2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Knipperlichten werken niet meer!
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 19 augustus 2009 10:40 PM
  [ # 16 ]

Afhankelijk van de uitvoering zitten er tot 6 relais in je zekeringkast. De meest rechtse is voor de achterruitverwarming. De 2e van rechts is voor de voorramen en de 3e is de enige voor de knipperlichten. Die daarnaast is voor de ruitenwissers. S2 toch? Als dus de alarmlichten het wel doen maar richting aangeven niet, dan zou je het in de schakelaar zoeken. Maar die heb je vervangen. Ik zou de stekker van de schakelaar eens controleren. Komt er spanning?

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 19 augustus 2009 11:55 PM
  [ # 17 ]

Dat heb ik nog niet gecheckt Surprisedops:
Ga ik morgen direct even doen.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 21 augustus 2009 09:26 PM
  [ # 18 ]

Stekker krijgt gewoon stroom. Heb vandaag wel gezien dat een van de massastrips tussen de motorkap en de carrosserie gebroken is. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 augustus 2009 09:38 PM
  [ # 19 ]

Nee, dat heeft er niets mee te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 21 augustus 2009 10:15 PM
  [ # 20 ]

heb momenteel hetzelfde probleem bij een 25gti. Volgens de garage lag het aan de alarmlichten knop. Ondanks dat je bijna nooit gebruikt kan die knop intern wat moeilijk doen waardoor hij af en toe storing veroorzaakt.

Die zou je dus even kunnen checken of vervangen.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 augustus 2009 10:41 PM
  [ # 21 ]

Die contactbanen willen echt vaak slecht contact maken. Ik stel voor, dat je de lichten demonteerd, lampjes eruit en de boel eens goed schoonmaakt. Hoewel het enigszins tegenspreekt met de waarschuwingslichten. Maar HET grote probleem met de knipperlichten is altijd het contact van die banen.

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 21 augustus 2009 11:24 PM
  [ # 22 ]

Ik denk niet dat de alarmschakelaar ermee te maken heeft. Het is een parallel circuit dus dat werkt onafhankelijk-denk ik. Het grootste deel zelfs met dezelfde bedrading. De stekker krijgt stroom zeg je. Welnu, als ik het goed zie op het schema, is dat een witte 5-polige stekker. De 3e voert dan spanning met het contact aan.  Als je even een draadje doet tussen deze en de 1e of de 5e pool van die stekker, dan moet het controle lampje op je dash gaan branden. Als dat zo is, dan moet dat draadje op de 2e of 4e pool je richtingaanwijzer L of R laten knipperen. (Dan zou het toch in je nieuwe schakelaar zitten.) Als het niet knippert zit het m.i. in grote stekker onder je reservewiel. vermoedelijk een gele. Want daarna gebruikt je alarmschakelaar dezelfde bedrading, en dat werkt zei je. Dus het moet daarvoor zitten.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 22 augustus 2009 06:06 PM
  [ # 23 ]

Kleine update: vandaag na een hele hoop gepruts (zonder resultaat) in arren moede toch nog maar weer eens de stekker doorgemeten. Geen stroom dus Shocked . Nou moet ik me al heel raar vergist hebben van de week, want toen kreeg ik daar wel stroom. Of het moet weerspiegeling van zonlicht in het controlelampje zijn geweest… Hoe dan ook, zoals het er nu voor staat heb ik op het witte stekkerblok dat de knipperlichtschakelaar aanstuurt geen stroom. Tip van Buijsman opgevolgd en onder het reservewiel gekeken naar losse verbindingen, stekkertjes losgehad en weer vastgezet, maar alles zonder resultaat.
Heb dus nog steeds een auto zonder knipperlichten. Heel vreemd allemaal, vooral ook omdat het onder het rijden gebeurde. Een beschadigde kabel heb ik niet kunnen vinden.
Tot dusver heb ik de zekeringen, de relais, de schakelaars en de bedrading gecheckt en alleen geconstateerd dat het witte stekkerblok geen stroom krijgt. De oorzaak blijft voor mij echter een raadsel (dat hopelijk snel opgelost wordt Evil or Very Mad ).

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 26 augustus 2009 09:12 PM
  [ # 24 ]

Dan kom je in je zekeringkast uit. Trek dat relais er eens uit en kijk of er spanning is in 1 van de gaatjes als het contact aan staat. Ik weet zo gauw niet welke maar er moet spanning zijn. Als dat niet zo is wordt het nog ingewikkelder want dan moet je het zoeken in de zekeringkast. Dat wordt een leuke uitdaging.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 27 augustus 2009 12:51 AM
  [ # 25 ]

Zodra ik weer in NL ben zal ik dat eens checken. De vakantie is helaas weer voorbij…

Ik bedacht me nog wel dat ik de accu heb vervangen. Een paar dagen later kreeg ik dit probleem. Kan e.e.a. met elkaar in verband staan, bijv. dat ik daar iets geraakt/losgetrokken heb?

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 27 augustus 2009 12:22 PM
  [ # 26 ]

mijn 25gti had tot afgelopen weekend hetzelfde probleem. In middels heb ik de alarmschakelaar vervangen en alles werkt weer.

Daarna de oude schakelaar uit elkaar gehaald om toch eens te kijken wat daar nou aan de hand was. Die was dus van binnen groen uitgeslagen op de koperstripjes. Zal een foto maken.

In de uit-stand maakt die alarm schakelaar toch deel uit van het circuit.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 27 augustus 2009 09:50 PM
  [ # 27 ]

Zo zag mijn schakelaar er van binnen uit. Niet veel soeps.



Profiel  
 
zloek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 20-03-2009

Gepost: 12 maart 2010 04:17 PM
  [ # 28 ]

hoi.

ik heb ook zo’n probleem.

Eerst werkte de schakelaar soms niet, maar verfder deed hij het wel. Dan drukte ik de alarmknop in en maakte hij een geluid alsof er iets afbrak en toen deden de knipperlichten het niet meer.

Schakelaar heb ik getest, werk prima, echter wil ik de relais vervangen, maar er staat niks opgeschreven. Kan iemand mij de waarden geven bv 4 x 15 watt of zo iets. Wat staat er normaal op?
Het gaat om een CX GTI serie 2.

alarmschakelaar ga ik binnenkort testen. Alle lampjes zijn ook verder goed, ze branden allemaal.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 17 december 2010 05:42 PM
  [ # 29 ]

Om dit oude topic nog even af te stoffen: de knipperlichten werken allang weer, maar niet zoals het volgens de boekjes hoort. Nadat als laatste redmiddel ook de zekeringenkast in z’n geheel was vervangen werkte het zaakje nog steeds niet. Het ging/gaat dus waarschijnlijk om een draadbreuk ergens. Omdat ik vond dat het zo wel lang genoeg geduurd had, is het uiteindelijk opgelost met een omleidinkje.

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2013 07:28 PM
  [ # 30 ]

En nog eens afstoffen:
Ik kwam dit topic tegen omdat ik op zoek was naar het knipperlichtrelais van mijn TurboII. Vorige week voor het eerst in lange tijd weer eens ingestapt, omdat de CX wat beter tegen windkracht 12 bestand is dan mijn eend.
Er is na een paar maanden stilstand altijd wel iets wat niet werkt, en dit keer was het de aanjager, de dashboardverlichting en de knipperlichten (de alarmlichtschakelaar functioneerde nog wel). Eén groepje in de zekeringkast, leek mij zo. Ik maak hem open, en morrel één voor aan de zekeringen, en en passant ook wat aan de verschillende relais. Zonder resultaat. Hm. Maar, wonderlijk genoeg begint na enige tijd de blower weer te blazen en doet ook de dashboardverlichting het weer, spontaan. Het blijft een CX.
Onderweg merk ik dat de richtingaanwijzers het nog steeds niet doen, en de alarmlichten zijn er nu ook mee opgehouden. Als ik die knop indruk gaat ook het rode lampje dat er in brandt, uit. Een beetje onhandig in de horrorspits op Sinterklaasavond, tussen Amsterdam en Zaandam.
Vandaag maar eens op onderzoek uit, ik had inmiddels bedacht dat het knipperlichtrelais waarschijnlijk de geest had gegeven. Ik herinnerde me van eerdere operaties een relais achter de schakelaar, maar nadat ik het deksel van het dashboard heb verwijderd is meteen duidelijk dat dát hem niet kan zijn. Een gewoon wisselrelais, in gebruik voor het grootlicht. Verderop in het dashboard zie ik nog een wit relais dat een beetje op een knipperlichtrelais lijkt, maar daar zit een draaiknop op, dient vast voor de intervalschakelaar of de oliepeilmeter/oliedrukmeter of zoiets.
Ik had natuurlijk het eerst in de zekeringkast gezocht, maar daar zat niets in wat ook maar op een knipperrelais leek. Dus het onvolprezen forum maar eens geraadpleegd. Na enig zoeken kom ik op dit topic, en lees dat het relais in de zekeringkast moet zitten, en wel de derde van rechts.
Daar zit in mijn zekeringkast helemaal geen relais, alleen een lege plek voor een relais! Heel vreemd. Zou er zijn ingebroken, zonder een spoor achter te laten, en zou de dief alleen op mijn knipperlichtrelais uit zijn geweest? Een bevriende concullega die een onderdeel tekort kwam? Dat zou ik dan toch weten.
Na enig achter de oren krabben eens rondgevoeld in de zekeringkast en de ruimte er omheen, ook gekeken of er misschien iets onder mijn stoel gerold is? En wat blijkt? Tegen het dak van de zekeringkast voel ik een blokje zitten, ja hoor!
Op één of andere manier is er iets kleverigs op het relais of onderaan het aflegplankje dat het plafond van de kast vormt gekomen, en dat heeft het relais keurig uit zijn voet getrokken, waarschijnlijk toen ik er van onder een stevige klap op gaf.
Weer een raadsel opgelost, relais ingeprikt, en alles doet het weer.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook