

























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De plafonniere los gehaald om te onderzoeken waarom de leeslampjes het niet doen. Beetje contactspray en alles weer opgelost . Uiteraard gedoe met afbrekende plastic lipjes en zo
.
Meteen maar eens kijken waarom de plafonniere zo ontzettend kiert aan de zijkant. Dat blijkt te komen door een wat doorgezakte hemel achterin. De stof zit nog prima tegen het ‘karton’ maar het karton zelf hangt door. Ik stond al bijna klaar met een busje bouwschuim en een stok om het hele spul tegen het dak aan te duwen en vast te lijmen, maar toen bedacht ik me dat er wellicht een meer sophisticated manier is om dit op te lossen. Iemand ervaring en bruikbare tips?
Ik heb eergisteren ook men dakbekleding eruit moeten halen, want het hele plafon hing los.
Het hing enkel vast aan de verlichting en de zijboordjes, voor de rest als je rijdt wappert de hele bekleding
Ik was dus van plan om alles eens een goede kuisbeurt te geven en achteraf oplijmen met tec7 en wat uitspreiden en uiteraard de boordjes terug vastnieten.
Als iemand hier de ideale oplossing opweet ben ik ook voort geholpen.
Tussen haakjes, welke contactspray gebruik je? En dan werkte alles perfect?,
want bij mij werkt er ook niets meer van wat zich op de plafon bevindt.
Alleen een Citroën, rijdt als een Citroën.


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Heb je wel spanning? Daar ben ik begonnen, dat was okay. Toen de lampjes verwisseld. En toen met een schroevendraaier de schakelaar maar eens overbrugd en voila! Daarna gewoon wat contactspray en dan flink de schakelaars bedienen. Blijkbaar was bij mij de boel door te lang niet gebruiken wat gecorrodeerd of vies geworden.
Heeft jouw CX ook een harde hemel? Het lijkt me nogal een gedoe om die plaat er helemaal uit te halen. Voor zover ik kan voelen heeft het ding ook nooit gelijmd gezeten.
Zal dan maar eerst men spanning nakijken.
‘t Is hier ook zo dat de wagen al 6 jaar niet meer gedraaid heeft,
maar hij doet het op sommige gebeiden nog prima, buiten verlichting dan…
Over de plafon, ja het was zo harde karton met daarop een dekentje zegmaar,
niet zo stofvezel op plastieken plaat. En dat hing zomaar los op witte klemmen.
Ik heb dus eerst de verlichting en zonneschermen verwijdert en opzij wat stukken
aan raamlijsten moeten uitbreken.
Dan alleen nog die klemmetjes losser maken en via voorste passagiersdeur de plafon er schuins uitgehaald.
Hopelijk gaat ie er ook weer in?
Alleen een Citroën, rijdt als een Citroën.
Check deze pagina eens: http://www.geocities.com/marcboncz/citroen/index.html
Deze man heeft het klusje al eens geklaard!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
deze man lijkt het leuk opgelost te hebben, maar ik lees nergens hoe hij het weer opnieuw i/d auto bevestigd heeft (is hier volgens mij het probleem).
Misschien lees ik erover heen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
ik heb een aantal jaren terug met succes de hemel vervangen. Ook bij een berline kan de hele plaat met wat gedoe door een deur worden verwijderd. Hij zit gewoon met plastic klemmetjes aan de randen bevestigd. Deze kunnen door ouderdom breken, maar zijn bij de specialisten nog te krijgen. Vastlijmen van het oude doek heeft geen zin want het loslaten wordt veroorzaakt door het verpoeieren van de schuimtussenlaag. Het het lijmen van nieuw hemeldoek op de ‘kartonnen’ plaat is wel een secuur klusje door de sterke welvingen in het plafond (bijv in het midden en bij de zonnekleppen). Hier is de spanning erg hoog.
Ook de te gebruiken lijm verdient aandacht: zo gaat spuitlijm van bisonkit dwars door het doek heen hetgeen vlekken veroorzaakt. Het beste is stofferingsspray: die komt als een soort sliertjes uit de spuitmond en ligt op het doek ipv erin. Deze lijm is echter moeilijk te krijgen (en zeker niet bij bouwmarkten of dhz winkels).
Kijk voor deze spray eens bij meubelstoffeerders. Grip Tac heet dat spul.
Groetjes Harry


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Venzo schreef:Check deze pagina eens: http://www.geocities.com/marcboncz/citroen/index.html
Deze man heeft het klusje al eens geklaard!
Wat een leuke site. Maar 25trd heeft gelijk, mijn probleem is niet dat de stof loslaat van de hemel, maar dat de hemel in zijn totaal iets doorhangt. Dank zij de genoemde site weet ik nu wel dat het in elk geval niet slim is om de boel al te grondig aan het dak te lijmen.
Dank voor het meedenken, ik ben er geloof ik wel uit: een heeeel klein dotje bouwschuim via het gat van de plafonniere.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik heb indertijd bij mijn CX22TRS deze klus ook succesvol geklaard. Nieuwe bekledingsstof gehaald bij een autostoffeerder welke de CX hemelstof aan de meter verkocht. Hemelplaat uitgebouwd en op de kop op 2 schragen. Daarna eerst voelen en proberen zonder te lijmen. Lijm uit een spuitbus voor bekleding van 3M gebruikt en vanuit het midden voorzichtig de boel uitstrijken en vastdrukken. Avondje laten drogen en hop alles weer retour.
Was goed te doen en het resultaat was perfect.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Nieuwe bekledingsstof gehaald bij een autostoffeerder welke de CX hemelstof aan de meter verkocht.
Ik heb in de gouden gids gezocht op “bij een autostoffeerder” maar die stond er niet in…
Welke was het nou precies?
Sjakie


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Breken bij jullie ook de plastic klemmetjes van de plafonniere af als je die terug probeert te plaatsen? Ik heb die dingen intussen drie keer proberen te lijmen (secondenlijm, stukje extra plastic als versteviging erachter etc) en telkens breekt er wel weer wat af. . Moet ik een nieuwe plafondlamp kopen net nu alle lampjes het weer doen of is er een slimme alternatieve oplossing?