theo s Xsara Coupé 1.6 16v VTR
greenyday
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 20 juli 2009 08:37 PM

wat ik nu mee maakte hij viel plotseling uit na gas loslaten.
kan hem meteen daarna weer gewoon starten.
wat ik ook hoorde is als je het gas los laat dat hij net even iets meer toeren gaat draaien om weer terug te vallen naar 900 toeren.
hij is van bouwjaar 2001 maart.
ook ging bij het dashboard dat stoplampje met de nodige piepgeluiden even aan om weer direkt uit te gaan.
iemad een idee wat dit kan zijn.

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 20 juli 2009 09:57 PM
  [ # 1 ]

wat ik ook hoorde is als je het gas los laat dat hij net even iets meer toeren gaat draaien om weer terug te vallen naar 900 toeren.


dat doet de mijne ook, en men vorige deed dat ook, dus ik denk wel dat dit normaal is…. mischien te map sensor is vervangen? inlaatspruitstuksensor, anders heb ik geen idee, al is aan de computer gekoppeld? grtz

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 juli 2009 10:49 PM
  [ # 2 ]

900 ? Vooropgesteld dat de motor goed warmgelopen is, is het toerental stationair 750 rpm. 4 streepjes per 1000 betekent per stap 250 rpm:

Heel soms wil het gebeuren dat bij plots gas los de motor bijna afslaat en het toerental kort onder de 500 rpm zakt. Dan wordt ook de oliedruk kortstondig te laag, wat uiteraard het nodige aan lampjes doet oplichten.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juli 2009 11:01 PM
  [ # 3 ]

Ik heb ook gehad dat de motor uitviel bij gas los laten bij mijn vorige Xsara. Dit bleek uiteindelijk de bobine te zijn.
Werd alleen maar erger Wink
Dat was een 1.4i uit 2001.

Hoe kom je eigenlijk aan die foto onder je naam? Wink
Volgens mij is dat een foto van mijn huidige Xsara toen die te koop stond Shocked

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 juli 2009 11:09 PM
  [ # 4 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik heb ook gehad dat de motor uitviel bij gas los laten bij mijn vorige Xsara. Dit bleek uiteindelijk de bobine te zijn.
Werd alleen maar erger Wink
Dat was een 1.4i uit 2001.

[...]

Hoop dan maar dat het de bobine is. Mijn vorrige auto, annex ramp-op-4-wielen, annex Gi-gan-ti-sche miskoop, had door een gevalletje droogkoken gare lagerschalen. (Dat krijg je als de koppakking lek is, de KVS droogkookt en de boel dus zwaar oververhit raakt.)

Gevolg van die slijtage is dat er te weinig tegendruk is voor de olie, en de oliedruk structureel aan de lage kant blijft, wat erger wordt als de motor warm is en de olie dunner. Dat kan je dan nog maskeren door er 20W40 in te gooien, maar het blijft tricky. Afslaan bij plots gas los en koppeling in gebeurde dan ook met regelmaat.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juli 2009 11:11 PM
  [ # 5 ]
Technoloog schreef:

Hoop dan maar dat het de bobine is. Mijn vorrige auto, annex ramp-op-4-wielen, annex Gi-gan-ti-sche miskoop, had door een gevalletje droogkoken gare lagerschalen. (Dat krijg je als de koppakking lek is, de KVS droogkookt en de boel dus zwaar oververhit raakt.)

Gevolg van die slijtage is dat er te weinig tegendruk is voor de olie, en de oliedruk structureel aan de lage kant blijft, wat erger wordt als de motor warm is en de olie dunner. Dat kan je dan nog maskeren door er 20W40 in te gooien, maar het blijft tricky. Afslaan bij plots gas los en koppeling in gebeurde dan ook met regelmaat.

Is daar appart naar gekeken? Want dat uitvallen is toch meer een elektronisch iets lijkt me…
Als die lagerschalen hoorbaar lijkt me dat niet de rede om uit te vallen.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 juli 2009 11:17 PM
  [ # 6 ]
Arjan Verkade schreef:
Technoloog schreef:

Hoop dan maar dat het de bobine is. Mijn vorrige auto, annex ramp-op-4-wielen, annex Gi-gan-ti-sche miskoop, had door een gevalletje droogkoken gare lagerschalen. (Dat krijg je als de koppakking lek is, de KVS droogkookt en de boel dus zwaar oververhit raakt.)

Gevolg van die slijtage is dat er te weinig tegendruk is voor de olie, en de oliedruk structureel aan de lage kant blijft, wat erger wordt als de motor warm is en de olie dunner. Dat kan je dan nog maskeren door er 20W40 in te gooien, maar het blijft tricky. Afslaan bij plots gas los en koppeling in gebeurde dan ook met regelmaat.

Is daar appart naar gekeken? Want dat uitvallen is toch meer een elektronisch iets lijkt me…
Als die lagerschalen hoorbaar lijkt me dat niet de rede om uit te vallen.

Dat wrak van een Clio 1.2 RN uit ‘94? Neuh. In de eerste plaats weinig electronica in dat beestje, en bovendien wordt veel duidelijk wanneer je het oliedruk waarschuwingslampje bij stationair al lichtjes flikkert, bij warme motor. Beetje gas bij, meer toeren, hogere druk, lampje uit. Koude motor, dikke olie, hogere druk, dan ook geen lampje.

Oliepomp gaar, dat zou ook nog wel meegespeeld kunnen hebben hoor. Maar het probleem ontstond pas na die keer droogkoken. Daarvoor speelde het niet.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juli 2009 11:43 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
greenyday
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 juli 2009 02:02 AM
  [ # 8 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik heb ook gehad dat de motor uitviel bij gas los laten bij mijn vorige Xsara. Dit bleek uiteindelijk de bobine te zijn.
Werd alleen maar erger Wink
Dat was een 1.4i uit 2001.

Hoe kom je eigenlijk aan die foto onder je naam? Wink
Volgens mij is dat een foto van mijn huidige Xsara toen die te koop stond Shocked

die heb ik ergens van internet geplukt moest ff een fotootje hebben van een grijze xsara en kwam deze ergens tegen is exact dezelfde als ik nu rij.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 juli 2009 02:49 AM
  [ # 9 ]

Maarre dan zonder de mistlampen in de voorbumper… Rolling Eyes

Profiel  
 
greenyday
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 juli 2009 08:27 PM
  [ # 10 ]

morgen gaat ie naar de garage ik moet er zondag toch mee naar oostenrijk rijden als het ff kan.
zal deze tips doorgeven kan hij zien wat ie er mee gaat doen.
zal mij benieuwen wat er uit rolt .

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juli 2009 10:06 PM
  [ # 11 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Maarre dan zonder de mistlampen in de voorbumper… Rolling Eyes

En de kleur kan niet kloppen, want mijn kleur is alleen op type 3 geleverd Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook