sur l’essentiel
Als ik het me goed herinner ligt in onze Peugeot 306 automaat dezelfde automatenbak als in de Xantia.
De onze liep in noodloop toen we de auto kochten. Daar kwamen we achter omdat de lampjes van de sportstand en de winterstand in een bepaalde volgorde knipperden tijdens het rijden. Gelukkig voor ons was het een auto met garantie maar de uiteindelijke rekening voor de verkopende garage was ongeveer 750 Euro!!!
De gehele software module van de bak is toen vervangen. Je merkte er niets van tijdens het rijden alleen dat de lampjes knipperden.
Ik weet niet of de bak van je BX net zo “slim” is.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:
Ik weet niet of de bak van je BX net zo “slim” is.
De bak van een BX heeft geen electronica.(alleen ergens een achteruitrij schakelaar voor de verlichting)