ik kan er nu niks meer aan doen
ik ga hier geen zaak van maken, dit soort dingen komen wel voor in oude auto’s
misschien vind ik ooit papieren die beter passen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Rogier 1975 schreef:Mijn vermoeden ook Léo. Maar: wie kan zloek dan verder helpen:
- om te valideren of de auto écht is omgekat of niet?
- en wat dan juridisch te doen, als hij heeft “te goeder trouw” een omgekatte auto heeft gekocht.Ben bang dat justitie makkelijker de voiture inneemt dan de dader achterhaalt. Als de verkoper ook van geen kwaad weet, wordt het lastig speuren voor ze
Jongens , jongens ( en dames uiteraard ) we hebben het hier over een CX , geen BMW Audi of Mercedes .
Het is heir niet gebeurd om een gestolen wagen terug in het verkeer te brengen of om het papieren te geven waardoor hij veel meer waarde zou krijgen ops:
Een klant van mij kreeg ooit op de techniche keuring in Belgie de raad zijn chassisnummer van zijn CX over te zetten op een betere carosserie
Denk dat dit allemaal zo’n vaart niet zal lopen .
Een type 1 ombouwen naar het uiterlijk van een serie 2 is best te doen .
Ik heb het ooit gedaan toen de hele voorfront in elkaar zat er er toch andere kop en vleugels op moetsen .
Vooraan heb je inderdaad een nieuwe kop nodig , zijkanten van de binnenvleugels en spatborden ( die normaal altijd gelast zijn ) .
Achter past het zo over je serie 1 kont ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:Het is heir niet gebeurd om een gestolen wagen terug in het verkeer te brengen of om het papieren te geven waardoor hij veel meer waarde zou krijgen ops:
Nee, natuurlijk niet, maar daar heeft de Staat der Nederlanden geen boodschap aan. Wat er aan de hand is, is dat de TS een auto bezit, waarover hij wettelijk houderschapsbelasting moet betalen, terwijl hij dat nu niet doet. En dat is (zwaar) strafbaar.
Als hij dat risico wil lopen, dan prima, maar ik vind het vreemd dat daar door sommigen zo luchtig over gedaan wordt.
Argeloze kopers en liefhebbers worden zo opgezadeld met een auto met verkeerd paspoort, zogezegd.
Het is eigenlijk net als met vals geld: zolang iedereen het van elkaar accepteert is het niets aan de hand, totdat de autoriteiten erachter komen en de valse biljetten uit de omloop worden genomen. De laatste persoon die ze uitgeeft is dan de klos, terwijl hij te goeder trouw handelde.
wbogaerts schreef:Een klant van mij kreeg ooit op de techniche keuring in Belgie de raad zijn chassisnummer van zijn CX over te zetten op een betere carosserie
Werkelijk onbegrijpelijk vind ik dat….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
heren en dames
het is zo dat mijn cx op een buitenlands kenteken staat waar geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.
Ik woon ook in het buitenland en de cx is ook in het buitenland dus gelukkig wordt er aan alle wettelijke voorschriften voldaan.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
zloek schreef:
het is zo dat mijn cx op een buitenlands kenteken staat waar geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.
Waar is dat ideale landje : , kan ik ook eindelijk terug zorgeloos CX’en
Walter
Meten is weten , gissen is missen
in Polen
hier is wegenbelasting bij de benzine ingerekend, omdat niemand dit wou betalen en benzine moet je kopen dus hebben ze dat bij de benzinekosten bijgerekend
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O ja, dat land is zo ideaal dat de mannen allemaal hier hun brood moeten komen verdienen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
is niet zo grappig
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
In Frankrijk hebben we dat ook. Erg lekker.
in Polen, hier is wegenbelasting bij de benzine ingerekend
Hiermee vervalt dus het ‘omkat’ argument lijkt mij. Conclusie: een van de vorige eigenaren vond een serie 2 blijkbaar mooier. Als we dat eerder hadden geweten had dat toch weer heel wat geschrijf gescheeld
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb die foto’s eens goed bekeken en zie genoeg details onder de motorkap om met 99% zekerheid te zeggen dat het hier wél om een échte serie 2 cx gaat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
de vorige eigenaar wil niet echt praten
er is waarschijnlijk een nieuwe nummer ergens ingeslagen, het is waarschijnlijk een echte serie 2.
wat betreft lange schrijven, het spijt me echter mijn vraag was niet gericht op wegenbelasting enz, het maakte dus niet uit om welk land het gaat.
ik probeer alleen achter te komen wat er niet klopt met mijn cx, het is van grote waarde voor me om te weten waar ik in rijd
ik denk dat jullie ook wel nieuwschierig zijn wat er mis is:)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
zloek schreef:
ik denk dat jullie ook wel nieuwsgierig zijn wat er mis is:)
Eigenlijk wel, ja.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
waterman771 schreef:Ik heb die foto’s eens goed bekeken en zie genoeg details onder de motorkap om met 99% zekerheid te zeggen dat het hier wél om een échte serie 2 cx gaat!
Maar, als het motornummer klopt, zit er wel een andere motor in. Misschien wel de motor die bij het chassisnummer hoort, uit een 2400 Palles i.e. dus?
Ach, laat deze advocaat met ruime ervaring tegen de vrienden van de Dienst Wegverkeer de handschoen oppakken en een aanzet geven.
Lastige materie. Aan de orde is de identiteit van een samengesteld voertuig. Dat was ten tijde van de productie van de CX nog niet zo´n issue. Er is een paar jaar geleden een regeling voor in het leven geroepen om voertuigencriminaliteit te bestrijden. Ik heb er mee te maken gehad voor handelaren in schadevoertuigen. Hierna treffen jullie de link naar een brochure van de RDW die ik in gouwigheid heb kunnen vinden over de restauratie van historische voertuigen, als die al geldt. Want is de CX inmiddels een historisch voertuig ? Voor de onderliggende regelgeving zou ik wat verder moeten spitten.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/3DA7B8B3-2684-441F-AEA0-C613E2422380/0/2B0835jinternet.pdf
Op de laatste eis gaat het mis:
Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelf-dragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
Hiervoor is het hoofdstuk vermeld over historische voertuigen. Als de CX van het kenteken geen historisch voertuig is, gelden de ander regels die je in hoofdstuk 5, ‘Zelf een voertuig bouwen of ingrijpend wijzigen’.
Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar behoren, wordt de identiteit
gehandhaafd. De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de
hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste
toelating van het oorspronkelijke voertuig.
Alleen wanneer een nieuw, door de oorspronkelijke fabrikant vervaardigd frame wordt gebruikt, blijft de oorspronkelijke identiteit gehandhaafd. Het deel van het frame met het oorspronkelijke identificatienummer moet altijd bij de keuring worden ingeleverd. De herkomst van de onderdelen moet aantoonbaar zijn aan de hand van documenten.
Let op! Indien in de hiervoor genoemde gevallen het oorspronkelijke identificatienummer niet bij de keuring kan worden overgelegd wordt geen kentekenbewijs afgegeven.
Ik denk zloek bij de APK docuementen moet overleggen om de identiteit van de gebruikte onderdelen vast te stellen, die niet bij het kenteken horen. In het kader van een APK moet voorafgaand aan de techniosche keuring namelijk de identiteit van het voertuig worden vastgesteld. Ik schat zo in, dat dit een probleem kan zijn.
Ik denk, dat de maker van de samengestelde CX van zloek lekker belastingvrij wilde rijden in een serie 2. Dat lijkt te mogen omdat het chassis en de aandrijving naar het zich laat aanzien, bij elkaar horen. Maar dan moet wel de herkomst van de serie onderdelen aantoonbaar zijn. Ik denk, dat het daar wel ‘ns spaak zou kunnen lopen.
De praktische oplossing: rijden met de auto totdat het mis gaat bij een keuring. Gezien de betaalde prijs dan je verlies slikken en de auto voor de onderdelen verkopen. Niet procederen tegen de verkoper die zo mis zit als ik weet niet wat als de herkomst van de onderdelen niet aantoonbaar is. Over hetgeen je kunt doen met het kenteken, mag ik als advocaat niet adviseren. Maar daar hebben we het al ‘ns over gehad hier op het forum.
Hatsikidee, zomaar gratis juridisch advies op dit forum . Succes ermee !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl