Raampje in de deur gezakt!
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 30 juli 2009 01:33 AM

Drie weken geleden XM gekocht uit 1999. Natuurlijk de elektrische raampjes getest. Deden het prima. Niet zo vloeiend en geruisloos als mijn Xantia van een jaar ouder, maar het werkte.

Vanmiddag doe ik de raamjes open, auto had in de zon gestaan. Aan bijrijderskant ging die vanaf halverwege al uitermate stroef naar beneden. Vervolgens kreeg ik ‘m maar tot halverwege weer dicht. Dacht dat het misschien met de warmte te maken had, weet ik veel.

Vanavond even sigaretten gaan halen, en wilde mezelf gerust stellen door weer even het raampje te openen en te sluiten. Dat had ik beter niet kunnen doen. Crying or Very sad

Open doen ging prima. Dicht doen ging maar een paar centimeter. Ik dacht hem voorzichtig met hand een beetje op weg te helpen en dit leek aanvankelijk te werken. Toch zag ik ‘m al langzaam weer terugzakken. Tijdens de rit terug moest ik met lede ogen aanzien hoe de gehele ruit vastberaden mijn deur in gleed. Dat was het dan.

Als ik de schakelaar (beide schakelaar geprobeerd) bedien hoor ik ‘m nog wel een poging doen (wat gerommel in de deur) maar dat is alles. Gelukkig een half jaar garantie gekregen, dus maar weer bij de garage op de stoep staan in de hoop dat ze er meteen iets mee kunnen. Moet er volgende week mee op vakantie.

Had ik dan toch een onverwoestbare Benz W124 moeten kopen? Of ga ik nu meteen in de ban? Wink 

Is er iets dat ik kan doen om het raam nog dicht te krijgen? Als ik de lucht zo bekijk kon het nog wel eens gaan regenen…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 juli 2009 01:36 AM
  [ # 1 ]

Zo’n benz gaat net zo vaak stuk Laughing

Maar goed: twee mogelijkheden

1) meest voorkomende: de kabel in het mechaniek is gebroken. Kan gefixt worden, zoek even goed op het forum.
2) het raam is uit de “houder” gelazerd. Het raam zit op een plastic “pikkie” en word vastgehouden door een borgclip, die wel eens stuk wil gaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 juli 2009 01:37 AM
  [ # 2 ]

als de kabel gebroken is kan je normaal het raam met twee handen beet nemen en het voorzichtig recht omhoog trekken .

Dan kan je het eventueel met “duck tape ” vastkleven aan de bovenkant van de deurstijl .

Zo blijt je wagen teminste droog .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 30 juli 2009 01:17 PM
  [ # 3 ]

Wat een duurzamere en minder zichtbare oplossing voor tijdelijk is:

Pak een stuk ijzerdraad, redelijk dik. Vouw dit aan het einde dubbel, zodat er een ruit in zou kunnen hangen.
Schuif het nu tussen ruit en deurpaneel door naar beneden tot het onder de ruit zit. Draai het geheel 90 graden en trek het omhoog. Kan even een paar keer kosten, maar op een gegeven moment zal die lus onder de ruit haken.
Vouw de bovenkant nu strak langs je deurpaneel90 graden om tot die horizontaal ligt. Alles wat buiten het deurpaneel steekt knip je af et voila. Geen rare stukken sticker…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 juli 2009 09:29 PM
  [ # 4 ]

Bij mij bleef het raam keurig in de sponning geklemd zitten. Dus tape en ijzerdraad hoeft niet eens nodig te zijn. Grootste probleem is waarschijnlijk de ruit eruit krijgen als die er helemaal in zit.
Ga je de motor/mechaniek vervangen doe dat dan door één uit een Type 1, daarvan zijn de kabels van RVS.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dopie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 12-07-2009

Gepost: 31 juli 2009 04:09 AM
  [ # 5 ]

Raammechaniek was kapot. Ik kon het vandaag direct laten vervangen. Geweldige garage. Ben erg blij met mijn garantie (sorry garage). Bedankt voor alle tips.

Wat raar trouwens dat Type 1 duurzamer materiaal gebruikt dan Type 2 trouwens.  Shocked

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 juli 2009 03:48 PM
  [ # 6 ]
Dopie schreef:

Raammechaniek was kapot. Ik kon het vandaag direct laten vervangen. Geweldige garage. Ben erg blij met mijn garantie (sorry garage). Bedankt voor alle tips.

Wat raar trouwens dat Type 1 duurzamer materiaal gebruikt dan Type 2 trouwens.  Shocked

Mooi dat het meteen weer is gemaakt.

Zal wel een kwestie van kosten zijn geweest.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook