Dag lieve mensen,
Even een vraag. Zoals sommigen van jullie misschien weten heb ik een PC in m’n auto gemaakt, en het zou leuk zijn als ik op die PC ook wat diagnose en andere metingen kan doen.
Intussen zijn op eBay de Lexia-setjes niet zo gek duur meer, dus rijst bij mij het idee om zo’n Lexia te kopen en in de auto weg te bouwen. Maar voor ik besluit tot kopen wil ik eerst graag weten wat zo’n ding dan allemaal kan, en dan vooral met betrekking tot mijn eigen wagen - een XM uit 1996 met ZPJ4 motor.
Wat ik weet wat ie kan:
- Foutcodes uitlezen
- Foutcodes resetten
... en daar houdt het wel mee op. Ik gok dat er ook realtime data van de motormanagement uit te lezen valt, maar weke parameters? Zijn er nog meer ECU’s realtime uit te lezen? Kunnen bepaalde dingen nog bestuurd worden? Zoals brandstofpomp, aircopomp etc etc.
Ik hoor het graag van jullie
Groetjes Erik!
Bij mijn motor/bak kan je zelfs het koppel realtime aflezen.
Heb jij wel zo’n grote connector onder je stuur?
Kijk, dat is leuke data!
Ja, ik heb dezelfde connector, maar mijn systeem is niet OBD-2 compatibel. Het schijnt OBD-1 te zijn, en dat is een niet erg goed gedefineerde standaard.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Eigenlijk geef je al zo`n beetje aan wat die kan met een XM.
De real-time data wat ik kan bedenken is bijv.:
de momenten van het overschakelen van de vering van soepel naar stug en andersom
de wielsnelheden via de ABS computer
glaskleppotentiometer, dus de gasklepstand
exactere temperatuur van het koelwater, motorolie, aangezogen lucht en buitentemperatuur.
de stuurhoek
Er zullen vast meer zijn, maar dit is het toch wel globaal voor zo`n auto van die leeftijd.
Ik ben benieuwd hoe het koppel wordt gemeten :
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Lampie schreef:Kijk, dat is leuke data!
Ja, ik heb dezelfde connector, maar mijn systeem is niet OBD-2 compatibel. Het schijnt OBD-1 te zijn, en dat is een niet erg goed gedefineerde standaard.
Dat is een Citroën specifice stekker.
OBD1 verhaald :
OBD1 is wel degelijk een erg goed gedifineerde standaard, maar niet in de EU. Hier worden nog wel eens fouten mee gemaakt.
OBD1 is de eerste generatie van “On Board Diagnostics” , dit is een standaart in de USA sinds 1988. het OBD is in leven geroepen door de US regering, zo dat “oom agent” de auto ook kon uitlezen op emissie-eis ed. OBD2 is de opvolger hiervan en is er sinds 1996 . De EU heeft het idee overgenomen maar heeft het EOBD (!) genoemd dit staat voor “European On Board Diagnostics” , deze standaard is langzaam sinds 2002 ingevoerd. In 2002 was het verplicht voor de personen auto’s die op benzine rijden. Sinds 2004 is het voor de personen wagen op LPG en Diesel verplicht. Sinds 2006 voor de bestelwagens (Dus ook vrachtwagen !). Sinds 2008 is er nog iets verandert, van 2002 tot 2008 moest de MMC (Motor Managment Computer) aan zijn gesloten op K lijnen, op positie #7 (K7) en ABS op # 12 (K4). Sinds 2008 Is het verplicht om de MMC en ABS over het CAN (Controller Area Network) te kunnen uitlezen, deze zitten op #6 CAN H en # 14 CAN L.
hopelijk verschaft dit wat meer duidelijkheid.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Ja, verschaft wel meer duidelijkheid, overigens zit dezelfde connector ook in een aantal Peugeots, maarreh, is het nou echt waar dat je bijvoorbeeld realtime sensordata van de veercomputer uit kan lezen?
Kan ik anders niet bij iemand zo’n ding uitproberen?
Groetjes Erik!
Lampie schreef:
Kan ik anders niet bij iemand zo’n ding uitproberen?
Ik hoopte al dat jij zo’n ding op ebay ging bestellen en je bevindingen hier neer zou zetten.
Misschien wel, maar eerst moet de automaat weg.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Marco heeft een Lexia, Erik
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Lampie schreef:Ja, verschaft wel meer duidelijkheid, overigens zit dezelfde connector ook in een aantal Peugeots, maarreh, is het nou echt waar dat je bijvoorbeeld realtime sensordata van de veercomputer uit kan lezen?
Kan ik anders niet bij iemand zo’n ding uitproberen?
XM weet ik niet zeker, hebben we zeer weinig in onderhoud. Maar ik dacht het wel
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Idd realtime data uitlezen
Zien wat de sensoren doen, en zien wat de standen van de electrokleppen zijn…
Kortom: Leuk speelgoed
Misschien moet ik de gok maar nemen en na mijn vaknatie een chinese lexia bestellen.
De dollar gaat aardig de goede kant op ( voor ons dan )
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Wat kost een lexia tegenwoordig? Best interessant natuurlijk!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
in principe heb je aan de stekker en de software genoeg. JE hebt al een pc in je auto zover ik begreep. Zou best leuk zijn als je dat hebt ingebouwd. Daar waar de anderen een MMlampjhe zien oplichten, krijg jij gewoon te zien wat er aan de hand is.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
boukewerff schreef:Wat kost een lexia tegenwoordig? Best interessant natuurlijk!
Ik heb een quote gekregen van 243 USD. Kabels, interface en software voor de PC.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Voor dit soort prijzen staan die sets ook bij bosjes op eBay. De US eBay.