Deze auto staat al een tijdje in mijn lijstje, en is van mijn moeder.
Deze auto is gekomen ter vervanging van de Zx van ma, die mijn broertje wat korter had gemaakt.
De auto is een jaar geleden gekocht van een forumlid, en heeft al die tijd zonder problemen gereden.
Maar sinds enkele dagen rookt het ding als een gek (geen waterdamp want het stinkt en is grijs) en loopt hij slecht.
Dus vandaag eens op onderzoek uit gegaan.
Uitlezen van het ding wil niet lukken dus eerst maar eens de lambda vervangen, maar helaas geen effect.
Bij het controleren van de luchtfilter kwam ik er achter dat de filter vol met (motor)olie zat. Carterventilatie is open en trekt een licht vacuum bij de aansluiting op de luchtfilter. De olie komt uit de luchtaanzuigbuis.
Het lijkt alsof de olie uit de sleuven aan de zijkant van het gasklephuis komt maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Iemand een idee waar ik het kan zoeken?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11390.gif)
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ff een hele simpele: van een vorige eigenaar heeft mijn Chic een keer olie teveel gekregen. Resultaat: olie in filter. Kan me voorstellen dat als dit te vaak gebeurt, de olie ook in je motor terecht komt….
2CV 1985
Is op zich een simpele, maar dat was het eerste dat ik ook nog gechecked heb. Peil is nu een beetje onder minimum.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Re: DS-NG-21 Chic met problemen (olie in luchtfilter)
Die Chic kwam ik een tijdje geleden tegen joh, in Hulsberg dacht ik.. een spoilerloze Chic.
In het slechtste geval zou ik denken aan compressieverlies, daardoor overdruk in het carter en daardoor blaast ie de olie uit alle open gaten.
Alleen je opmerking dat aansluiten van de carterventilatie op de luchtinlaat tot een lichte onderdruk in het systeem leidt, klopt dan niet helemaal. Als je echt zoveel “blow by” hebt dan blaast ie de olie uit de carterventilatieslang als je die lostrekt.
Deze chic is inderdaad zijn spoiler kwijt (die zat er niet meer op toen we hem kochten).
Op zich liep het blokje goed tot hij ineens begon te roken, nu loopt hij wat onregelmatig, maar lijkt nog al zijn vermogen te hebben. Dus compressieverlies lijkt mij eigenlijk sterk.
Ondertussen is wel de kat overleden van alle rotzooi, hij rammelt als een gek dus die zullen we in ieder geval moeten vervangen.
Het probleem met de auto is ook dat ik de computer niet kan uitlezen. Zodra de sleutel in de eerste contactstand (ik geloof dat bij accu) wordt gezet gaat de eculamp al branden. Terwijl hij dan uit zou moeten blijven.
Uitlezen is dan dus ook onmogelijk, misschien eens de bedrading of ecu nakijken.
Deur63: heb jij toevallig een chic ecu in je voorraad?
Zodat ik die misschien even zou kunnen lenen om testen of die gaar is?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11390.gif)
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
over de spoiler: ik ken nog een Chic op de sloop ergens in Twente met een spoiler….
2CV 1985
@ raoel:
eerst even het ding weer fatsoenlijk aan het lopen krijgen. Mijn moeder is toch niet zo’n fan van spoilers, haar stoort het niet.
Verder vandaag even de uitlaat eronderuit gehaald:
Het gerammel kwam van het laatste stukje kat dat er nog in zat: een stukje van 1cmx 1cm x 3cm. Ik vermoed dat de rest van de kat, de dempers verstopt heeft. Dus ik ga eens even een nieuwe uitlaat regelen en dan kijken of hij dan weer wil lopen. Zou de tegendruk van de uitlaat misschien een verhoogde carterdruk hebben kunnen veroorzaken?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mighel schreef:Verder vandaag even de uitlaat eronderuit gehaald:
Het gerammel kwam van het laatste stukje kat dat er nog in zat: een stukje van 1cmx 1cm x 3cm. Ik vermoed dat de rest van de kat, de dempers verstopt heeft. Dus ik ga eens even een nieuwe uitlaat regelen en dan kijken of hij dan weer wil lopen. Zou de tegendruk van de uitlaat misschien een verhoogde carterdruk hebben kunnen veroorzaken?
Het zal in ieder geval niet geholpen hebben. Vooral het verlies van vermogen dat je beschreef komt overeen met de verschijnselen bij een verstopte uitlaat.
Mighel schreef:Deur63: heb jij toevallig een chic ecu in je voorraad?
Zodat ik die misschien even zou kunnen lenen om testen of die gaar is?
Zodra je de sleutel in stand 1 zet gaat het ECU lampje zwak branden, als je hem in stand 2 zet gaat ie iets fanatieker branden. Na het starten blijft ie nog eventjes branden en dooft als laatste van de controle lampjes (afgezien van hydrauliek althans).. Zo gaat het bij mijn Chic in z’n werk.
ECU heb ik nog liggen, 2 stuks als ik het goed heb. Lenen is geen probleem. Een van de 2 komt uit een lopende Chic, de ander komt uit een probleem-Chic.