![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9625.jpg)
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
pixels66 schreef:wat bedoel jij met fishe???
denk aansluiting direkt achter op de radio….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10039.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Als je die zekering plaatst schakeld de radio dan wel gewoon mee uit met het contact? En waar moet ik die zekering zoeken dan en wat voor zekering moet er in?
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
de stekkers, van mij komt er uit men radio een stekker, die dan overloopt naar de 2 bekende iso stekkers, daar heb je de mogelijkheid, rood en geel met elkaar te wisselen, zoniet, doorknippen en wisselen van kant, rood/geel, en nog is rood/geel, bij mij gaat men radio gewoon uit met contact… hij blijft natuurlijk wel nog ff gaan tot de stuurdozen in rust gaan, maar dat is altijd zo met een xsara als je een radio na inbouwd, en het origineel wil houden
citrozxdennis schreef:Ik heb een extra zekering geplaatst in de zekeringkast, die ontbreekt origineel. Hierdoor krijg je een schakelplus op een van de draden in de iso stekker. De originele schakelplus kun je beter niet gebruiken. Heb ook een verloop kabeltje gebruikt.
Bij mij werkt het al een paar maanden probleemloos. Als de radio een minuut aan blijft na uitzetten contact, dan heb je hem zeker op een van de BSI draden aangesloten wat dus eigenlijk niet mag met een aftermarket radio. Hoeft niet perse mis te gaan maar kan wel storingen geven…
de mijne doet dat, maar de iso stekkers zijn origineel, er is niet aan de draden geprutst, dus dat zal dan wel goed zijn neem ik aan? ik heb het al bij mijn 2 xsaras zo gedaan, en bij een paar op men werk, gewoon origineel werken, en ik heb nog nooit een probleem gehad… bij ons raad de plaatselijke dealer het ook zo aan…., en wat jij doet, met draden bij doen, en andere zekeringen plaatsen, raad hij zelfs ten stelligste af… ik zal zelfs meer zeggen, wij hebben dat ook is gedaan op jouw manier met een citroen c5, en hij reed intussen al een jaar zonder problemen, opeens van de ene dag op de andere, gaat zijn km teller nu en dan niet meer, en slaan alle wijzers door, alsook de airco wil niet meer werken en op de boordcomputer kreeg hij de meldingen abs fout en esp…. wij dachten natuurlijk gewoon dat de kmteller gesneuveld was, we hadden een nieuwe gemonteerd van +-600euro, en het probleem bleef!!! op het moment dat we de radio weer origineel maakten, was het probleem opgelost….. en hij reed er al een jaar zo mee rond zonder probleem… en opeens was het daar….
ben ook wel nieuwschierig naar welke zekering ik voor die extra schakelplus moet hebben, mijn radio speelt ook nog ff door en vind ik meestal irritant. dus dan zet ik hem gewoon uit.
als ik hem aan laat staan en hij springt na een tijdje uit, hebben jullie dan ook dat als je de deur ontgrendeld met de AB dat hij dan aanspringt?
Juist, en dat vraagt dus om problemen.
Je hebt gewoon geluk als het goed gaat, maar het hoort zeer zeker niet!
Volgens mij mag je draad 6,7 en 8 (uit mijn hoofd ops: ) NIET gebruiken voor een aftermarkt radio.
Sja, en als je dat wel doet….......Your own risk
tiesel schreef:ben ook wel nieuwsgierig naar welke zekering ik voor die extra schakelplus moet hebben, mijn radio speelt ook nog ff door en vind ik meestal irritant. dus dan zet ik hem gewoon uit.
als ik hem aan laat staan en hij springt na een tijdje uit, hebben jullie dan ook dat als je de deur ontgrendeld met de AB dat hij dan aanspringt?
klopt….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9625.jpg)
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Je moet een kleine zekering in positie F24b steken, dan word de accesoire draad in de isostekker A6 (achter de radio) een schakelplus.
Als je een grote zekering in positie F24 steekt, dan word die draad een constante plus. Ze noemen deze draad een accesoire, dus je zou daar gewoon een radio op moeten kunnen aansluiten.
In de isostekker op A7 kun je dan de constante plus aansluiten voor het geheugen van de radio en op A8 de massa.
Draad A1 t/m A4 niet gebruiken. Die zijn alleen voor een originele Citroen Radio. Ik heb lang op allerlei forums gezocht voordat ik wist welke draden ik wel en niet moest gebruiken.
Je hoeft dan geen schakelplus te trekken, wat op veel forums gezegd word. Maar het lijkt alsof iedereen er een eigen mening en ideeen over heeft. Iedereen sluit het weer anders aan. Ik vraag me af of de garage’s het wel weten. Bij mij werkt het al maanden goed, dat het bij een andere auto zo is misgegaan zal best maar ik ken die auto niet en weet dus niet zeker of alles dan ook precies zo is aangesloten is geweest.
In ieder geval als de radio aanblijft na uitzetten contact, of als hij aanspringt na het bedienen van de afstandsbediening dan hij zit zeker op de BSI aangesloten wat niet mag.
Succes ! Groet, Dennis
Voor meer info kijk ook eens hier :
@ dennis, ik moet zeggen heb tot dusver nog nul problemen gehad mbt de bsi, het enige lastige is dus de radio die door blijft spelen zodat ik twijfel of ie wel uitvalt en hem dus het liefst uitzet. maar daar moet ik dus F24b vooor nemen of niet.
iig bedankt gr thijs
wel allemaal enge verhalen in je links
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9625.jpg)
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
tiesel schreef:@ dennis, ik moet zeggen heb tot dusver nog nul problemen gehad mbt de bsi, het enige lastige is dus de radio die door blijft spelen zodat ik twijfel of ie wel uitvalt en hem dus het liefst uitzet. maar daar moet ik dus F24b vooor nemen of niet.
iig bedankt gr thijs
yes, 24B en misschien nog even de schakelplus dan omwisselen achter de radio zodat die op die aansluiting komt.
Heb ook lang gezocht op internet voordat ik mijn radio heb aangesloten maar wilde het toch zelf doen. Moet toch kunnen, ben automonteur en electricien geweest….
ik ben ook nog deeltijd elektricien maar dan meer rondom huis haha
maar iig bedankt voor de tips, ga nl ook niet graag in de originele bekabeling zitten knippen! gr thijs
ik heb in feite ook geen problemen ondervonden, drm dat ik er ook niet in ging knippen…. op men vorige xsara ook niet…. maar ik laat hem gewoon spelen , ik heb het al genoeg getest, als je de deur sluit zal hij uitslaan hoe dan ook
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9625.jpg)
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
nitRon schreef:ik heb in feite ook geen problemen ondervonden, drm dat ik er ook niet in ging knippen…. op men vorige xsara ook niet…. maar ik laat hem gewoon spelen , ik heb het al genoeg getest, als je de deur sluit zal hij uitslaan hoe dan ook
Als het goed werkt zo, dan lekker laten zitten. Misschien dat het bij de ene radio weer een ander effect heeft dan de andere. Ze hadden in ieder geval wel wat meer duidelijkheid in het instructieboekje mogen verschaffen over het aansluiten van een radio. Er staat ; ga naar de Citroen Dealer voor het aansluiten van je radio. Dus ze willen niet dat je het zelf doet denk ik.
citrozxdennis schreef:nitRon schreef:ik heb in feite ook geen problemen ondervonden, drm dat ik er ook niet in ging knippen…. op men vorige xsara ook niet…. maar ik laat hem gewoon spelen , ik heb het al genoeg getest, als je de deur sluit zal hij uitslaan hoe dan ook
Als het goed werkt zo, dan lekker laten zitten. Misschien dat het bij de ene radio weer een ander effect heeft dan de andere. Ze hadden in ieder geval wel wat meer duidelijkheid in het instructieboekje mogen verschaffen over het aansluiten van een radio. Er staat ; ga naar de Citroen Dealer voor het aansluiten van je radio. Dus ze willen niet dat je het zelf doet denk ik.
dat heb ik ook gedaan, en hij raade het me zo aan, gewoon aansluiten op de originele stekkers en niets veranderen behalve geel met rood en rood met geel voor het geheugen, maar dat kan je aan de kant van de radio bij de meeste gevallen, dan moet je niet aan de kabels van de auto prutsen….