mijn lieve dame krijgt het vrij snel warm, vooral in stadsverkeer.
Nu valt mij op dat de ventilator wel draait, maar meteen stil valt als ik de motor uitzet.
Is er iets aan te doen, zodat de ventilator blijft draaien totdat de motor voldoende afgekoeld is?
Ik meen dat Pascal al eens iets in die richting heeft gepubliceerd, maar kan het zo snel niet vinden
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Is het niet zo dat, wil het na laten draaien van de ventilator nut hebben, je ook je waterpomp nog na moet laten draaien? Dit kan immers alleen met draaiende motor.
Wat ik meestal doe om toch nog een beetje te koelen is de motor uitzetten en daarna weer op contact te zetten. Aangezien de ventilator met een thermo-contact geschakeld is zal deze dan weer aanslaan en door blijven draaien tot de kvs in je radiateur weer tot de goeie temperatuur is gekoeld.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
gewoon de relais van de ventilatoren rechtstreeks spanning geven in plaats van na het contactslot .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:gewoon de relais van de ventilatoren rechtstreeks spanning geven in plaats van na het contactslot .
excuseer mijn domheid, maareh: fotootje(s)?
(Waar zit het relais en waar kan ik dat het beste aansluiten en -niet te vergeten- hoe krijg ik dat fatsoenlijk los van het contactslot?)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Sorry geen fototjes ; ik heb al jaren geen CX meer .
Normaal zit die relais boven je batterij , aan je kontactslot moet je niet zijn ....
Dus bekijk het electrich schema en bepaal zo welke relais je moet hebben .
Trek hem voor alle zekerheid bij werkende ventilators even uit om te controleren of je de juiste hebt ;
Zoek dan uit welke draad op de relais van het contactslot komt ( ook op het schema )
Knip deze draad af en geef hierop spanning recht van de batterij ( denk dat er aan de verdeler naast de startkabel nog wel een stekkertje open is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bij andere merken, zoals VW, loopt de ventilator inderdaad nog even door omdat de temperatuur juist na het stopzetten nog even oploopt. Maar blijkbaar is dit normaal gesproken geen probleem anders was dit wel simpel van fabriekswege opgelost. Het is ook de vraag of zo’n schakeling jouw probleem gaat oplossen. Je zet je motor toch niet even uit gedurende een stadsrit? Het probleem zou ik eerder zoeken in een dichtgeslibte radiator. Is deze wel eens vernieuwd? Door niet tijdig verversen in het verleden of vullen met water kan kalkaanslag de doorstroming verhinderen. En een (te) hoge temperatuur kan tot een hoop dure ellende leiden, en dan is een nieuwe radiator zeker het overwegen waard. (even vooropgesteld dat de thermostaat wel goed opent)





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals je al aangaf; ik ben ook met de materie bezig (geweest)...
Nadat ik tijdens de vakantie in Denemarken zag dat ook een ZX een bedrijfstemperatuur van 90-95 graden heeft, maak ik me er niet meer zó druk om.
Het hoort blijkbaar bij een (Douvrin) CX..
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=199930
en ook
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196099
‘Spirit of avant-garde’
Ik had ooit een Xm TurboCT waar dit geregeld werd door een Bitron module. Het nakoelen duurde soms wel tot 6 minuten en het effect was duidelijk merkbaar.
S



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat voor effect?
de radiator koelt af
CX GTi Turbo 2 - All Black






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
En de motorruimte wordt geventileerd waardoor je geen last hebt van
” vapor lock “
Walter
Meten is weten , gissen is missen
garagestmarien schreef:Wat voor effect?
nou gewoon…het effect dat voorkomt uit het nakoelen
Evan snapt het wel…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wbogaerts schreef:En de motorruimte wordt geventileerd waardoor je geen last hebt van
” vapor lock “Walter
Dat heb ik met een niet nakoelende CX nou nog nooit meegemaakt. Eigenlijk. En of ik nou zes minuten moet wachten of 20. Ik zie het voordeel er niet zo van in. Maar die relais is natuurlijk eenvoudig even aan te passen.
Pascal schreef:Zoals je al aangaf; ik ben ook met de materie bezig (geweest)...
Nadat ik tijdens de vakantie in Denemarken zag dat ook een ZX een bedrijfstemperatuur van 90-95 graden heeft, maak ik me er niet meer zó druk om.
Het hoort blijkbaar bij een (Douvrin) CX..
tot op heden heb ik me er ook niet echt aan gestoord; los van het feit dat ik geen temperatuurmeter heb en dus niet weet wanneer de zaak té warm loopt. Wat me wel opvalt, is dat het van tijd tot tijd in de auto “warm” ruikt ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
En wat is dan warm en TE warm ??
Als de rode stoplamp aangaat is het TE warm .
Al het gechoogel met ( soms verkeerd aanwijzende ) temperaturen is relatief .
En een digtale meteing geeft soms wat “te veel ” informatie ; op een analoog metertje is er bijna geen verschil tussen 90 en 95 graden ....
Ik heb heel het koelsysteem van mijn SM vernieuwd , bleek later dat mijn temperatuurmeter 10 graden te veel aan gaf
Walter
Meten is weten , gissen is missen





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat nakoelen is echt niet nodig, anders had Citroen het wel ingebouwd. Ik heb er in Spanje bij buitentemperaturen tot 40 graden op gelet: als je na een paar minuten de motor weer aan zet is de temperatuur nooit echt verder gestegen. En het heeft toch geen zin als de waterpomp niet draait.