Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het citaat komt overigens van Henry Royce - grondlegger van het enige merk dat ooit de Citroën hydro-pneumatiek op de eigen auto’s heeft ingezet.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt niet want óók Mercedes-benz heeft gebruik gemaakt van een Citroën licentie in de w116 450SEL 6.9
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik leer bij
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Arjan,
Wellicht gemist of overheen gelezen maar wat was de aanleiding voor deze grondige aanpak van de techniek?
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
waterman schreef:Dat klopt niet want óók Mercedes-benz heeft gebruik gemaakt van een Citroën licentie in de w116 450SEL 6.9
is dat niet ook voor de w123 en w124 t’s en peugeot 405 break gebruikt?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Er zijn heel veel auto’s met een niveauregeling - meestal alleen op de achteras. Zo begon Citroen trouwens ook met de 15CV. Maar alleen Rolls Royce (en Mercedes dus) met de Citroen-bollen.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
PBO schreef:Arjan,
Wellicht gemist of overheen gelezen maar wat was de aanleiding voor deze grondige aanpak van de techniek?
Er zat wat teveel speling op de aandrijflijn. Ik denk dat het van alles een beetje was. Dus o.a. aandrijfassen. Maar ook de motorsteunen waren gescheurd. En wellicht nog wat vanuit de bak.
Goed voor de meeste puntjes moest het blok er toch uit, dan kom je vanzelf meer tegen
Uiteindelijk had ik er best nog even mee kunnen rijden, maar nu is het wel fijn dat het allemaal gedaan is.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
In elk geval geen half werk en alles bij elkaar een beter dan nieuwe CX nu, denk ik zo.
Maar te zien aan het werk aan het motorblok zou je kunnen concluderen dat het blok olie zoop, KVS verbruikte en/of vermoeid raakte. Hoeveel heb je inmiddels op de klok staan?
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het blok heeft 270k gelopen.
Nee eigenlijk niet. Ik heb volgens mij in 9 jaar nooit olie hoeven bijvullen, buiten het reguliere onderhoud om. Ook KVS gebruik of lekkage heb ik nooit gehad. De koppakking was bij demontage niet heel netjes meer, maar ook zeker nog niet lek.
De bak lekte/zweette wel een beetje, volgens mij bij de keerringen waar de aandrijfassen in zitten. Hier heb ik ook wel eens een beetje olie bijgevuld.
Het fijne nu is dat de CX nog maar 1 ding lekt, en dat is vocht van de airco. Al heb ik verder nog niet gezocht of er ergens nog iets zweet.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ook een hoop preventief dus.
Gezien het verrichte werk en de huidige technische staat zou ik, voorzover nog niet gedaan, een (her)taxatie sterk overwegen, temeer je in het nog niet zo verre verleden de carrosserie al had aangepakt.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De taxatie is van vorig jaar feb/maart toen de auto net klaar was van het spuiten en weer volledig opgebouwd.
Hertaxatie heb ik wel overwogen maar ik weet niet of dit erg veel toevoegt aan de taxatiewaarde.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Zonder de kosten van deze technische restauratie te kennen verwacht ik wel dat de auto, gezien de omvang van het werk, een stukje in waarde is gestegen. Hoeveel is natuurlijk de vraag. Wel goed dat de auto na de “eerste fase” vorig jaar alvast is getaxeerd.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nadat de CX gespoten is heb ik eigenlijk niet echt wat meer aan de lak gedaan.
Pas heb ik daar even de tijd voor genomen en eigenlijk een volledige behandeling gedaan. Dat houd in dit geval in, wassen, drogen, lak reinigen met klei, handmatige polish, een glaze voor extra diepe glans, 2 lagen sealant voor bescherming en een wax als extra toplaag.
Soms wil je nog even iets nieuws proberen. In dit geval een vloeibare coating. Aanbrengen kan niet makkelijker, nadat de auto gewassen is even afspuiten en de auto nat laten. Even met de spray over de auto en vervolgens nogmaals afspuiten om het product te activeren. Het resultaat een enorm water afstotende laag.
Product info: Gyeon Q²M Wetcoat
Nog even een filmpje van hoe gemakkelijk je daarna de auto kan drogen
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Na de revisie van de motor ben ik inmiddels ruim 1500 km verder.
Gister is het volgende aangepakt:
Kop is nagetrokken, ook duidelijk te zien dat dat nodig is.
Kleppen opnieuw gesteld, ik merkte al dat het minder begon te lopen. Met name alle inlaatkleppen stonden te ruim.
Olie ververst, goed om te zien dat de olie er schoon uit kwam.
Verder banden gebalanceerd, rijdt weer wat rustiger.
Nieuwe slangenklemmen op het inlaatspruitstuk, de oude konden niet meer strak genoeg aangedraaid worden om de boel goed af te sluiten.
lekker bezig zo als het hoort