Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe kun je zien dat je een kop moet natrekken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat staat toch voorgeschreven heb dat ook gedaan na 1000km toen ik de koppakking heb vervangen en indd dan klikt de momentsleutel nog een tikkie verder.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Hoe kun je zien dat je een kop moet natrekken?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
waterman schreef:Hoe kun je zien dat je een kop moet natrekken?
Dat, als je de kop natrekt, je dat ook aan de momentsleutel ziet.. Vooral als je daar een gradenschijf op hebt zitten…
Dat zie je gewoon… ik snap Arjan wel.
Goed lezen is ook een vak, Waterman!
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Hoe kun je zien dat je een kop moet natrekken?
Komt er op neer wat Michiel ongeveer zegt.
Als je de bout een halve slag los draait en vervolgens 3/4 slag moet aandraaien was het blijkbaar nodig.
Het komt er op neer dat elke bout zo’n 1/3 slag extra krijgt.
Als je toch kleppen aan het stellen ben is het nog geen 5 min extra werk.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Naar mijn idee bedoelt Waterman of er van tevoren te zien is of de kop nagetrokken moet worden.
Ten eerste de vraag of dit door de fabrikant voorgeschreven is, ten tweede kan dit alleen maar als de laatste stap aanhalen op moment is.
Wanneer dit op draaihoek is, zoals bij de diesels, kan en mag natrekken dus helemaal niet.
Of het nodig was, is alleen zichtbaar te maken als je daarbij, naast een momentsleutel, ook gebruik maakt van een draaihoekmeter.
En dan zou ik niet eerst lossen en dan weer op moment aanhalen, tenzij dit voorschrift is, maar alleen op moment controleren.
Daarnaast is nog van belang of het in koude of bedrijfswarme toestand wordt gedaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik weet is natrekken van de kop voorgeschreven door de fabrikant.
Hoe het uitgevoerd is heb ik weinig twijfels bij, deze mannen zetten meerdere DS blokken in elkaar elke maand.
Uiteraard was de motor voldoende afgekoeld, dat is wel een aandachtspuntje.
klopt bij koude motor
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Arjan Verkade schreef:Zover ik weet is natrekken van de kop voorgeschreven door de fabrikant.
Dat klopt inderdaad en ik wist dat ik het hier ergens had gelezen, maar intussen gevonden, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1984953/
Alleen maak ik daar uit op dat het natrekken dient te gebeuren na 1 keer op bedrijfstemperatuur draaien en niet na 1500 km.
Bij mijn diesel is de laatste stap 45 gr. hoekverdraaiing na op bedrijfstemperatuur brengen en dan minimaal 3 h afkoelen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Belangrijkste is dàt het gebeurt. De koper van mijn DS was vergeten dat vlak voor de overdracht de koppakking vervangen was. Mijn garagehouder wilde de kop na een paar ritten natrekken. Die klapte er mooi opnieuw uit toen dat niet gebeurde. Ik geloof dat de schuld toen bij de restaurateur werd gelegd
Zo’n discussie hoeft het helemaal niet te zijn hoor.
Gewoon doen wat de pakking fabrikant voorschrijft.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is dus natrekken na 1 keer warmdraaien, althans zo lees ik het.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb maar eens een keer het verbruik in de gaten gehouden.
Over ruim 360 km op een dag. Geen airco, ramen dicht, erg veel regen en over het algemeen 100 km/h. En natuurlijk veel op de cruise control.
Dan kom ik toch echt op een persoonlijk record van 1 op 11,3.
Wellicht dat er nog iets meer in zit op droog wegdek, of zelf op moderne banden.
Het verbruik zelf is wat minder belangrijk, maar het zegt naar mijn idee wel wat over de motor en de rest van de auto.
Als ik dat dan vergelijk met de veel nieuwere C6 dan lijkt me het helemaal netjes.
Daar zal een V6 benzine het niet veel beter doen, zelfs de V6 diesel zal niet veel betere resultaten geven.
eens dat het verbruik heel netjes is hoor.
maar in de vergelijking met de c6 diesel reken je wel erg in het voordeel van de cx.
hetzelfde ritje met gelijke snelheid en acceleratie levert echt wel andere getallen op
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja dat gaat de diesel zeker winnen, maar niet met enorme verschillen.
Wellicht dat de CX TRD Turbo 2 dat wel wint