1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Online hulp vervangen distributie (GELUKT!!!!!!!!)
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 31 juli 2009 09:57 PM

IK zou graag willen weten of er iemand zin heeft in mijn XM. Tijdje geleden is de distributieriem versprongen. Welliswaar bij stilstaande auto, maar toch.
Ik wou het zelf repareren maar heb tot nu toe stomweg geen tijd. Dat zal er de komende weken, misschien maanden, ook niet meer van komen.
Misschien dat ik een liefhebber er voor een zacht prijsje plezier mee kan doen.

Laat het maar even weten.

Hans.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 31 juli 2009 11:46 PM
  [ # 1 ]

Ik weet nog wel iemand, die heb ik het even op de mail gezet. Hij is nu op vakantie, denk dat ie nog een weekje? of zo weg is.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 augustus 2009 12:42 AM
  [ # 2 ]

Een SX dus geen climate control en cruise control neem ik aan?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 01 augustus 2009 01:57 AM
  [ # 3 ]

De auto is met airco en heeft een VDO cruise control.
Beide zijn momenteel niet werkend.
Ik heb er het laatste jaar 40.000km mee gereden. Nu als voorlopige vervanging een BX TZD Automatic gekocht. Net een verse keuring erop. Fijne wagen dus dan is de XM ineens bijzaak geworden.
De tijd ontbreekt en het hoeft niet meer zo nodig met een fijn rijdende BX Cool
De wagen staat nu al 6 weken, geschorst naast het huis, zonder dat ik er tijd voor gehad heb. Vandaar dit besluit.
De XM is overigens een 5 bak.

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 07 augustus 2009 11:52 PM
  [ # 4 ]

Door het uitblijven van verdere reacties heb ik dan toch maar besloten om de boel te gaan repareren.
Weet iemand waar je voor een redelijke prijs een distributieriem, spanrol en geleider kunt kopen of bestellen?
En is het noodzakelijk de waterpomp te vervangen?
Hoe verander ik eigenlijk het topic?

Hans.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 augustus 2009 12:12 AM
  [ # 5 ]

die onderdelen bij elkaar hoeven je geen 200 eur. te kosten als je goed zoekt op onderdeelnummer via google.

de waterpomp hoeft geen noodzaak te zijn maar is wel heel verstandig, gewoon doen dus, gaat ie over 20.000 km lekken kost het je ook weer een nieuwe distributiesnaar.

Sjaak

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 08 augustus 2009 12:30 AM
  [ # 6 ]

Dat dacht ik eigenlijk ook. Als alles nieuw en strak is dan moet de waterpomp ook weer ‘inlopen’ op dat geheel.
Is dat te doen voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft maar het wel aandurft?

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 augustus 2009 12:44 AM
  [ # 7 ]

geen idee, maar mij lukt het vast niet…. huh

Suc6
Sjaak

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 augustus 2009 12:49 AM
  [ # 8 ]
xmbreak schreef:

Hoe verander ik eigenlijk het topic?

Hans.

Topictitel verander je door je eerste bericht van het topic te wijzigen en daar de titel aan te passen

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 08 augustus 2009 11:18 PM
  [ # 9 ]

Vandaag even een uurtje vieze handen gemaakt.
Kleppendeksel is er al afgehaald door Matthijs en Brian en verder geen kapotte slepers of i.d. gezien. Ook vandaag met daglicht, even friemelen en rommelen, geen mankementen aan de kleppen kunnen constateren.
Nu wil ik het tandwiel van de nokkenas blokkeren. Wel een paspengat in het tandwiel maar geen gaat om de paspen te plaatsen in het blok. Rolling Eyes
Wel heeft het tandwiel een ‘dood’ punt als de eerste kleppen geheel gesloten zijn. Op dat punt is het tandwiel moeilijk te verdraaien. Is dat misschien het punt waarop ik de boel kan afstellen?
Verder gezien dat de waterpomp een fluitje van een cent is, dus die wordt gelijk vervangen. Verder vraag ik me af of er een eenvoudige manier is om de krukas op de juiste positie te zetten. Ik zie geen markeertekens.

Hans.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 augustus 2009 11:40 PM
  [ # 10 ]

voor de krukas moet je weer ff de multieriem poelie erop zetten, daar zitten 3 gaten in waarvan 2 met dezelde diameter; die moet je dan niet hebben.
In de haynes staan de locaties van de paspennen. Uit mn hoofd staat de borgpen van de nokkenas tussen 3 en 4 uur, die van de dieselpomp ook. De krukas staat op 2 uur ofzo? Er zitten niet echt gaten in het blok, meer 2 richeltjes.
De krukas kan je blokkeren met een pin achter de startmotor. De startmotor moet eraf om erbij te kunnen. Als je hem trouwens daar geblokkeerd krijgt dan staat je krukas ook op tijd. Deze pin MOET je borgen als je straks je krukasbout weer op moment gaat zetten. Je andere borgpennen kunnen dit moment niet aan en zullen waarschijnlijk breken.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 09 augustus 2009 08:44 PM
  [ # 11 ]

Startmotor eraf gehaald. Zat maar met 2 bouten vast Shocked moeten volgens mij 3 zijn. Daar kwam ik een gaatje tegen van ongeveer 7mm. heb daar een boortje van 6mm ingestoken en vervolgens aan het voorwiel gedraaid. net zo lang totdat het boortje verder schoot.
Is dat het enige gat waar de ‘paspen’ in kan vallen? zo ja, dan is dat alvast gelukt. De nokkenas lijkt mijns inziens ook goed te staan. Dus de eerste kleppen staan allen dicht. Een ‘paspen’ komt inderdaad tussen een soort riggeltje. In dit geval op ongeveer 8 uur.
De spanrol is nu het volgende probleem. Het hele meganisme kan ik ronddraaien om de schroefdraad in de lagerrol zelf. Maar hoe krijg ik het eraf? De 5mm inbus is losgedraaid en de 10mm bout is ook los.

Hans.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 augustus 2009 10:05 PM
  [ # 12 ]

er zit nog een stukkie draadeind doorheen volgens mij toch? die moet er helemaal uit

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 augustus 2009 10:48 PM
  [ # 13 ]

Draadeinde zit door de spanrol , en moet uit het blok .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 281
Geregistreerd: 09-12-2008

Gepost: 09 augustus 2009 10:53 PM
  [ # 14 ]

Oké, het draadeind dus met een griptang uit het blok verwijderen. Klusje voor het volgende vrije uurtje. Wordt het draadeind meegeleverd als je de spullen nieuw aanschaft? Zo ja, dan kan het wat ruwer. Zo nee, dan is voorzichtigheid geboden.
Allen weer bedankt tot zover.

Hans.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 augustus 2009 11:26 PM
  [ # 15 ]

In de ene set zit wel een draadeind bij en de andere weer niet, effe vooraf controleren, dacht dat setjes van SKF wel een draadeind inbegrepen zat. Losdraaien en weer vast draaien, doe je door er 2 moertjes op te draaien en deze tegenelkaar in vast te zetten, met de onderste moer kun je dan losdraaien of de bovenste voor vastdraaien. Hetzelfde principe als tapeinden (spruitstukken) uit een cylinderkop draaien.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook