Sjaak81 schreef:Lampie schreef:
Was erg gezellig en interessant!
Alle paraplu’s weer terecht?
in ieder geval waren alle deelnemers weer terecht, na een kleine zoektocht
touche! kon niet uitblijven ops:
ga eens kijken of ik mijn foto’s ook geplaatst krijg.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
1N4004? Dat zijn toch gewone siliciumdiodes? Ofwel vraag bij de electronicaboer om een gewone diode, en ff letten op het vermogen wat de diode kan lijden…
En ja, zo heb ik weer geleerd hoe je ACAV-kleppen controleert, bij mij is er dus ééntje defect.
Paul Cornelisse schreef:...kun je me de lijk even PB’en?
Oi, dat wordt een flinke PB…van wie eigenlijk?
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Lampie schreef:1N4004? Dat zijn toch gewone siliciumdiodes? Ofwel vraag bij de electronicaboer om een gewone diode, en ff letten op het vermogen wat de diode kan lijden…
En ja, zo heb ik weer geleerd hoe je ACAV-kleppen controleert, bij mij is er dus ééntje defect.
Paul Cornelisse schreef:...kun je me de lijk even PB’en?
Oi, dat wordt een flinke PB…van wie eigenlijk?
De LINK, de link…..grinnik
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Valt niet mee hè, dat typen. Dat kunnen ze in Frankrijk beter.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het was een geslaagd meeting geworden . Ik hoop dat Lampie het koppel en vermogen gevoeld heeft tijdens het rijden met de XM van Sweef. Het is dat we alweer naar huis gingen, anders kon je ook met mijn XM rijden waar weer katvervangers onder zitten.
Of de electroklep is stuk, of het vacuumdoosje is lek of een rubberen vacuumslangetje of een combinatie van de 3. Het is in ieder geval de ACAV klep die bij 4000tr/min open moet gaan.
@Sjako, werkt jouw veercomputer wel goed? In eerste instantie was de voorvering knalhard en wat later heel soepel. Brand bij jouw het hydractivelampje met starten?
V.w.b. de waterlakkage aan je linker voordeur zou ik toch de deurbekleding eraf halen en de schuimrubberen folie controleren. Hou een tuinslang erbij en maak de buitenkant nat en check dan aan de binnenzijde waar het water binnen komt.
Ik hoop deze mensen weer te ontmoeten op 19 september in Abbenes .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
in mijn veercomputer zijn 3 jaar geleden nieuwe diodes gesoldeerd, maar ja, ook die kunnen natuurlijk weer een keer stuk, nietwaar?
en ja, het lampje brandt 2 sec. bij starten, ik zie het ook door mijn hoofd flitsen vlak voordat ik ‘s avonds in slaap val… dat lampje….altijd en eeuwig dat lampje….
Sjaak81 schreef:ik zie het ook door mijn hoofd flitsen vlak voordat ik ‘s avonds in slaap val… dat lampje….altijd en eeuwig dat lampje….
Ja ach… na een aantal xm’s krijg je toch een soort hydractive2 fobie of zoiets…
Het idee van citroën was mooi, maar volgens mij zit in de praktijk
niemand op hydractive te wachten, althans, op de bijverschijnselen…
Als een hydra-XM goed veert is het mooi, maar dat hadden ze ook kunnen bereiken zonder hydractive, en ik ga net zo lief in soepele stand hard de bochten door, da’s toch veel leuker…
S
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Sjaak, vreemd dat het hydractivelampje nog steeds brandt bij het starten.
De electroklep van de voorste hydractiveregelaar wordt dus niet altijd goed aangestuurd met stug veren als gevolg (dus een storing in de vc). Door die ene vriend van mij dus getest door op de voorkant te drukken (zie foto van stooftaker).
Probeer ook indien mogelijk van alle sensoren en actuatoren de stekkers goed schoon en droog te maken. Het schroefdraad van de masaboutjes aan de binnenschermen goed schoon borstelen en droog houden, de massaoogjes zou je ook kunnen vervangen door nieuwe. Slechte massa heeft ook invloed op de werking van computers.
Het hydraulisch systeem goed schoon spoelen met hydraurincage bij een sterk vervuild systeem en anders een aantal keer 5 á 6 liter LHM verversen en bleeden bij de remnippels.
Check eens de kleur van je LHM filters van het reservoir, indien deze niet meer wit zijn weet je genoeg .
Dit is de basis en dan zou jouw XM met de originele/officiele bollen heel goed moeten veren . Probeer de rijhoogte voor ook iets lager te zetten.
Het blijft een vreemd verhaal om C5 en andere “verkeerde” bollen te gaan toepassen om de XM lekker te laten veren. Dit is dus de verkeerde manier om het daadwerkelijke probleem op te lossen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
MaartenH schreef:Sjaak81 schreef:ik zie het ook door mijn hoofd flitsen vlak voordat ik ‘s avonds in slaap val… dat lampje….altijd en eeuwig dat lampje….
Het lampje linksboven bij de klokkenwinkel dat aangaat als je de sportstand van de vering aanzet. Dat lampje moet ook 2 seconden oplichten als je je contact aanzet. Als dat niet gebeurt, soals bij mijn Xm, dat weet je dat er een foutmelding in de veercomputer is opgeslagen.
Als de boel foutloos is doe’ie het wel.
Groeten
Paul
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:MaartenH schreef:Sjaak81 schreef:ik zie het ook door mijn hoofd flitsen vlak voordat ik ‘s avonds in slaap val… dat lampje….altijd en eeuwig dat lampje….
Het lampje linksboven bij de klokkenwinkel dat aangaat als je de sportstand van de vering aanzet. Dat lampje moet ook 2 seconden oplichten als je je contact aanzet. Als dat niet gebeurt, soals bij mijn Xm, dat weet je dat er een foutmelding in de veercomputer is opgeslagen.
Als de boel foutloos is doe’ie het wel.Groeten
Paul
Dat weet ik. Maar dat deed mijne ook gewoon. zowel voor als na het plaatsen van de diode’s.
Maar vanochtend hoefde ik niet een minuut te rijden voordat de achterkant ineens inzakt en naar soepel schakeld.
LHM ververs ik soms 2x per jaar, ik durf aan mijn filters te likken zo schoon zijn ze, massa problemen, daar wil ik wel in geloven, ik zal die aansluitingen aan de kant van de accu eens controleren, C5 bollen achter (demper door mijzelf gemodificeerd) gebruik ik louter en alleen omdat ze niet leeglopen, vullen daar doe ik niet namelijk meer aan. De wagenhoogte zal ik nogmaals laten afstellen nadat ik nieuwe busjes voor de hoogteregelaar stangen heb geplaatst. En het remsysteem zal ik nog eens goed ontluchten.
De compu verdenk ik niet omdat ik meerdere goede compu’s met verse diodes heb geprobeerd op deze auto. Het lampje licht op bij contact aan en dooft vlak daarna weer, zoals het hoort. Meestal is het de stuurhoeksensor die voor een probleem aldaar zorgt. Als laatste denk ik aan schoonmaken of vervangen van de hoogteregelaars.
Grtz,
Sjako
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Sjako,
Ok neem dan alle massapunten mee, dus ook aan de bijrijderskant want daar zit de massapunten van de computers.
Bij mijn XM had ik vorig jaar de voorste en achterste vervangen door nieuwe en het veerde ook gelijk beter .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !