2 van de 33
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
‘64 DS 19M van Lucas - Verkocht aan een blije spanjaard!
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 augustus 2009 03:14 AM
  [ # 16 ]

Dan nog even een suffe vraag. Wat voor brandstof gooi ik er in? 98 met loodvervanger erbij?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 11 augustus 2009 11:19 AM
  [ # 17 ]

Gewoon euro95. Loodvervanger is niet nodig.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 augustus 2009 06:52 PM
  [ # 18 ]

Op Eurocitro heb ik een passend instructieboekje kunnen vinden dus daarmee is de werking van alle knopjes geheel duidelijk.

Dan is er nog een probleem met de koeling, de radiateur lijkt verstopt. Heeft iemand nog een goede in de aanbieding of een goede tip hier omtrent?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2009 06:56 PM
  [ # 19 ]

Demonteer de radiateur, ga er mee naar Blaauw radiateuren service in de Sint Willibrodusstraat in de amsterdamse pijp, zeg tegen Ger dat ik je stuur en laat er een nieuw binnenwerk inzetten. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 augustus 2009 07:37 PM
  [ # 20 ]

Hallo Lucas,

Lijkt inderdaad een nette DS. Zo te zien een DS19M 1964?
Wel wat werk aan het uiterlijk, maar dat is minder belangrijk. Als de bodem inderdaad goed is, eerst de techniek op orde brengen.
Ik heb ook een DS19M uit dat jaar.

Omdat je nog een systeem met LHS hebt, raadt ik je aan die olie DIRECT te vernieuwen. Tenzij je zeker weet dat dat onlangs gebeurd is. Want LHS is hygroscopisch (trekt water aan). En dat water zorgt vervolgens voor roest in de leidingen.
Roest dat loskomt ken je hydraulische organen inwendig behoorlijk beschadigen (krassen door roestdeeltjes).
Hopelijk valt de roest mee.
En je weet dat LHS aggressief is op de lak? Als het ergens lekt of als je LHS geknoeid hebt, DIRECT afspoelen dus met veel water.
Overigens LHS-olie begint zeldzaam - en dus duur - te worden.

Ombouwen van LHS naar LHM kan, maar is kostbaar, want alle rubbertjes - en in het geval van roestvorming ook alle leidingen en hydraulische organen - moeten vervangen worden. HEEL veel werk. En een aantasting van de originaliteit. Desondanks ben ik blij dat het bij mij al gedaan was toen ik de auto kocht.

Verstopte radiateur is overigens teken van stilstand / onvoldoende aandacht. Waarschijnlijk zul je dus meer tegen gaan komen.

Voor advies, handboeken en onderdelen: wordt lid van de ID/DS club.
Koop in ieder geval het boek ‘De originele Citroën DS’ wat onlangs door de club opnieuw uitgegeven is. Daarin vindt je heel veel informatie over originaliteit en productie.

Rode tapijt komt waarschijnlijk uit een latere Pallas (die ook de achterschermen geleverd heeft?). Er horen in 1964 grof geweven lichtgrijze matten in. Maar dat kun je altijd nog een keer vervangen.

Ik duim voor je t.a.v. de LHS-roest.

Michel Coenen (archief Citroën ID/DS Club Nederland)

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 20 augustus 2009 09:23 PM
  [ # 21 ]

Beste Michel,
dat een LHS-systeem een bepaalde problematiek met zich meebrengt is mij bekend en ik heb dit ook wel meegewogen in de besluitvorming voor aanschaf.

Aangezien ik niet direct de intentie heb om er dagelijks mee te gaan rijden en wat panne op zijn tijd ook wel acceptabel is heb ik besloten het systeem vooralsnog niet om te bouwen naar LHM. Ik ga gewoon beginnen met verversen van de vloeistof, dan ga ik er wat mee rijden en dan merk ik vanzelf wel hoe het gaat. Mocht de irritatie hoog oplopen kan ik altijd nog ombouwen naar LHM, je hebt dan meteen een uiterst grondige revisie van je hydraulische systeem gedaan dus die operatie heeft dan ook wel een positieve bijwerking.

Verder ben ik wel voorbereid op wat aanloopperikelen. Dingen als lekzakken horen wel bij het voorbereidend werk in mijn ogen.

Lidmaatschap van de ID/DS Club heb ik al wel overwogen, maar ik twijfel nog een beetje. Het boek van Jan de Lange heb ik tijdens de vakantie uitgebreid bestudeerd. Ik had het al een tijd in de kast staan, maar de interesse is er pas echt nu er ook een DS in bezit is Very Happy .

Ik streef niet naar originaliteit tot in detail. Voor mij is belangrijker of het naar mijn gevoel zo had kunnen zijn dan of dat het ook geheel klopt volgens de boeken. Wat betreft dat rode tapijt bijvoorbeeld, ik ben er erg blij mee, het ziet er zo een stuk aardiger uit.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 20 augustus 2009 09:24 PM
  [ # 22 ]

Wat betreft de radiateur, ik las hier en daar iets over spoelen met soda. Het proberen waard of kan ik me de moeite beter besparen?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 augustus 2009 09:44 PM
  [ # 23 ]

Mijn tip: Bespaar je de moeite, word lid van de DS-club en haal daar voor weiing een gereviseerde radiateur.

Citroen!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 augustus 2009 02:49 AM
  [ # 24 ]

Dank voor de reactie, ik heb ook helemaal geen zin om te gaan lopen kloten met een bakkie soda en een radiateur Very Happy . Die moeite ga ik me gelukkig besparen.
Ik heb me maar aangemeld voor de ID/DS Club in ieder geval. Krijg ik ook weer een boekie in de bus en dat magazijn is zowaar aardig frequent open.

Of ik mijn eigen radiateur laat vernieuwen of dat ik een andere haal moet ik nog even bekijken. Ik ben eerst even met de BX bezig en de AX en XM moeten ook weer door de APK. Wat me wel opvalt is dat ik een 3-rijen radiateur bijvoorbeeld bij Dirk Sassen eigenlijk alleen voor snoeken vanaf ‘65 tegenkom. Als die niet verkrijgbaar is, maar ik de mijne wel zo kan laten vernieuwen is dat natuurlijk wel aardig.

Profiel  
 
Schoot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 09-06-2009

- CX Athena
- XM 2.0 16V Berline
Gepost: 11 januari 2010 08:58 PM
  [ # 25 ]

Hoi Lucas,

We zijn weer een paar maanden verder en ik ben benieuwd hoe ‘t inmiddels met je DS gaat.  Voortgang met het opknappen?  Of ligt het werk stil in de winter?  Zou leuk zijn bij te blijven met je verhalen en evt foto’s

Groet, Eward

He had a great devotion to the Goddess Athena, who he believed guided him at key moments in his life (Proclus, 412 AD)

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 januari 2010 09:22 PM
  [ # 26 ]

Beste Eward,
wees gerust, er is helemaal niets te melden, want er is nog helemaal niets aan de DS gedaan. Nou ja, afgezien van het verplaatsen naar prive-terrein. De BX die in de weg staat is bijna af, zodra die de weg op kan is de DS aan de beurt. Ik heb er echt zin in, maar de tijd ontbreekt om er echt vaart achter te zetten. Ik wil wel deze zomer met de DS rijden en dat moet toch echt te doen zijn als er geen grote lijken uit de kast komen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 07 februari 2010 06:56 PM
  [ # 27 ]

Goed, de BX is zo goed als klaar en dus was het vandaag tijd om de DS boven de put te zetten. Daar deed zich ook meteen een eerste probleem voor. Bij indrukken van het startknopje gebeurde er helemaal niets. Ook zonder schema was de oorzaak erg snel gevonden. Een stekkertje in de draad naar dat wat ik als startrelais zou omschrijven was nogal gecorrodeerd. Even schoongemaakt met contactreiniger en een stukje scotchbrite en het was starten en lopen. Het heeft wel wat moet ik zeggen, een auto met een minimale kabelboom.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 april 2010 11:33 PM
  [ # 28 ]

Afgelopen zaterdag heb ik een boodschappenlijstje gemaakt. Ik kan het papiertje nu niet meer vinden, zal nog wel in de auto liggen, dus dat komt morgen nog wel. Ik ben geen grote verrassingen tegen gekomen eigenlijk. Ik heb het koelsysteem lang doorgespoeld met een hoop water, zowel van boven naar beneden als van beneden naar boven. Er kwam nog wel het een en ander aan rommel uit. De doorstroming door het blok is naar mijn idee wel in orde. Ik heb in een eigenwijze bui de radiateur toch maar eens afgevuld met ontkalker en hij is er een flink stuk van opgeknapt. Ik herhaal de behandeling nog een keer of twee en probeer het dan nog eens.

Volgende stap is dan het demonteren van de remklauwen om de boel gangbaar te maken. Ik heb in het werkplaatshandboek gekeken en ik lees daar in dat het blok moet zakken en de klauwen dan kunnen worden gedemonteerd. Is dit inderdaad juist of kan ik niet lezen?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 april 2010 10:23 PM
  [ # 29 ]

Even een snelle vraag, heb ik aan 5 liter LHS genoeg om het hele systeem te verversen?

Welke olie kan ik het beste gebruiken voor deze langeslagmotor? Voor al mijn semi-moderne wagens gebruik ik 10W40 halfsynthetisch, maar ik kan me voorstellen dat dit te nieuwerwets is voor dit blok. Ik heb geen idee wat er nu in zit….

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 april 2010 01:32 PM
  [ # 30 ]

In een derde neus DS gaat ongeveer 6 liter LHM, ik zou niet weten waarom dat bij oudere DS-en de hoeveelheid erg zou afwijken.

20W50 vermoed ik, dat gaat tenminste in de korteslagblokken in een DS.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
2 van de 33
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook