1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
vering XM type 2 1996 TCT…??
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 18 augustus 2009 10:42 PM

Hallo Collega’s,

ik probeer mijn XM goed te laten veren maar kom er even niet meer uit..

Er zit geen verschil tussen de sport en comfortstand.

wat heb ik gedaan:

- kastje van MP gekocht en veercomputer uitgelezen, resultaat code 31 zijnde de voorste electroklep. paar keer gereset, paar keer teruggekomen;
- 7 nieuwe bollen er op laten zetten. wagen is achter niet meer knalhard zoals ie was voor de bollenwissel maar zeker niet comfortable..
paar keer gereset, code 31 komt niet meer terug. geen enkele trouwens, gele lampje van sportstand gaat aan bij contact en netjes weer uit net als het ABS lichtje;
- andere vc er op van de sloop, na uitlezen deze gereset. geen foutcodes meer gezien;

nu weet ik het even niet meer omdat ie geen fouten weergeeft maar wel stug veert, met name aan de voorkant.

tip gekregen van de diodes solderen op de witte draden, nog niet gedaan. (nog geen diodes kunnen bemachtigen) vraag me trouwens af of dat helpt, als oplossing voor de comfortstand of dat de diodes solderen alleen een beveiliging is tegen doorbranden, of dat het echt genezend werkt..

iemand nog een tip?

m vr gr

Bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 18 augustus 2009 10:59 PM
  [ # 1 ]

Dit is idd een voorkomende ingreep. Om te genezen zul je de computer open moeten maken en zien of de VN05N’s nog goed zijn. Is dit niet het geval, dan zullen deze vervangen moeten worden…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 augustus 2009 11:28 PM
  [ # 2 ]

Ik heb het al vaker verkondigd op dit forum, maar bij een HA2 merk je niet zo snel het verschil tussen standje Normaal en Sport. In beide standen zal de vering in de zachte stand staan en als de situatie daar om vraagt naar de harde stand overgaan. Of de situatie daar om vraagt wordt bepaald door de VC. Afhankelijk van de input van een aantal sensoren (rem, stuur, snelheid, roll/dive) en de waarde daarvan zal er naar hard geschakeld worden. Het verschil tussen Normaal en Sport is dat de drempelwaarden voor het omschakelen van zacht naar hard bij Sport anders liggen dan bij Normaal.

Je moet dus voelen of onder dezelfde omstandigheden (een bepaalde bocht bij een bepaalde snelheid) de XM in de Sport stand eerder naar hard gaat dan in de Normaal stand.

Het is bij HA2 dus niet zo dat de XM in de stand Sport altijd op de harde stand staat.

Diodes erin solderen helpen niet tegen storingen (daar heb je gelukkig geen last meer van) wel tegen niet functionerende kleppen. Als je de deur open doet, hoor je dan de kleppen schakelen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 18 augustus 2009 11:45 PM
  [ # 3 ]

allereerst bedankt voor de reactie! leuk die hulp zo!

heb net geluisterd met een draaiende motor en ook met alleen contact aan maar ik hoor niks klikken…dat is zeker niet goed he?
neem aan dat dit betekent dat de voorste electroklep het niet doet?
raar dat de veercomputer dan niet die foutcode weergeeft..

ik begrijp dat de HA2 anders reageert dan mijn vorige xm’s, allen type 1. Die veerden beduidend beter. Ik heb een verkeersdrempel in een zijstraat die ik nu niet graag overga..lijkt wel een VW Golfje met sportwielen.. achter lijkt ie iets meer te veren.

los ik dat op door de diodes te solderen? net als op het plaatje elders op het forum, dus de twee witte draden afschrapen en beiden verbinden met de aarde, pluskant van de diodes cq zwart streepje ieder op een witte?

lastig te zien of die VN05N’s nog goed zijn? heb geen electronica gestudeerd.. ergens een plaatje van de locatie, uiterlijk en waar je op moet letten (zwartgeblakerd of niet?)

hopelijk vat ik het goed samen zo?

M vr gr

Bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 19 augustus 2009 12:02 AM
  [ # 4 ]

de computer kan,denk ik, enkel de elektrische componenten controleren en niet de mechanische.

Diode’s insolderen is hier een veelbesproken remedie tegen stugge vering met HA2.
Er zijn ook 2 manieren van solderen; de ene is binnen de veercomputer, de andere erbuiten

http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=18803&postdays=0&postorder=asc&start=15

Gr.

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 19 augustus 2009 12:06 AM
  [ # 5 ]

Mijn probleem is net weer anders.
Ik merk net als Bert geen verschil tussen de sportstand en de normale stand , voorheen was er een duidelijk verschil als ik dat regelde met de
schakelaar in de wagen. Ook merkte ik duidelijk dat de wagen stugger veerde als ik b.v. een bocht sneller nam.
Alweer een tijdje geleden de wagen laten uitlezen en laten resetten.
Geen fouten aangaande vering.
Wel mijn veringslampje “hersteld”.
Deze brandde niet bij het starten en doofde na te zijn gestart dus ook niet. Nu wel.
Maar een harde vering.
Ook ik heb geluisterd naar de kleppen. Als ik het portier open doe dan hoor ik wel de kleppen.
Kan het nu zijn dat de VN 05 vrienden kapot zijn , als ik de kleppen hoor lijkt het me van niet. Maar ik ben daar niet in thuis.
Waardoor dan een plotselinge harde vering en geen verschil?
LHM vervangen nadat ik ook een tijdje met de spoelolie had gereden.
Ook lees ik als eventuele oorzaak defecte bollen, maar dan gaat dat denk ik toch geleidelijk en niet ineens?
Verder las ik iets over de accu leegtrekken.
Dat is bij mij wel het geval als ik een maand niet heb gereden is de accu leeg en kan ik de V 6 24 uit 1998 niet meer starten.

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 19 augustus 2009 12:24 AM
  [ # 6 ]

Mijn verhaal was wat kort net, dat zal ik nu wat langer doen.


NOGMAALS: de diodes zijn geen remedie. Ze kunnen alleen VOORKOMEN dat je VN05N’s kapot gaan. Standaard heeft een xm in de elektroklep een diode ingebakken. Wanneer deze doorbrandt, kan t dus einde verhaal voor je VN05N zijn.
Diodes inbakken is dus altijd goed, maar alleen preventief.

De VN05N’s zitten in de computer. 2 zwarte vierkantjes die, als je de computer openmaakt met de stekkers naar je toe, linksonder in de hoek zitten. Kijk of de printplaat hier rondom zwart is. Ruik er ook aan, ruiken ze neutraal of ruik je een brandlucht?

Indien kapot: vervangen.

Dan heb je nog de elektrokleppen. Deze kunnen zelf ook kapot zijn. Vering werkt dan verder goed, maar de klep is kapot.
Dit kan bijvoorbeeld als de spoel van de klep doorbrandt. Wanneer de xm een vervuild veersysteem heeft, dan zal de klep zwaarder gaan door de vervuiling. Hierdoor kan de klep/spoel hieromheen doorbranden.
Dit was bij mijn klep ook het geval.
Dan is de enige remedie, los van de 2 eerder genoemde punten, de klep vervangen. Doe je dit niet, dan zullen je nieuwe diodes ook doorbranden..

Dan algemeen onderhoud: Hydrorincage in je systeem is niet voldoende.. Spoel het op de ouderwetse manier, zoals ook getoond door mij op de xm club sleutelmeet. LHM vat vullen met verse LHM, auto op bokken, wielen er af, slang op de remnippels en remmen. Doortrappen tot er alleen maar vers groen uit je remnippels komt. Hierbij ook af en toe links/rechts sturen, aangezien de rotzooi ook in je stuurhuis zit.

Dit evt een aantal keer, afgewisseld door wat hoog/laag oefeningen van de dame.

Hierbij wel opletten dat je de eerste zwarte lhm uit je remslangen wegdoet in een fles, maar het daarna volgende kan met een slang via je filter terug in je lhm bak.

Hierna weer verse LHM er in.

Het systeem heeft namelijk bij oa de remmen dode punten, waar geen LHM zal komen. Hierdoor zul je met alleen verversen niet alles bereiken…

Verder is het raadzaam bij IEDERE xm de messing busjes in de buurt van je hoogteregelaar te vervangen. Kosten geen drol (2 euro totaal ofzo) en daarmee zorg je dat de dame wat directer reageert. De hoogteregelaars moeten namelijk via deze busjes hun positie doorkrijgen, en dat busje wil nogal eens ovaal uitslijten, zoals de mijne.

Lege accu kan ik alleen maar koppelen aan blijvend tikkende hydractive klep. Die blijft dan stroom trekken. Zou ik ook in veercompu problemen zoeken.

Volgende zijn de bollen. Deze kunnen langzaamaan leeg lopen, maar kunnen ook plotseling ploffen. Hier geldt: meten is weten.

De hydractive blokken zou je voor de zekerheid kunnen demonterne, schoonmaken en weer monteren. Dit bewegende deel wat verantwoordelijk is voor de schakeling tussen hard en zacht gaat snel stroef lopen door vervuiling zoals mede forumer Gompy58 mij toonde met een schoongemaakt exemplaar!
Let bij demontage van dit blok wel even op hoe alles er uit komt, dan kan het ook weer goed terug. Er zitten geen veren in die je om de oren gaan springen!

Verder even het stangenstelsel van het veersysteem smeren, dit wil wel eens stroef worden. Dan heb je de meeste punten wel gehad.

Evt zouden rotte adals nog voor een slechte vering achter kunnen zorgen, maar dat is bij een xm niet heel erg aan de orde..

Dan hebben we nog de stuurwielhoeksensor. Deze gaat vaak kapot denkt men. Dit is echter niets meer of minder dan een lichtsluis waar door de omgeving, zijn open karakter en slijtage van delen stof in ophoopt. Na verloop van tijd zal die de stand niet meer goed weergeven en een fout in je veercomputer veroorzaken. Openmaken en schoonblazen is de oplossing. Deze is te vinden na het verwijderen van het stuurwiel.

Ten slotte is het HEEL BELANGRIJK na al je werkzaamheden door iemand met een lexia of een uitleeskastje de boel te laten resetten. Een xm veercomputer is namelijk zo geprogrammeerd dat deze bij enige fout continue op hard zal gaan. Dit geld bijvoorbeeld ook als er een keer een te lage accuspanning is geweest door een lege accu.

Ik bedenk me straks vast nog wel meer, maar dan vul ik mijn post wel aan. Evt zijn aanvullingen van anderen uiteraard welkom!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 19 augustus 2009 01:46 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij heb je dit goed en volledig beschreven Wink .

Misschien nog massapunten nalopen door boutjes schoon te maken en eventueel oogjes vervangen, vooral in de binnenschermen van de motorruimte. Aan de passagierskant onder de computerbak zitten de massapunten van de computers.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 02:06 AM
  [ # 8 ]

Ik zeg kort en bondig, Solid State Relais in de veercomputer vervangen en diodes er METEEN bij in solderen.

Want als de ingebakken diodes kapot zijn blaas je de nieuwe Solid State Relais meteen op.

Een geplofde bol merk je meteen bij de eerste de beste verkeersdrempel. De bol zit dan vol LHM en heeft geen enkele demping meer het is dan als je over een verkeersdrempel rijd of je op een bokkige ezel zit Laughing . Je voelt precies aan welke kant een bol geploft is. De klap door de auto is ernorm Shocked

Verder sluit ik me geheel bij Xsara Coupe aan Wink

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 19 augustus 2009 02:21 AM
  [ # 9 ]

Marco,

Idd een mooie uitleg.
Ik moet nu maar eens actie ondernemen om mijn probleem te tackelen.
Ik durf nog niet echt , bang de veercomputer te mollen.
Ik heb dus ff geoefend op een veercomputer uit een XM 2.1 TD van 1999.
Nou dat kreng wilde maar niet open.
Uiteindelijk open en toen twee torx schroefjes verwijderd en dacht toen het printje er zo uit te halen, nou natuurlijk niet.
Ik heb toen de kit rondom de twee stekkers ( 4 kruiskopschroeven al verwijderd bij de stekkers) verwijderd en toen aan de binnenkant een plamuurmes achter de stekkers en de behuizing gezet en voila los .
Toen heb ik de volgende foto gemaakt.



Op de foto van deze veercomputer ( niet mijn eigen exemplaar ) zie ik
de VN 05 N ‘s linksonder op de foto.
En als ik het goed heb begrepen zijn deze niet defect, toch?
Kun je me aangeven waartussen ik de diodes op de print zou moeten monteren op mijn eigen exemplaar?
Kan ik deze veercomputer ook even gebruiken om mijn vering te testen op mijn V 6.24 of kan dat niet?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 02:28 AM
  [ # 10 ]

Mark,

Maak ook een een macro opname van de solid state relais, die twee aan de linkerkant van de print. En doe dat ook van de achterkant.

Als ze te heet geweest zijn is dat duidelijk te zien.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 02:30 AM
  [ # 11 ]

Nog even voor de goede orde, zo gaan de diodes erin Wink

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 19 augustus 2009 06:16 PM
  [ # 12 ]

Waarde Lotgenoten,

bijgaand twee foto’s van mijn printplaat van de VC. Gaarne uw deskundig oordeel, ik kan er geen gehakt van maken. hooguit dat de ene ietwat bruine zweem heft. of dat normale warmteontwikkeling is of wat anders laat ik graag aan de kenner over.

zo de inmiddels bemachtigde diodes er in solderen. hopelijk heeft dat nog zin en neem ik geen voorschot op de staat van de VN’s ...

en de andere kant:

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 19 augustus 2009 06:18 PM
  [ # 13 ]

VN05N op de eerste foto linksonder is duidelijk doorgebrand… Zul je moeten vervangen voor een andere, want zo zal de dame nooit goed gaan veren Wink

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 06:48 PM
  [ # 14 ]
Xsara Coupe schreef:

VN05N op de eerste foto linksonder is duidelijk doorgebrand… Zul je moeten vervangen voor een andere, want zo zal de dame nooit goed gaan veren Wink


Mee eens, de mijne ziet er net zo verkleurd uit Wink


Nieuwe VN05N erin en Shocked  Shocked  Shocked  zelfs dwarsriggels gaan soepel…... ongelovelijk maar in de voortrein leverde het wel 50 % op….

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 19 augustus 2009 06:54 PM
  [ # 15 ]

Yep, die VN vervangen en meteen de diodes insolderen.

Jouw VC is een oudere versie dan die op de foto die Mark N. laat zien.
Maar de VN’s zijn wel hetzelfde. Je moet hetzelfde pootje van de VN hebben. Als je de VC zo voor je hebt dat de pootjes van de VN05N naar je toe wijzen, moet je het meest rechtse pootje hebben. Andere kant van de diode aan massa. Hiervoor kan je pin 15 gebruiken van de connector die het dichtst bij de VN’s zit. Let op, diode met de juiste polariteit insolderen (streep aan de kant van de VN).

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook