1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olie lekkage 1.6 TU motor
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 29 juli 2009 02:16 PM

Ik ben me een beetje aan het orienteren om een Xsara Break te kopen met een 1.6 16V motor. Mijn ervaringen met TU motoren 1.1, 1.4 & 1.5D zijn eigenlijk bij alle 3 de typen hetzelfde. Fijne pittige (nouja de diesel ietsje minder)motor die fijn reageren op het gas t.o.v. de wat wollig aandoende XU motor (die ik nu ook in m’n VTS het liggen). Maar er is eigenlijk één nadeel wat ik met alle 3 het gehad… de olielekkage aan de koppakking. Is dit euvel bij de latere motoren zoals de 1.6 in de Xsara’s van na 2000 opgelost of moet ik daar ook een koppakking vervangen omdat er steeds een paar druppels olie onder de rechterkant van de motor liggen?

Alvast bedankt voor reacties!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 29 juli 2009 02:29 PM
  [ # 1 ]

Bij mijn weten hebben ze die zwakke plek nooit echt structureel aangepakt. Toch heb ik de indruk dat het bij de TU5JP4 minder voor komt (wat ik hier op het forum lees). Hoe dan ook blijft het een aandachtspunt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 29 juli 2009 02:32 PM
  [ # 2 ]

Nooit echt aangepakt zou ik niet zeggen.. De latere modellen hebben bij mijn weten een ander type koppakking. Staal dacht ik. Die lekken iig veeeeeeel minder snel.
Mijn TU 1.6 8v had die volgens de garage ook…

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 29 juli 2009 05:22 PM
  [ # 3 ]

Ik heb wel een lekke koppakking met mijn TU5PJ motor. Deze had ook al een stalen koppakking…

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 29 juli 2009 08:23 PM
  [ # 4 ]

ik heb een 1.6 16v en die lekt geen druppel olie, enkel zweete hij wat koelvloeistof, als ik er mee hard door reed, en dat was dan vooraan rechts als je onder de motorkap kijkt…. als je in de auto zit, de verste linkerhoek, en men vorige xsara 16v had dat ook, maar ik heb is een productje toegevoegd bij men koelvloeistof, om de wp te smeren, en kleine gaatjes te dichten, en het is er mee opgelost…..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2009 08:58 PM
  [ # 5 ]

De vervangers van de TU motoren zoals in de C4 zijn nog veel slechter wat de kop betreft.
Laatst bij een dealer gezien, 3 van die dingen op een rij, allemaal de kop eraf en een nieuwe kop ernaast.
De dealer was niet echt te spreken over deze “BMW” motoren.

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 29 juli 2009 09:46 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

De vervangers van de TU motoren zoals in de C4 zijn nog veel slechter wat de kop betreft.
Laatst bij een dealer gezien, 3 van die dingen op een rij, allemaal de kop eraf en een nieuwe kop ernaast.
De dealer was niet echt te spreken over deze “BMW” motoren.

over welke moter heb je het dan? die nieuwe vti en thp? met 88kw, en 110kw (met turbo)?? of de 1.6 16v 110pk zoals in de xsara, en wat bedoel je met een nieuwe kop? enkel de pakking vervangen is nutteloos dan of wat?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2009 10:09 PM
  [ # 7 ]

Ik bedoel de nieuwe motoren met turbo, de TPH, van BMW.
Alle 3 hadden een kop die goed kapot was, vandaar de kist met een gloednieuwe kop ernaast.
Meer details kon hij niet geven, de beste man was net terug van zijn vakantie en was druk onderdelen aan het uitzoeken voor mij.

De 1.6 16V TU motoren zoals in de Xsara zijn ok.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2009 10:27 PM
  [ # 8 ]

Mijn 1.6 16v na exact 100.000 km:

Lijkt me niet verkeerd Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 29 juli 2009 10:52 PM
  [ # 9 ]
Arjan Verkade schreef:

Mijn 1.6 16v na exact 100.000 km:

Lijkt me niet verkeerd Wink

de waterlekkage waar ik het over had, is aan diezelfde hoek, maar tussen cullasse en motorblok… oei, dat is minder, ik zou wel eens graag weten wat het probleem is met die blokken, want ik was van plan om zoiets te kopen binnen x aantal jaren…..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2009 10:56 PM
  [ # 10 ]
Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 29 juli 2009 11:09 PM
  [ # 11 ]
Arjan Verkade schreef:

Bij de mijne zie je dat toch niet?

waar jij dan op jouw foto de scheiding tussen cullasse en motorblok?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2009 11:13 PM
  [ # 12 ]

Sorry ik snap je zin niet Wink

Zie je bij mijn blok nu wel of niet schade van waterlekkage?
Ik zie het zelf niet namelijk.

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 29 juli 2009 11:15 PM
  [ # 13 ]
Arjan Verkade schreef:

Sorry ik snap je zin niet Wink

Zie je bij mijn blok nu wel of niet schade van waterlekkage?
Ik zie het zelf niet namelijk.

je kan het ook niet zien , want ik zeg dat het tussen cullasse (cilinderkop) en motorblok is, jij trekt je foto te hoog…..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 juli 2009 11:17 PM
  [ # 14 ]

Oké, cullasse is ook geen woord wat wij gebruiken in het Nederlands geloof ik Wink

Veel lager kan je ook niet echt makkelijk een foto maken. Maar zover ik heb kunnen zien zag ik niets geks Smile

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 29 juli 2009 11:19 PM
  [ # 15 ]
Arjan Verkade schreef:

Oké, cullasse is ook geen woord wat wij gebruiken in het Nederlands geloof ik Wink

Veel lager kan je ook niet echt makkelijk een foto maken. Maar zover ik heb kunnen zien zag ik niets geks Smile

bij ons gebruiken we vaak dat woord in het dialect , het komt van het frans ..... mijn excuses Wink ik dacht dat je het wist…. ik zal is een foto online zetten hoe het er bij mij uitziet… lichtblauw achtig… maar sinds er een product in is, lekt het wel niet meer

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook