Mooi weg met dat ding!!!!!
Even mengen in de discussie: volgens mij is een kat verplicht vanaf 1991 en staat op je kentekenbewijs dat er een kat op de auto hoort. Is de kat verwijderd komt ie dus niet door de keuring omdat de auto geregistreerd staat als auto mét kat en zodoende ook een goed werkend exemplaar hoort te hebben. Ik ben er namelijk ook wel eens mee bezig geweest…
mvbbx schreef:Even mengen in de discussie: volgens mij is een kat verplicht vanaf 1991 en staat op je kentekenbewijs dat er een kat op de auto hoort.
Een Katalysator is verplicht voor auto’s vanaf 1993, kheb het bij diverse nagevraagd, vanaf 1993 moeten auto’s nl. een viergastest ondergaan. Kortom als je je kat verwijderd, blijft je auto net onder de norm, je kan de kat dus rustig verwijderen zonder problemen te krijgen. Kijk voor meer info op: http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Heb je gelijk in. Maar ze schrijven ook: “NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.”
Dus als je op safe wilt spelen, zorg dat je dan iets achter de hand hebt, of je moet hele goede vrienden hebben bij het APK station. Niet om je bang te maken, maar vooral om te voorkomen dat je straks bij de APK voor verrassingen komt te staan.
mvbbx schreef:Even mengen in de discussie: volgens mij is een kat verplicht vanaf 1991 en staat op je kentekenbewijs dat er een kat op de auto hoort. Is de kat verwijderd komt ie dus niet door de keuring omdat de auto geregistreerd staat als auto mét kat en zodoende ook een goed werkend exemplaar hoort te hebben. Ik ben er namelijk ook wel eens mee bezig geweest…
Dat idee had ik dus, vandaar dat ik roep om voorzichtigheid. Zorg voor een backup-plan. Is er hier misschien een keurmeester op dit forum aanwezig die er wat meer over kan vertellen? :
Een maat van me is Citroën monteur geweest bij een Citroën garage, die weet alle in en outs van een BX. Kortom vrienden heb ik al bij het APK station En ja Gerard Maas is de technische man hier
maar thanks voor je tip, ik haal wel ffe een kat bij de sloop, dan heb k wat achter de hand.
Mijn BX heb ik zeker 4 jaar zonder kat door de APK gekregen. Daarvoor heeft er enkele jaren een lege kat onder gehangen.
Nooit problemen mee gehad. Natuurlijk voldoet je auto niet meer aan de type-goedkeuring, maar dat controleren ze niet bij de APK.
Uitlaasgassen meten ze bij de APK en of de uitlaat gasdicht is, maar verder…. zelfs het geluid controleren ze niet.
Erik, dat dacht ik ook….. had jij een 1.4 ? of een ander type ? en welk bouwjaar ?
Ik heb gelukkig een vuile versie uit ‘88.
mijn CO moet onder de 3,5% zitten, maar zelfs daar loopt ie nog heel klote op..
ik heb hem daarom gemiddeld op 4,5 á 5 % staan.
dan rijd ie pas goed :51
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
gti_styling84 schreef:Erik, dat dacht ik ook….. had jij een 1.4 ? of een ander type ? en welk bouwjaar ?
Ik had een BX19TZi uit okt. 1991. Toen ik de originele kat verwijderde, was ie al helemaal leeg. Ik heb ieder jaar een andere keuringsstation gehad met mijn BX en nooit een opmerking gehad over de katloze 1.9 TZi.
Wel heb ik een keer een motoragent naast me gehad die op me raampje tikte en mij mededeelde dat de uitlaat wel veel geluid produceerde. Op mijn opmerking dat de auto net de dag vantevoren was goedgekeurd, antwoordde hij meteen dat ze daar ook niet naar keken bij de APK.
Ik mocht overigens gewoon weer doorrijden.
Nu rij ik in een vuile BX16V uit 1990, dus zonder kat, geïmporteerd uit België.





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Eric Vertogen schreef:...Nu rij ik in een vuile BX16V uit 1990, dus zonder kat, geïmporteerd uit België.
Betekent dat dat jij een 16V hebt met de volle mep aan vermogen (je LPG installatie dan even niet meegerekend)?
Aan het uiterlijk te zien heb je wel de laatste versie van de 16V. Lijkt me uniek. Ik dacht dat dat laatste model alleen met kat werd geleverd….
winnetou schreef:Eric Vertogen schreef:...Nu rij ik in een vuile BX16V uit 1990, dus zonder kat, geïmporteerd uit België.
Betekent dat dat jij een 16V hebt met de volle mep aan vermogen (je LPG installatie dan even niet meegerekend)?
![]()
Aan het uiterlijk te zien heb je wel de laatste versie van de 16V. Lijkt me uniek. Ik dacht dat dat laatste model alleen met kat werd geleverd….
Klopt, op benzine heb ik de volle mep aan vermogen, dus 160 pk aan plezier
In België is nooit de versie met kat geleverd, vandaar het MK2 uiterlijk en de MK1 motor. En ach, ik vind het niet zo vervelend dat ik de ‘oude’ motor in de BX heb liggen. Ik zit constant met een grote glimlach op mijn mond als ik weer eens een auto heel snel in mijn achteruitkijkspiegel zie verdwijnen
JAAAA klopt allemaal wel wat jullie zeggen.
Maar let eens op je kentekenbewijs, gtistyling.
Als daar u 9 staat dan moet je wel een kat hebben volgens de normen en bij k 9 niet.
Dus ze *kunnen* je bix afkeuren wanneer je geen kat hebt en er u 9 op je kentekenbewijs staat.
In de regel zal dit niet veel gebeuren omdat ze idd je uitlaat testen of die wel gasdicht is. Maar mochten ze moeilijk gaan doen dan kunnen ze hem afkeuren.
Dus de keus is aan jou. En mocht je hem eronder uit halen zorg dan dat je een verbinding maakt met flenzen. Dat houd dan weer in dat je voor de keuring je tussen pijp eruit haalt en je kat er weer in schroeft.
Want gooi je hem weg of je slijpt hem er gewoon domweg tussen uit en je last er een stuk buis tussen dan sta je raar te kijken als de dealer zijn prijslijst erbij pakt, vooral als die jou vertelt wat een kat kost zonder montage en excl btw.
Die dinge zijn niet te betale.
Nog 1 ding:
Waarom wil je je kat er tussen uit?
Naar mijn weten heb je weinig winst mee qua vermogen.
En sjah wil je meer kabaal en een leuk sportief geluidje??
Jah doe dan net als ik. en haal je middendemper er tussen uit en monteer een leuke sportdemper. Dan heb je een fijn geluidje en nietzo heel erg overdreven vrachtwagen gedender. (want dat is dus wel wat je er mee bereikt als je je kat ertussen uit haalt)
Midden demper is namenlijk niet verplicht voor de apk. Dus jah voor mij was de keus makkelijk gemaakt.
En dan nog 1 ding. Wanneer je je kat verwijdert dan ontregel je bijna je hele wagen volgens mij. Iets met de lamda sonde heb ik me laten vertellen. Waardoor je auto super slecht gaat rijden. ( kweenie of dit helemaal op waarheid berust maar dat heb ik me laten vertellen)
Veel succes ermee. en mocht je nog vragen hebben dan mag je me gerust mailen .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Kan je evt ook wel foto’s ervan sturen asl je dat zou willen.
Mvg Joost
easternnl schreef:Hoe kan ik zien dat de kat leeg is?
stuur maar eens een mailje naar m’n hond
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
sjoosie schreef:JAAAA klopt allemaal wel wat jullie zeggen.
Maar let eens op je kentekenbewijs, gtistyling.
Als daar u 9 staat dan moet je wel een kat hebben volgens de normen en bij k 9 niet.Dus ze *kunnen* je bix afkeuren wanneer je geen kat hebt en er u 9 op je kentekenbewijs staat.
In de regel zal dit niet veel gebeuren omdat ze idd je uitlaat testen of die wel gasdicht is. Maar mochten ze moeilijk gaan doen dan kunnen ze hem afkeuren.
Dus de keus is aan jou. En mocht je hem eronder uit halen zorg dan dat je een verbinding maakt met flenzen. Dat houd dan weer in dat je voor de keuring je tussen pijp eruit haalt en je kat er weer in schroeft.
Want gooi je hem weg of je slijpt hem er gewoon domweg tussen uit en je last er een stuk buis tussen dan sta je raar te kijken als de dealer zijn prijslijst erbij pakt, vooral als die jou vertelt wat een kat kost zonder montage en excl btw.
Die dinge zijn niet te betale.
Nog 1 ding:
Waarom wil je je kat er tussen uit?
Naar mijn weten heb je weinig winst mee qua vermogen.En sjah wil je meer kabaal en een leuk sportief geluidje??
Jah doe dan net als ik. en haal je middendemper er tussen uit en monteer een leuke sportdemper. Dan heb je een fijn geluidje en nietzo heel erg overdreven vrachtwagen gedender. (want dat is dus wel wat je er mee bereikt als je je kat ertussen uit haalt)Midden demper is namenlijk niet verplicht voor de apk. Dus jah voor mij was de keus makkelijk gemaakt.
En dan nog 1 ding. Wanneer je je kat verwijdert dan ontregel je bijna je hele wagen volgens mij. Iets met de lamda sonde heb ik me laten vertellen. Waardoor je auto super slecht gaat rijden. ( kweenie of dit helemaal op waarheid berust maar dat heb ik me laten vertellen)
Veel succes ermee. en mocht je nog vragen hebben dan mag je me gerust mailen .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Kan je evt ook wel foto’s ervan sturen asl je dat zou willen.
Mvg Joost
De klok horen luiden, maar waar die klepel is….
Oftewel: Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 (K-9 bestaat niet!!) aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
Kijk eens op http://www.uitlaten.com voor meer info
Enne, als de lambdasonde voor de kat zit, zoals bij de meeste, zo niet alle, Citroëns, dan ontregel je dus helemaal niets en kun je de kat verwijderen.
Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier “ademt” de motor makkelijker en zal dus meer presteren.
Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 (K-9 bestaat niet!!) aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.————->>>
DUSSSS daar concludeer ik uit dat vrijwel meestal een kat nodig is om door de keuring te komen. En dus om onder een half procent te blijven.
En wat ik me nu afvraag. Mijn bix is uit 92 en tijdens de apk hebben ze een viergas test uitgevoerd.. Geheel over bodig dus? Of foute conclusie?
OKE je hebt me goed aangevuld, Heb t maar half begrepen. en idd stom van me .. tis k6 ipv k9
Maar toch blijf ik erbij dat er wel het een en ander kan veranderen qua rijgedrag enzo en stationair draaien wanneer de lambda sonde weg is..
Tenminste dit is mij zo verteld bij de garagist
En ff over dat vermogen.: dat heb ik me ook zo laten vertellen..
Ik heb tot nu toe nog geen resultaten op een test bank gezien met het verschil. Kat of katloos.
Dus ik wil t eerst zien dan geloven. Of voelen. haha maar jah aangezien dat jij je kat wel weg hebt gehaald (toch?) wil ik je er wel ingeloven dat er wel meer vermogen te behalen is.
Maar wat je zegt over dat ademen dat klopt wel als een bus.. Dus mischien is het ook wel zo.
Maar ik heb geen middendemper en een sport demper. Zou je dus ook zeggen vanne t ademt beter dus meer vermogen.
Ik merk er nix van.. Maar kan aan mij liggen hoor. Ik heb verder geen ervaring met het katloos rijden.
Mvg Joost