48 van de 60
« Eerste  < Vorige 46 47 48 49 50 Volgende >  Laatste »
   
Na 15 jaar eindelijk een CX - en 9 jaar later weer weg.
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 april 2016 06:22 PM
  [ # 706 ]

Gisteren de 15” winter Fulda’s op Alfa staal (en C3-wieldopjes) maar weer eens onder de auto uit gehaald. En de zomer-TRX-en er weer onder. Nog niet eerder bij zo warm weer bezig geweest met de winterbandenwissel.
Meteen maar eens gekeken waarom de ABS-controlelamp steeds vaker aanspringt - de sensoren zijn een stuk beter te benaderen als het wiel niet in de weg zit, nietwaar. Bij het linkervoorwiel loopt de draad niet zoals het hoort. En is een (Ligarex?) klemmetje van een steuntje weg. Dit samen heeft ertoe geleid dat de bedrading open en bloot ligt en omliggend ijzer raakt. Tja, dat geeft storing. Een snelle noodreparatie met een tierap en een stukje tape biedt voorlopig soelaas. Dan valt me op dat bij een open motorkap geen rood symbooltje in het display geeft. Een groen-gecorrodeerd stekkertje is hier het probleem, dat zich met wat contactspray laat wegspuiten. En als je dan toch bezig bent: een al tijden niet goed vast zittende compressor voor de claxon heeft er toe geleid dat de ‘toeters’ tegen kabels aanhangen en langzaam beschermende rubber doorzagen. Niet eerder vastgezet omdat ik maar niet kon ontdekken hoe ik bij de schuldige moer kon komen. En dan blijkt uiteindelijk het sleutelprincipe van de DS hier ook te gelden: alles los in de volgorde waarop het is ingebouwd. Na het loshalen van een electronica-doos bij de accu is de moer van onderaf aan te draaien.
Een goed besteed middagje, vind ik zelf. Nou nog ontdekken waarom de auto aan de achterzijde soms (maar steeds vaker) wat onwillig reageert op wijziging van de rijhoogte. Een beetje gymnastieken (omhoog en omlaag en weer omhoog etc) lijkt te helpen. De komende tijd maar eens kijken of dat afdoende is, of dat ik verder moet zoeken. De CX moet nu maar weer klaar zijn voor de zomer.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 08:33 PM
  [ # 707 ]

Met het warme weer bleek de airco niet meer te doen wat ik ervan verwacht. Dus vandaag de airco laten vullen. Op mijn verantwoording - het bedrijf durfde het met zo’n oude auto en lawaaiige pomp eigenlijk niet aan. Na het vullen was de pomp niet meer lawaaiig en zowaar, het wordt errug koud in de auto. Zo koud werd het nog niet eerder.

Maar: als ik de airco aan zet, gingen altijd de koelfans langszaam draaien. Nu opeens niet. Als de auto warm wordt, komt de fan wel in. Maar op een parkeerplaats zag ik dat er maar één koelfan op topsnelheid snelheid draait, de andere staat stil. De Haynes wil me niet zo snel verklappen waar ik de oplossing voor deze verandering kan vinden. Weet hier iemand waar ik moet gaan zoeken?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 08:40 PM
  [ # 708 ]

Ik denk dat 1 fan stuk is. Of als je geluk heb alleen een slechte stekkerverbinding bij de fan die niet draait.

Als ze langzaam draaien staan ze in serie. Als er 1 stuk is zal de andere ook niet draaien.
Bij hoge snelheid draaien ze parallel, dus worden beide van voeding voorzien, degene die heel is draait nog wel.

Bij airco aan horen ze idd beide langzaam te draaien, dus makkelijk te testen of ze weer werken.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 09:48 PM
  [ # 709 ]

Correct, het probleem zit in de niet-draaiende ventilator.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 10:06 PM
  [ # 710 ]

Oh ja, in serie of parallel. Van de rechterkant de stekkers losgehaald (zaten helemaal vastgekoekt, had een tang nodig om de boel uit elkaar te krijgen), contactspray er in en alles loeit weer als vanouds. En ik weet nu ook waardoor het komt: aan allerlei stekkertjes achter de gril gerommeld omdat het ‘motorkap open lampje’ het niet meer deed. Toen ook aan de stekkers van de fan gerommeld, maar niet losgemaakt. Dat had ik dus beter maar wel kunnen doen. De stekkers van de linker fan zijn echt niet te bereiken. Die dus niet losgehad, maar hé, zolang het werkt ook niet aankomen. Toch?

Thanx voor het snelle meedenken.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 mei 2016 10:44 PM
  [ # 712 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik denk dat 1 fan stuk is. Of als je geluk heb alleen een slechte stekkerverbinding bij de fan die niet draait.

Als ze langzaam draaien staan ze in serie. Als er 1 stuk is zal de andere ook niet draaien.
Bij hoge snelheid draaien ze parallel, dus worden beide van voeding voorzien, degene die heel is draait nog wel.

Bij airco aan horen ze idd beide langzaam te draaien, dus makkelijk te testen of ze weer werken.

Bij mij draaien de fans wel in serie ( allebei)
Maar zogauw ze hoge snelheid moeten draaien draaid er maar 1 .

Hier kom ik nog niet uit.

VgF

Ps mooi dat je airco weer koud is very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 11:26 PM
  [ # 713 ]

Ik kijk in het serie 2 schakel schema.

Ik gok ergens tussen fan 635 en relais 772.
Als die draad niet werkt zal fan 634 wel voluit kunnen draaien.

Mogelijk dus een rotte stekkerverbinding bij het relais of het relais 772 is stuk.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 11:33 PM
  [ # 714 ]

Wel weer apart dat elk probleem ook weer andersom kan voorkomen. Blijft toch wel heel erg Citroën Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 mei 2016 11:44 PM
  [ # 715 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik kijk in het serie 2 schakel schema.

Ik gok ergens tussen fan 635 en relais 772.
Als die draad niet werkt zal fan 634 wel voluit kunnen draaien.

Mogelijk dus een rotte stekkerverbinding bij het relais of het relais 772 is stuk.

Of de schakeling naar massa door relais 772 is niet goed.

Het probleem zit dus in het aan massa leggen van ventilator 635 bij de parallelschakeling.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 mei 2016 08:32 AM
  [ # 716 ]
Arjan Verkade schreef:

Bij airco aan horen ze idd beide langzaam te draaien, dus makkelijk te testen of ze weer werken.

Dat maak ik niet op uit het schema MA510.00/26.

Het dubbelpolige aircorelais 733 doet hetzelfde als het HT-contact van de thermoschakelaar, namelijk beide ventilatoren parallel op 12 V zetten, dus beide op volle snelheid.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 mei 2016 04:11 PM
  [ # 717 ]

Ik heb het schema nu even niet voor me.

Maar bij airco aan draaien ze standaard in serie.
Als de boel warm wordt zal net als bij airco uit de 2de trap in het thermo contact inschakelen en draaien de fans parallel op max snelheid.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 mei 2016 04:36 PM
  [ # 718 ]

Ik wel, zie

Het rechter contact van het aircorelais 733 laat relais 772 en 773 opkomen, hetzelfde doet de 2de trap van de thermoschakelaar.
Het linker contact legt ventilator 634 aan massa, wat ook de 1ste trap van de thermoschakelaar doet.

Dan draaien de ventilatoren toch op hoge snelheid?

Tenzij het bij jou aangepast is, als je namelijk 1 contact van het aircorelais parallel aan het 1ste contact van de thermoschakelaar zet, gaan ze beide op lage snelheid draaien.

Dus Arjan, zit het bij jou nog origineel? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 mei 2016 04:45 PM
  [ # 719 ]

Bedenk mij net het volgende.

Stel dat bij jou het rechter contact van het aircorelais niet werkt, om welke reden dan ook.

Dan wordt wel ventilator 634 aan massa gelegd, hetzelfde dus als door de 1ste trap van de thermoschakelaar, maar worden relais 772 en 773 niet geschakeld.

In dat geval draaien de ventilatoren wel in serie en dus op lage snelheid.

Een onderzoekje waard?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 mei 2016 06:48 PM
  [ # 720 ]

Is het een idee om deze zoektocht te beschrijven in het topic van de betreffende auto? Ik lees daar ook mee Wink

Profiel  
 
 
48 van de 60
« Eerste  < Vorige 46 47 48 49 50 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook