Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
harry45 schreef:Tip; Als je een nieuwe deur aanschaft is dit meestal een imitatie deur, de velsranden zijn dan meestal niet goed of onvoldoende gelijmt, om evt roestvoming tegen te gaan kun je de gaten aan de onderzijde even dichten propje o.i.d daarna laat je er gekookte lijnolie vermengd met tectyl 1 ltr olie 100 cc tec
inlopen laat het een dag staan zodat de olie door de velsranden kan zakken en door de capilaire werking
ook omhoog.
Doe dit met alle velsranden in de deur, veeg de restanten weg met wasbezine laat het geheel drogen, deur binnenkant spuiten, et voila de roestduivel is uitgebannen, ook gebruikte deuren etc kun je hiermee behandelen, kost weinig en er niets beters.Harry
Lijnolie? RX-5? Beter dan niets, maar volstrekt onvoldoende in vergelijking met Mike Sander’s Fett.
Citroen!
Who the f*ck is Mike Sander?;)
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Mike Sanders Fett wordt in Bennebroek verkocht, is bij mij in de buurt.
Deze Fett die heet en met spec tools verwerkt moet worden is een derivaat van lijnolie, gaat er dun in en na het afkoelen wordt het net boter en droogt na een paar jaar uit,( bescherming minder ) gekookte lijnolie met een kleine toevoeging tectyl blijft elastisch en vochtbestendig.
Daarbij komt dat lijnolie een roestvreter is door de velsranden etc kruipt en ook de holle ruimtes beter beschermd,( visserschepen behandelen de beschadigingen met lijnolie dit is niet voor niets,is zoutresistent o.a )
Een ieder is natuurlijk vrij om te gebruiken wat hij of zij wil.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Onzin.
Mike Sander’s Fett heeft niets met lijnolie van doen.
Je hoeft mij niet te geloven, maar ik raad je aan eens een onafhankelijke test van roestwerende middelen te lezen.
Deze bijvoorbeeld:
http://www.autobild.de/artikel/rostschutzmittel-im-test-35817.html
of deze:
http://www.korrosionsschutzshop.de/cms/rostschutz-test-2008-2009-teil-1/
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
RX is ook een prima product en op die test valt wel wat aan te merken. Ieder z’n favoriet dus.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op elke test zal wel iets aan te merken zijn, maar om een onafhankelijke test die over jaren liep zo af te doen?
Citroen!
@DriverD Ik ken deze test, ik ben geen beginneling op dit gebied, heb je de kwaliteiten ook van lijnolie onderzocht?.
Maar zoals ik al schreef iedereen doet gewoon maar wat hij of zij goed vindt.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
En als nuttige tip voor dat lijn olie onderzoek: praat maar eens met de meesterschilder van het Maritiem museum Rotterdam! Al weer een ervaringsdeskundige die wel weet waar hij het over heeft. Prima spul dus!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor de mensen die deze discussie graag verder willen voeren stel ik voor een nieuw topic aan te maken over bijvoorbeeld hoe CX deuren te behandelen tegen roest.
Hier graag weer even ontopic!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net maar eens even de tijd genoemen om wat loszittende strips vast te plakken.
Aan de linkerkant van de auto zat de strip op achterdeur en achterscherm wat los. Ook de raamlijst rond het achterruitje zat los. Hopelijk blijft het weer een tijdje zitten
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net even een kwartiertje rond gereden in de CX.
Na het beurtje loopt die echt super!
In ze 3 rustig een rotonde over op amper 1100 rpm, vervolgens probleemloos wegrijden de rotonde af. Dit allemaal zonder schokken of stoten.
Zo makkelijk heb ik er nog niet mee kunnen rijden
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zo doe ik het ook - maar ik heb wel een zijden voetje nodig om schokjes te voorkomen ...
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik had hier al eens de vraag gesteld hoe je de sierstrips het beste kon opknappen. (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206751/P0/)
Nudat mijn deur toch vervangen moest worden en ook die strips direct maar alle strips gedaan.
Even een oude foto, was het eerst. Degene op de voor en achterdeur zijn half kaal en degene onder het achterraampje is helemaal kaal.
Na het verwijderen en scheuren:
Strips weer gespoten:
En weer terug geplaatst met dubbelzijdig tape ipv de rot klemmetjes die origineel gebruikt werden:
Zo kan er ook geen vuil meer onder komen, op diverse plekken is de lak beschadigd, zo kan het erg makkelijk gaan roesten. De tape zorgt ervoor dat de strip niet meer op de lak kan klapperen.
Er is ook minder goed nieuws, de foto spreekt voor zichzelf…
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooie details Arjan!
Ai, das minder van de uitlaat…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zo kan er ook geen vuil meer onder komen, op diverse plekken is de lak beschadigd, zo kan het erg makkelijk gaan roesten. De tape zorgt ervoor dat de strip niet meer op de lak kan klapperen.Zo kan er ook geen vuil meer onder komen, op diverse plekken is de lak beschadigd, zo kan het erg makkelijk gaan roesten. De tape zorgt ervoor dat de strip niet meer op de lak kan klapperen.
Gedeeltelijk mee eens ,let wel op dat de tape vocht vast houd en nog meer rotzooi.
Beter is naar mijn mening toch klemmetjes,kun je de strippen er af en toe vanaf halen en alles schoonmaken.
En als het er toch af is eerst effe in de was en dan de strips weer terug.
Maar mooi is het wel als alles weer zwart is.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.