2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
vering XM type 2 1996 TCT…??
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 06:56 PM
  [ # 16 ]
par eXeMple! schreef:

Yep, die VN vervangen en meteen de diodes insolderen.

Jouw VC is een oudere versie dan die op de foto die Mark N. laat zien.
Maar de VN’s zijn wel hetzelfde. Je moet hetzelfde pootje van de VN hebben. Als je de VC zo voor je hebt dat de pootjes van de VN05N naar je toe wijzen, moet je het meest rechtse pootje hebben. Andere kant van de diode aan massa. Hiervoor kan je pin 15 gebruiken van de connector die het dichtst bij de VN’s zit. Let op, diode met de juiste polariteit insolderen (streep aan de kant van de VN).


Met deze print appeltje eitje Wink

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 20 augustus 2009 02:44 AM
  [ # 17 ]

Helaas geen succesvol dagje…

Vol goede moed een verse veercomp type 5.0 van de sloop opengeschroefd.. en daar twee diodes ingesoldeerd op de voorgeschreven manier. (dus niet de eerder afgebeelde VC)

alles weer teruggemonteerd, doet het ding geen fluit meer en valt ie ook niet meer uit te lezen met MP’jes kastje.. balen wel.

ook het oplichtende lampje van de sportstand deed het eerst wel, om na het starten uit te gaan. nu na de diodes doet dat het ook niet meer.

heb het toch netjes gesoldeerd, nergens kortsluiting gemaakt ofzo, niet te lang heet etc.

snap er geen fluit meer van.
xm veert minder slecht met de oude VC van het fotootje met de doorgebrande VN05N dan met de nieuwe. Ook lichtje van de sportstand doet het nu weer en deze laat zich wel uitlezen met het kastje..

Overigens is dat een type 5.0 ipv de 4.3 die er in zat. Maar dat mag geen probleem zijn door de downwardse comptabiliteit. Wat er nou precies voor nr VC in hoort weet ik niet.

ben nou niet echt gemotiveerd om er zelf een VN05N in te solderen als dit kennelijk het resultaat kan zijn..

Bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 20 augustus 2009 02:56 AM
  [ # 18 ]

Welke VC zit er nou origineel in je auto ? de 4.3 of de 5 ?

Veercomputers zijn tot een bepaalde leeftijd uit te lezen met het knipperkastje, daarna niet meer. Ik weet zo niet tot welke type maar meende dat het tot 1995 was.

En van je oude print is die ene VN05N echt kapot, ik heb zoals ik al schreef precies het zelfde en bij mij was na het vervangen ervan het resultaat verbluffend.


Edit: ik zie het al, je hebt origineel een 4.3 en daarna het met een 5 geprobeert. Kan dus goed zijn dat mijn bovenstaande beredenering daarom klopt, jongere VC’s zijn zelf niet meer uit te lezen.

Gewoon je 4.3 nieuwe VN en diodes in zitten en dan verder kijken Wink

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 20 augustus 2009 03:00 AM
  [ # 19 ]

Tot 1997 is dat, de introductie van de type 3…

Met de komst van de ES9J4 is dit. Enne, dikke kans dat je na het solderen eerst zult moetne resetten. Dit moet bij een 5.0 met een lexia..

Marco

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 20 augustus 2009 03:01 AM
  [ # 20 ]

ik had een 4.3 in de auto zitten toen ik hem kocht.
de 5.0 van de sloop was uit te lezen na aankoop en te resetten. na mijn diodetoevoeging niet meer. nu de oude kapotte 4.3 er weer in, en die is dus wel uit te lezen.

waar koop je die VN05N online?

m vr gr

bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 20 augustus 2009 03:02 AM
  [ # 21 ]

Pak de 5.0 computer, haal daar de vn uit. Soldeer deze in je eigen computer. Inclusief de diodes.

Dan is alles utileesbaar met het MP kastje, dan heb je de originele computer.
Er zijn zoveel verschilllende computers, los van 4.3 of 5 heb je ook nog subtypes. Jouw auto hoort het beste te veren met je eigen computer. De grenswaarden kunnen net verschillen per motorisering.

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 20 augustus 2009 03:03 AM
  [ # 22 ]

ajjjj.. dat van die verplichte reset met een lexia wist ik niet tevoren, nergens gelezen. dan was ik er natuurlijk niet aan begonnen…
ik heb geen lexia namelijk, alleen het MP kastje.

afijn… zucht…

bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 20 augustus 2009 03:08 AM
  [ # 23 ]

wel gek trouwens, ik zou met een 5.0 moeten resetten met een lexia. maar ik heb hem uitgelezen EN gereset met het kastje. Daarna diodes gaan solderen, nu niet meer uit te lezen..

ergens klopt er iets niet in deze redenering..

m vr gr

bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 20 augustus 2009 03:12 AM
  [ # 24 ]

Hmm, dan heb je wss toch wel iets verkeerd gedaan.
Er zijn idd 5.0 versies die wel uit te lezen zijn. Die in mijn ES9J4 is dat iig niet…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 augustus 2009 10:57 AM
  [ # 25 ]

@bertleen: die VN’s koop je o.a. bij Conrad.
Maar als je een goede electronikaonderdelenwinkel weet, is dat beter omdat je ze bij Conrad bijna ‘gratis’ krijgt bij de verzendkosten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 22 augustus 2009 03:04 AM
  [ # 26 ]

opgelost…...veert lekker….?? !!!

Tot mijn niet geringe verbazing is het veerprobleem opgelost..
naar de sloop. nieuwe veercomp gekocht a twintig euro, ditmaal een versie 4.0

uitlezen met MP kastje, gereset…........

werkt uit de kunst. verkeersdrempels die gisteren nog voor schokken zorgden, laten zich nu eenvoudig nemen met een lichte hobbelwerking. volgens mijn vrouw zeilt ie ook meer door de bochten. leuk leuk. eindelijk…


wat nou die versie VC nummer 4.3 was die er in zat ipv de 4.0 die ik nu heb gekocht weet ik werkelijk niet maar tis genieten!

veert nog niet als een cx maar dat hort ook niet.

wel uiterst acceptabel!
nu ongeveer als de Xantia Activa 2.0i van mijn vrouw. Wiens auto ook niet zo lang geleden is voorzien van 7 nieuwe bollen..

ik denk - laat ik het even melden na al mijn geweeklaag.
mogelijk zijn er xm’mers die zeggen dat ik mijn vc moet opensleutelen om die diodes er in te zetten maar dat durf ik even niet aan Smile

Bert

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 22 augustus 2009 03:30 AM
  [ # 27 ]

Re: opgelost…...veert lekker….?? !!!

bertleen schreef:

mogelijk zijn er xm’mers die zeggen dat ik mijn vc moet opensleutelen om die diodes er in te zetten maar dat durf ik even niet aan SmileBert


Bert, toch doen die diodes, echt als de huidige kapot zijn zul je heel snel weer over lands wegen stuiteren.

Je mag ook hierheen komen hoor dan doe ik het wel voor je Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 augustus 2009 03:19 PM
  [ # 28 ]

Denk toch dat in de 4.3 die ene VN kapot is. Misschien wel allebei…
Nu heb je een 4.0 gekocht en daarmee zweef je lekker want kennelijk zijn de VN’s nog goed. Wel zsm diodes er in solderen zoals Mark al zegt, want waarschijnlijk ben je nu de VN’s in je nieuwe VC lekker aan het warmstoken. En dat gaat niet lang goed.

Profiel  
 
bertleen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 22 augustus 2009 05:25 PM
  [ # 29 ]

Dank voor jullie advies, en het aanbod langs te komen (wel een stukkie rijden…)

ik ben een beetje huiverig geworden voor dat solderen gezien mijn vorige ervaringen met de 5.0 VC die niet werkte na solderen. Ik dacht het netjes te doen maar kennelijk is er iets misgegaan. maar wat en zal dat dan niet weer gebeuren?

tweedens, ik heb wel diodes, maar weet eigenlijk niet hoe ik ze er in moet solderen, kwa werking. de foto is duidelijk genoeg, maar welke kant moeten ze nu op staan?  aan de ene kant staat op mijn zwarte diodes een wit streepje. ik neem aan dat die kant richting bepaalt van de toegelaten stroom, net zoals op het voorbeeldplaatje elders in het forum, op
Zij het dat er daar zilveren stukjes op zitten ter indicatie.

heb wel een multimeter met diodestand maar wat ik dan meet.. wel/niet kontakt zo te zien… afijn toch maar eens een pbna cursus doen Smile

XM Gris CREPUSCULE
Mercedes 1969 250
Xantia Activa aut 2.0 1998
zitmaaier Briggs & Stratton 125 CC 5 versn.
midibike Harley - midibike cross

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 augustus 2009 05:30 PM
  [ # 30 ]

Streepje op jouw diodes is dezelfde kant als de zilveren stukjes op de diodes op de foto.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook