













Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
break23m schreef:Vandaag vier winterbanden gescoord bij Trxke, nette banden op 15” staal.
Als de CX dan dit jaar de wintersportrit moet maken, dan maar meteen goed. Leuk om het wagenpark van Trxke te zien. Prachtige serie 1 prestige met bijzonder hout aan de binnenkant, een mooie serie 1 GTI Turbo met correct stoffen interieur, een mooie TRS (helaas met wat werk) en het werkpaard, een zeer nette serie 2 22 Break. Respect voor het werk dat daar allemaal al in zit.
Wel jammer dat de auto een beetje nukkig was vandaag: bij het versnellen rond de 2500 toeren een flinke hik. En daarboven een beetje moeizaam doortrekken. Is dat nou omdat ie een week in de regen heeft moeten staan? ‘t Werd iets beter na een paar uur rijden, maar over is het nog niet. Nou, vannacht mag het ding weer binnen slapen. Hopen dat ‘t humeur daardoor weer beter wordt.
Nog tips over zaken die ik in de anti-vocht, WD40 of contactspray moet zetten?
Zaterdag heb ik de mooie Prestige Turbo van “break23m” mogen aanschouwen met de TRX blokjes velgen en splinternieuwe TRX banden in de juiste maat wat de auto kompleet maakt.
Het blijft toch een mooie verschijning , begin jaren 90 heb ik samen met mijn vader op het punt gestaan om zo’n Prestige te kopen en zaterdag begon het toch weer te kriebelen…
Veel succes met de winterbanden en je mooie CX!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bedankt . ‘t Kriebelen gewoon laten - er staat bij jullie sowieso al een prachtig wagenpark.
Vandaag de wielen maar eens verwisseld. Zij aan zij met de TRX is de totale diameter ietsje kleiner - wordt de afwijking van de snelheidsmeter nog weer wat groter. Bij het rijden door de stad merk ik eigenlijk maar weinig verschil met de TRX-en, deze winterbanden lijken hooguit iets stugger op kleine oneffenheden. Ik heb de bandenspanning aangehouden die in het instructieboekje staat bij winterbanden op de ‘normale’ 25. Is wat hoger dan op de zomerbanden. En veel hoger dan de bandenspanning die de TRX-en moeten hebben. Iemand ervaring met 65/15 banden?
Toch raar als je naar je eigen auto toe loopt: een Prestige op zwarte wielen. Beetje een ‘rat look’. Daar ga ik dus nog iets aan doen. ‘t Lijkt erop dat wieldoppen die identiek zijn aan wat standaard op bijvoorbeeld een C3 of C5 zit via webshops voor een paar tientjes nieuw te leveren zijn. Als ik zo snel niet iets tweedehands kan vinden, is dat in elk geval een optie.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Met de wieldoppen niet verder gekomen. Wel stekkertjes en kabeltjes onder de kap schoongemaakt en weer eens fijn met een bus anti-vocht aan de gang geweest. Vandaag weer eens een langer stuk gereden. En ‘t schokken is nog niet weg. Dus leg ik het jullie maar eens voor.
De auto start prima, warm en koud. Op constante snelheid is er niets aan de hand, maakt niet uit of de motor 1500 toeren draait of 4500. Dat laatste ook op de snelweg geprobeerd - geen enkel probleem. Daarmee lijkt het mij redelijk onwaarschijnlijk dat de motor te weinig brandstof krijgt.
Het treedt ook niet direct op als de stand van het gaspedaal wijzigt. De auto reageert in eerste instantie normaal op het gas.
‘t Schokken treedt op bij het snelheid vermeerderen. Bij weinig gas en vroeg opschakelen is het wel merkbaar, maar valt niet heel erg op. Met meer gas en wat meer toeren valt ‘t wel op, ook als het toerental hoog (4.000) is. En relatief laag in de toeren vol het gas er op dan volgen de stoten elkaar nogal kort op elkaar op. Niet fijn. Maar op de beoogde snelheid is het direct weer over. Of die snelheid nu 30, 50 of 140 is.
Ra ra, waar ga ik zoeken?
‘t lijkt toch of de motor te weinig brandstof krijgt bij accelereren.
Ik heb niet teruggelezen, maar heb je het benzinefilter al vervangen?


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nope. Is natuurlijk wel een slimme tip. Waar mag dat ding zitten?
Ik vermoed in de buurt van de tank, naast de benzinepomp.
Tenminste als het een injectie is. Maar mijn CX kennis is zeer beperkt.
Anyone?
Bobine?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Zit er al het “nieuwe” soort bobine’s op en hoe is het met de bougiekabels?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Blijft lastig…
Alle slangen controleren vooral bij de aansluitingen/koppelingen. Ze scheuren nog wel eens in.
En het kan ook gewoon je LMM zijn.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Is dat dat zwarte doosje bij het luchtfilter? Is daar nog iets aan schoon te maken (los van de stekkerverbindingen dan)? Ik zal bij draaiende motor eens WD40 of Remmenreiniger op de slangen spuiten. Eens kijken of er dan iets te merken is.
@trxke: ik verdenk de bobines eigenlijk niet, omdat ‘t alleen bij acceleren optreedt, maar daarbuiten dan ook helemaal niet. Slechte bobines kun je volgens mij ook voelen bij constante snelheid - en dan de ene keer wel, de andere keer niet. Of heb ik dat fout?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:Is dat dat zwarte doosje bij het luchtfilter? Is daar nog iets aan schoon te maken (los van de stekkerverbindingen dan)? Ik zal bij draaiende motor eens WD40 of Remmenreiniger op de slangen spuiten. Eens kijken of er dan iets te merken is.
Ja dat is dat doosje.
Stekker kan je altijd controleren, maar daar zit volgens mij een vrij goede stekker op.
Dit is de binnenkant:
Het dekseltje zit met vastgekit, die zal je los moeten snijden.
Ik denk dat het eenvoudiger is om een goede leen LMM te hebben en die te testen. Als het probleem dan weg is dan de moeite nemen om hem netjes schoon te maken, ze zijn kwetsbaar en gaan helaas vaak stuk
Volgens mij zit iedereen met die dingen te kloten.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om daar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor te maken?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over de bobines: als je accelereert komt er meer lucht in de verbrandingsruimte en heb je dus een hogere druk aan het eind van de compressieslag. Dat stelt meer eisen aan de vonk dan gewoon constante snelheid. Ik zou de bobine dus nog niet uitsluiten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
+1
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die luchtmassameter ziet er uit er van binnen wel heel schoon uit. Als die er zo uitziet als je de deksel los haalt, is daar in elk geval met schoonmaken weinig eer aan te behalen. Ik zal ook nog eens kijken naar de verbindingen bij de bobines. En de bougiekabels eens schoonmaken. Vervelend dat die ‘moderne’ zwarte blokjes ook kunnen storen net als ‘echte’ bobines. Als ik bobines en lmm’s moet gaan wisselen om trial and error erachter te komen wat er speelt, moet het ding toch maar even naar de specialist. Dat zijn dingen waar ik de tijd niet voor heb en ik heb ‘t ook niet op de plank liggen. Eerst maar eens op een vrije dag naar de slangen kijken.