Koppeling piept -> alleen druklager/-groep vervangen?
bastichelaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-2009

Gepost: 30 juli 2009 01:55 PM

Afgelopen weekend heb ik mijn tweede Citroen aangeschaft, in navolging van mijn uitgebrande ZX 1.4 op gas nu een Xsara Coupe 1.6 8v uit 1999. Tijdens de proefrit leek alles perfect in orde te zijn: remmerij, koppeling, blower etcetera. Maar nu na 350 kilometer gereden te hebben begint de koppeling te piepen op het moment dat ik het pedaal indruk…

Ik ben al even langs Citroengarage Ordas in Diemen geweest, die wist na 5 seconden te zeggen dat het het druklager betreft. Nu vraag ik mij af of perse de volledige koppeling vervangen moet worden, of dat ook eenvoudiger alleen dit druklager vervangen kan worden?

Ik hoor het graag, alle hulp is welkom! Wel jammer dat ik hier binnen een week na mijn aankoop achter ben gekomen… Gekocht van een handelaar, dus ik kan niet terug gaan. Daarnaast is de prijs ook dusdanig scherp geweest dat ik iets dergelijks ingecalculeerd heb!

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 30 juli 2009 04:39 PM
  [ # 1 ]

Het uitbouwen van de koppelinggroep om bij het druklagertje te komen vormt het leeuwendeel in tijd van de klus. Afhankelijk van de staat van de koppelingplaat en drukgroep, gegeven de km stand, zou ik meteen de hele boel vervangen. Dan kan je er wel een tijdje tegen Wink

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
bastichelaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-2009

Gepost: 30 juli 2009 04:50 PM
  [ # 2 ]

Dat dacht ik inderdaad al. Ik zit alleen te twijfelen of ik het bij Ordas laat doen (650 ex ongeveer) of bij een “mannetje waar mijn vader een aantal auto’s in onderhoud had”....

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 30 juli 2009 04:56 PM
  [ # 3 ]

Ik zou voor dat laatste gaan. Wel zo goedkoop, maar geen factuur/garantie waarschijnlijk.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 juli 2009 05:07 PM
  [ # 4 ]

Als je een beun hebt die je kent en vertrouwt ben je natuurlijk lekker goedkoop klaar. Maar zelfs dan, als er later iets niet goed blijkt te zijn wil het nog wel eens lastig worden om ‘garantie’ te claimen die er niet is.

Verder ben ik het er mee eens dat als je de bak los trekt, je ook direct de hele set moet vervangen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 juli 2009 06:52 PM
  [ # 5 ]

Ordas is een goed adres, de monteur daar zit ook hier op het forum als “Dennis v/d Ven”.
Hij is een echte Citroen kenner, kost een paar centen, maar dan heb je wel garantie dat het goed gebeurt, ik vertrouw de beunen niet zo, tenzij ze echt bedreven zijn in de Citroen Hobby Wink

Profiel  
 
bastichelaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-07-2009

Gepost: 30 juli 2009 06:56 PM
  [ # 6 ]

Daar twijfel ik dan ook absoluut niet aan, had het idee dat ik in een Franse garage stapte Smile Daarnaast waren het wat oudere monteurs, en dat zegt ook wel weer wat! Maar volgens mij is “mijn beun” op vakantie, dus ik ga hem maandag naar Ordas brengen!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 30 juli 2009 08:10 PM
  [ # 7 ]

Daarnaast is het ook nog de vraag wat er allemaal vervangen wordt voor de garage prijs: is dat incl. oliekeerringen, bakolie en ander kleinmateriaal? En hoe zijn de steekassen? Ik heb dezelfde motor en heb er geen last van tot nu toe, maar de 1.1i en 1.4i hadden nogal last van de homokineten, dus mogelijk kan er dan ook een nieuwe as in? Je hebt het dan toch losliggen.

Andere vraag is of je wel moetgaan vervangen als het piept. De mijne doet dat inmiddels anderhalf jaar. Het is bij vrijloop weg wanneer je even lichtjes de pedaal indrukt. Bij rijden is het met een aantal km’s ook weer weg. In de winter lijkt het erger, zeker wanneer het vriest. Maar tot nu toe merk ik nog niets van slippen van de koppeling, en dan vindt ik 600 euri toch wel een bedrag…..

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 juli 2009 08:16 PM
  [ # 8 ]

Ik zou me nog niet druk maken om die assen.

Gewoon de koppeling laten doen.

Ordas heeft een goede reputatie, dat zit wel goed.

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 juli 2009 08:19 PM
  [ # 9 ]

Ach ja. een piepende druklager. Je komt er wel achter als het opeens helemaal in de poeier loopt en je de auto niet meer kan ontkoppelen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook