Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een BX met SB loopt snel leeg aan de retour van de veiligheidsklep, een BX zonder SB valt inderdaad wel mee.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
dat was hem idd
Hoi, het is weer even geleden maar ik heb nu toch weer een klein probleempje met mijn bx. Het Gas blijft nl nogal hangen als het koud is. Het is eigenlijk al een tijdje, maar eerst was het maar een klein beetje plakken (daardoor iets overtoeren bij het schakelen). maar gister was het erg koud misschien, maar nu wordt het toch vervelend en ook een beetje gevaarlijk. bij het schakelen schiet hij hoog in de toeren en zelfs gewoon tijdens het rijden reageert de auto heel slecht op het loslaten van het gas (hij gaat niet langzamer, of pas na een tijdje)
heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen. (de gashendel onde de motorkap lijkt soepel en veert goed terug) moet ik het in de gaskabel zoeken, of kan het pedaal stroef gaan? of zou het probleem ergens anders kunnen zitten, in de motor of ecu ofzo?
als de auto warmer wordt is het probleem weer over, maar dit is toch niet zo erg handig zo…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Eehm, mijn BX had inderdaad ook een gaspedaal wat iets bleef ‘hangen/plakken’ af en toe bij het loslaten van het gaspedaal, en na het vervangen van de gaskabel was het over. Spuit hem anders eens in met WD40 o.i.d.?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
het is weer even geleden en het gaspedaalprobleem is al weer lang opgelost met een flinke dot PFTE spray op de kabel.
de auto heeft imiddels probleemloos een nieuwe apk (we hadden voor hetwegbrengen wel handremkabels (diepe slijtplekken) en ook de achterschijven goed gemaakt).
vorige week wat sapjes enhet luchtfilter vervangen, maar de auto loopt niet helemaal top de laatste tijd en dat is nog niet beter geworden. Hij blijft na het starten erg lang hoge toeren maken en het verbruik is ook aan de hoge kant. Bij checken blijken ook de bougies nogal beroet te zijn, dus de motor loop te beetje rijk. Heeft iemand een idee waar dat door komt en vooral hoe het is op te lossen?
de computer geeft geen fouten aan.
groet, wiebe
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gaskleppotentiometer of de stappenmotor. Weet je zeker dat hij geen storingen geeft? Want dat zou wel moeten bij zulke verschijnselen.
Stappenmotor kun je eens reinigen.
En anders op zoek naar een ander monopointhuis op de sloop.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik zou inderdaad ook gokken op de stappenmotor, das toch wel een bekend punt bij deze motoren op leeftijd. Gasklephuis is meer bij de TUtjes een punt.
Gewoon even demonteren die stappenmotor en doorblazen met remmenreiniger en vervolgens teflonspray (ptfe) dan zal het waarschijnlijk een stuk beter worden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Goed, de stappenmotor heb ik inmiddels schoongemaakt en er zat ook wel aangekoekte zooi op. Het lijkt iets geholpen te hebben, maar daar is nog weinig over te zeggen nu. Ik kijk het de komende tijd nog eens aan. Het is wel fijn als dit soort zaken zo eenvoudig zijn op te lossen!
je zou ook kunnen kijken of de temperatuursensoren nog wel goed zijn,
Als de computer denkt dat het heel koud is spuit ie meer benzine in.
Er zit een sensor in het inlaatspuitstuk
en één in het koelwater.
Die kan je beiden met een universeelmetertje doormeten.
Gr Rob
na enige tijd evaluatie blijken alle problemen verholpen! de motor snort al een naaimachientje en het verbruik is goed omlaag gegaan (ligt nu rond de 1:15, wel bij vrij veel snelweg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooi
verbruik is ook keurig! Dus veel plezier dan maar weer met het beestje!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
na een fijne vakantie in frankrijk zonder problemen (afgezien van 1 kapot lampje ) Doet nu het volgende probleem zich voor. De dynamo is hoogst waarschijnlijk kapot. Het acculampje liet al twee weken heel af en toe wat van zich zien, maar die ging na 5minuutjes rijden altijd wel weer uit. Maar het wordt vlug erger… de auto wil niet meer starten en de accu is onder de 10V gezakt… Met een paar startkabels ff laden en het is weer gelukt de auto weer voor de deur te krijgen, maar nu moet er toch echt iets aan gebeuren.
Ik zag al in het topic van furio dat evt de koolborstels vervangen al een oplossing is en gezien het verloop van dit mankement zijn de koolborstels idd het meest verdacht. (een gereviseerde dynamo kost al gouw Eur 140,- zover ik online kon vinden). Maar heeft iemand een idee waar ik zo’n setje koolborstels kan vinden? op diverse onderdelensites zie ik die nl niet voorbij komen.
of heeft basisBIX toevallig nog een dynamo in de kast liggen…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Brezan o.i.d.
dat is weer eens een absurd snelle reactie…
maar die borstels zijn dus w.s. bij de gewone onderdelenboer te halen? ik dacht dat het wel eens moeilijk kon worden omdat ik ze online niet kon vinden.
Wnijland schreef:of heeft basisBIX toevallig nog een dynamo in de kast liggen…
Voor 16 of een 19?
De laatste gaat toevallig volgende week de deur uit.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90