1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Beste Xsara motoren op LPG G3
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 24 juli 2009 01:36 AM

Hallo forumleden,

Na een tijd hier niet meer te zijn geweest (in 2005 mijn trouwe BX 1.6 TRi verkocht), ben ik inmiddels op zoek gegaan naar een tweede auto.

Ik kijk uit naar een Xsara met LPG G3, uit 1998-2000, liefst uit 1999/2000. Het allerliefst met een 1.4 motor (coupé of 5deurs), in verband met het gewicht waardoor ik iets goedkoper uit ben met de wegenbelasting.

Ik heb in het Xsara forum zitten pluizen en kwam een reactie tegen over motoren op LPG en het kleppen stellen. Zelf heb ik gehoord dat de 1.8 motoren die Citroën gebruikt heeft voor de Xantia, wat meer olie zweetten dan de 1.6. Ik weet niet echter hoe dat bij de 1.8 motoren zit die in de Xsara gebruikt worden.

Mijn vragen:
- wat is de beste motor op lpg?
- is de 1.8 minder betrouwbaar dan de 1.6?
- is de 1.4 krachtig genoeg om een kleine caravan te trekken?

Profiel  
 
tonnyboy2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 23-10-2008

Gepost: 24 juli 2009 09:28 PM
  [ # 1 ]

1.6 LPG

Hoi ,,

ik heb een 1.6 Phase II op LPG , rijdt 1 op 11 , heb een AG-installatie ,,,er is maar 1 nadeel ,,ik heb een 30 litertank , dus 2 x in de week tanken ,, heb zo’n 17.000 KM gereden in iets meer dan een half jaar , zonder moemenswaardige (gas) problemen ,,, ,, De 1.6 is genoeg (vermogen ) heb ook een 1.8 Xantia gehad , volgens mij zijn beide motoren gewoon betrouwbaar.  Groeten   Ton

In bezit :
Xsara 1.6 VTR 16v
ID 19b (1971)
in bezit gehad :
CX
GSA X3
Xantia

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juli 2009 09:34 PM
  [ # 2 ]

één tip: de 1.4 is voor een caravan eigenlijk te zwak. het zal in NL best gaan, maar op een beetje helling heb je voor de extra marge (veiligheid) veel meer aan een 1.6. Vergeet namelijk niet dat je met lpg zo’n 5-10% vermogen gaat inleveren. De 1.4 heeft zo’n 75 pk op benzine, en met gas blijft er in het meest gunstige geval zo’n 70 pk over. Erg weinig voor een caravan Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 24 juli 2009 10:10 PM
  [ # 3 ]

Er zijn twee 1.8 blokken geleverd in Nederland. Een achtkleps met automaat (nooit handgeschakeld) die sterk af te raden is in combinatie met gas, omdat je dan elke 10K de kleppen kunt stellen. Dan is er nog een zestienkleps 1.8 geleverd, die is juist wel weer prima geschikt voor LPG. Maar wel een stukje minder gunstig in de WB. Niet dat het erg veel zal schelen overigens.

Mijn gevoel zegt ook dat je in dit geval het beste voor de 1.6 kunt gaan. Qua verbruik zal het ook niet veel hoger uitkomen dan een 1.4

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 juli 2009 10:53 PM
  [ # 4 ]

De 1.6i is weer wat zwaarder, dus een aantal van die extra pk’s heb je direct al nodig om het extra gewicht te compenseren…

Kijk eens naar een 1.6 16v. Deze zijn zuiniger dan de 1.4 en 1.6.
Lopen volgens mij prima op LPG. En met 110 pk kan je er best een caravan achter hangen Wink
Dit blok is alleen op de Xsara 2 geleverd, vanaf eind 2000 leverbaar dus.

Een type 2 heeft over het algemeen ook een wat beter wegligging doordat er 15” ipv 14” banden onder zitten. Ook zijn ze maatje breeder. Lijkt me ook wel zo prettig als je iets gaat trekken.

De 1.8i in de Xsara 1 is alleen met automaat geleverd. De 1.8 16v staat weer niet bekend om zijn zuinige verbruik… Met 112 pk en extra gewicht ben je ook hier beter af met de 1.6 16v uit een Xsara 2 Wink

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 24 juli 2009 11:09 PM
  [ # 5 ]

Hey allemaal,

Bedankt al voor de antwoorden! In verband met mijn budget zal ik helaas niet kunnen gaan voor een type 2 en zal het dus geen 1.6 16v worden.

Een 1.8 16v Xsara en een 1.6 zitten beide in de klasse tot 1150 kg, dus ook even duur met wegenbelasting. Mocht ik dus goedkoper willen rijden, dan is enkel de 1.4 een optie. Wat natuurlijk wel weer scheelt, ook met het oog op de verhoging van de wegenbelasting.

Goed punt inderdaad om rekening te houden met hellingen e.d., daar had ik zelf niet bij stil gestaan. Wat dat betreft wordt het wel goed nadenken wat ik van plan ben met evt op vakantie gaan met een sleurhut. Maar in Nederland zou het niet een probleem zijn dus?

Zelf heb ik een beetje het gevoel dat de 1.6 de betrouwbaarste en meest ver ontwikkelde motor is, en dat de 1.8 wellicht een iets minder lange levensduur heeft. Correct me if I’m wrong, maar dat is mijn idee.

Ik vind trouwens 1 op 11 met een 1.6 type 2 niet heel erg zuinig, dat valt me eerlijk gezegd iets tegen.. Ik geloof dat met een 1.6 8v (type 1) wel 1 op 13/14 te halen is op gas.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 juli 2009 11:19 PM
  [ # 6 ]

Hoe vaak ga je met de caravan?

Als je maar 1 keer paar jaar gaat kan je misschien ook in ze 4 of 3 op benzine de heuvel op Wink
Tijdens het trekken zowiezo wel een goed idee om terug te schakelen, lijkt me wat beter voor de motor dan hem zo hard te laten werken in lage toeren…

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 25 juli 2009 12:11 AM
  [ # 7 ]

Terugschakelen is wel een goed idee idd Smile

Nou, ik heb eigenlijk nog niet eens een sleurhut, maar het idee was om zo nu en dan eens een weekend de sleurhut erachter te hangen en gewoon eens weg te gaan. Dus misschien een paar keer per jaar in NL, en in de zomer misschien een keer iets verder.

Dus ja misschien is een 1.6 dan toch wel verstandig Rolling Eyes

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 25 juli 2009 01:36 AM
  [ # 8 ]
Flapdrol schreef:

Ik vind trouwens 1 op 11 met een 1.6 type 2 niet heel erg zuinig, dat valt me eerlijk gezegd iets tegen.. Ik geloof dat met een 1.6 8v (type 1) wel 1 op 13/14 te halen is op gas.

Forget it!

ik heb ‘n 1600 8v van 2000 op G3 (wel een break), en of ik nu doorrij of overdreven zuinig probeer te rijden, zuiniger dan 1:12 krijg ik ‘m nauwelijks. Gezien de prijs van LPG maak ik me er ook niet meer druk om (vandaag hier in dorp 48,9 ct).

Vermogen is wat minnetjes zou best wel eens die 16v op LPG willen proberen, zeker met aanhanger of als je ff duitsland in wil en richting Keulen een keer bergop moet.

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 25 juli 2009 02:13 AM
  [ # 9 ]

Als je wilt weten of een auto/caravan combinatie redelijk vooruit komt, vlak en op de helling: http://www.caravantrekker.nl

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
Patrick
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-2004

Gepost: 25 juli 2009 12:19 PM
  [ # 10 ]

ik rij dan niet op gas, maar wel met een caravan in de zomer vakantie.


met onze 1.8 16ven caravan reden we afgelopen zomervakantie 1 : 9 , en dan reden we zo’n 100 gps km/u.
de kracht van onze xsaar zou ik niet willen missen met de caravan erachter, met een 1.6 8v zal ik het nog wel durven. maar een 1.4?? nee, tenzij je alleen in NL blijft.

BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 25 juli 2009 01:20 PM
  [ # 11 ]

Mijn vader heeft ook een 1.6 8v break uit 2000, en daar haalde ik wel 1 op 13 mee, maar dat waren wel vrij lange stukken moet ik zeggen.

Bedankt voor de tips, wat dat betreft wordt het dus wel minimaal een 1.6. Als een 1.8 16v ongeveer 1 op 10/11 doet, dan vind ik dat ook nog wel meevallen. Wat dat betreft zijn beide modellen een optie. Heeft iemand verder nog informatie over de betrouwbaarheid/levensduur van een 1.8 16v motor?

Leuke site trouwens, die caravantrekker.nl Exclamation

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 25 juli 2009 01:32 PM
  [ # 12 ]
Flapdrol schreef:

[...] Heeft iemand verder nog informatie over de betrouwbaarheid/levensduur van een 1.8 16v motor?

Leuke site trouwens, die caravantrekker.nl Exclamation

Probleem met de 1.8 16v is dat het een beetje een zuipschuit is. Die is op benzine alleen met licht voetje voorbij de 1:12 - 1:13 te krijgen. De opvolger ervan, vanaf eind 2000, 2001, werd de 1.6 16v (110 tegen 109 pk) en die kan 1:15 - 1:16 halen.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juli 2009 02:25 PM
  [ # 13 ]
Technoloog schreef:
Flapdrol schreef:

[...] Heeft iemand verder nog informatie over de betrouwbaarheid/levensduur van een 1.8 16v motor?

Leuke site trouwens, die caravantrekker.nl Exclamation

Probleem met de 1.8 16v is dat het een beetje een zuipschuit is. Die is op benzine alleen met licht voetje voorbij de 1:12 - 1:13 te krijgen. De opvolger ervan, vanaf eind 2000, 2001, werd de 1.6 16v (110 tegen 109 pk) en die kan 1:15 - 1:16 halen.

1.6 16v = 110 pk
1.8 16v = 112 pk

Is dit niks?
 

 

Deze iets duurder, maar wel zeer nette km stand voor LPG auto. Geen airco dat is dan wel weer jammer.
 

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 25 juli 2009 02:35 PM
  [ # 14 ]
Flapdrol schreef:

Bedankt voor de tips, wat dat betreft wordt het dus wel minimaal een 1.6. Als een 1.8 16v ongeveer 1 op 10/11 doet, dan vind ik dat ook nog wel meevallen. Wat dat betreft zijn beide modellen een optie. Heeft iemand verder nog informatie over de betrouwbaarheid/levensduur van een 1.8 16v motor?

Over de levensduur van de 1.8 16V hoef je je geen zorgen te maken, een goed onderhouden exemplaar haalt de 3-3,5 ton zonder al te grote problemen, zijn meerdere Xantia’s met dezelfde motor met meer dan 4 ton (waaronder de mijne)

Qua verbruik haal ik op gas doorgaans 1 op 10, met uitschieters naar de 11.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 25 juli 2009 03:32 PM
  [ # 15 ]
Arjan Verkade schreef:

1.6 16v = 110 pk
1.8 16v = 112 pk

[...]

Wat, DIN pk? AES pk ? ps ? Razz Razz

Komt erop neer dat die twee zo dicht bij elkaar zitten qua vermogen dat je vrijwel niets aan verschil zal merken.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook