3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
XM V6.24 mini meeting
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 augustus 2009 11:55 AM
  [ # 31 ]
Sjaak81 schreef:

Ja ach… na een aantal xm’s krijg je toch een soort hydractive2 fobie of zoiets…
Het idee van citroën was mooi, maar volgens mij zit in de praktijk
niemand op hydractive te wachten, althans, op de bijverschijnselen…
Als een hydra-XM goed veert is het mooi, maar dat hadden ze ook kunnen bereiken zonder hydractive, en ik ga net zo lief in soepele stand hard de bochten door, da’s toch veel leuker…

S

Na een aantal XM’s ben ik maar C5 met HA3+ gaan rijden….... Ik slaap er in ieder geval wel beter van Laughing

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 04 augustus 2009 08:52 PM
  [ # 32 ]
Citrophile schreef:

Ik hoop dat Lampie het koppel en vermogen gevoeld heeft tijdens het rijden met de XM van Sweef.

Nee, de wagen was koud en durfde niet te ver weg te rijden zonder Sweef z’n telefoonnummer. Het zou niet de eerste keer zijn die dag dat we elkaar kwijtraakten. Wink

Voelt wel voortreffelijk zuiver aan, zo’n XM met lage KM-stand. Geen kraakje, rammeltje, niets. Heb ook niets gemerkt van de kortere stuuroverbrenging die de type 1 24V heeft, maar dat is ook maar een klein verschil. Wel had ik het idee dat het stuur ietsjes zwaarder ging. De stoel zat precies hetzelfde had ik het idee, de koppeling grijpt wat eerder aan maar gaat wel zwaarder ! Heeft nog geen hydraulisch bediende koppeling, gok ik. Wink

Oh, en de kap van het tellerhuis zit niet helemaal goed, sweef. Heel eenvoudig op te lossen, twee torxjes achter de dopjes aan de zijkanten (links was er al uit zag ik), klikkerdeklik, terugschroeven en klaar!

Sja, dat zou het voordeel zijn als we toch met z’n drieën gebleven waren, dan konden we inderdaad elkaars wagen uitgebreid uitproberen, op bekend terrein. Maar dit was ook erg gezellig. Smile

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 augustus 2009 12:27 AM
  [ # 33 ]

Jammer dat je het niet goed hebt kunnen uitproberen. Ik begrijp het wel, het is andersmans auto en die wil je niet kapot Confused  terug brengen.

Persoonlijk vond ik de voorkant van de rode Sweef iets te hoog staan en daardoor kan de stuurbekrachtiging ook anders aanvoelen. Jij hebt dezelfde diravi als de serie1, tov een V6 12v zoals die jij ook hebt is de overbrenging korter.
Bij een serie1 is het nog een kabelbediende koppeling en gaat iets zwaarder dan de hydraulische.

Ik vond het ook een leuke meet, de volgende keer kunnen we alsnog met elkaars 24v rijden wat mij betreft Wink .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 augustus 2009 01:03 AM
  [ # 34 ]
Citrophile schreef:

Jij hebt dezelfde diravi als de serie1, tov een V6 12v zoals die jij ook hebt is de overbrenging korter.

Ja, toen ik dat hoorde heb ik ook onmiddelijk bij m’n automaat en 24v het stuur van links naar rechts gedraaid, maar die gaan allebei even ver.
Zou nog kunnen dat de wielen dan anders staan, natuurlijk…

Oh, bij de XM van sweef voelde ik trouwens ook geen kickdowntrapje, die heb ik wel…vraag me niet waarom…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 augustus 2009 01:11 AM
  [ # 35 ]

Het stuurwiel gaat bij alle XM`s evenveel van links naar rechts en andersom Wink , het verschil zit in de directheid. Bij een ZPJ4 24v hoef je een kleinere draaihoek te maken dan een 12v om dezelfde bocht te maken. Bij een CX is de Diravi overbrenging nog korter, dus nog directer.

Wat bedoel je precies met een kickdowntrapje? Op welke momenten voel je dat?

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 05 augustus 2009 01:34 AM
  [ # 36 ]

Oh sorry, in het gaspedaal zit bij een automaat een 2e trap: als je het pedaal voorzichtig intrapt, lijkt het op een gegeven moment alsof je tegen het eind zit, maar als je dan harder trapt gaat het pedaal nog verder, tot aan de bodem. Bij een automaat wordt er dan teruggeschakeld, maar bij een handbak uiteraard niet!

Maar… heb ik dan minder ruimte nodig om te keren? Niets van gemerkt, eigenlijk… Het stuur van mijn XM gaat zo’n 3 1/2 keer rond, bij een CX is dit al 2 1/2 x, als ik me niet vergis…ah, hier staat het één en ander beschreven.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 augustus 2009 01:42 AM
  [ # 37 ]

Nee, je hebt evenveel ruimte nodig om te keren. Het is alleen directer, dus bij een kleine verdraaiing reageren de wielen sneller/eerder dat is alles.
Bij de CX is het extremer dan het verschil tussen die van de 24v en 12v.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 06 augustus 2009 01:53 AM
  [ # 38 ]

Alleen was de meeting veel te kort Wink zoveel informatie bij elkaar, heb nog zoveel vragen eigenlijk… maar 19 september weer een dag Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 06 augustus 2009 11:43 AM
  [ # 39 ]

Mijn ervaring met de acav is dat je het juist goed merkt bij langzaam optrekken de eerder genoemde toerentallen (vooral die bij 4000) voel je enorm goed. Ook bij plankend rijden is het goed voelbaar, maar zoals hierboven beschreven met koude motor is ie ook goed waar te nemen.

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 07 augustus 2009 01:34 AM
  [ # 40 ]

Mij is ooit verteld dat je met koude motor onder de 3000 tpm moet blijven? Zeker verkeerd om geleerd: hogere toeren mag, als je maar rustig met het gas bent Wink . Deed ik het altijd andersom…

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 10 augustus 2009 02:28 PM
  [ # 41 ]

Doe nou maar gewoon voorzichtig als de motor nog koud is. Pas als de olie lekker op temperatuur is en alles lekker zit kun je veiliger doortrappen.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook