Airco & Vering dood..
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 19 augustus 2009 06:48 PM

Hallo allemaal,

Ik heb een XM V6 Exclusive 1995, nog geen 120.000 km op de teller.
Prima auto… een nadeel… hij was van een binnenschipper en heeft duidelijk meer kilometers op het water gemaakt dan op de weg…
Dat heeft nogal wat corrosie en slijtage op rare plekken enzo opgeleverd… Dit als voorgeschiedenis.

Af en toe (en het lijkt wel of het alleen gebeurt als het snikheet is..) doet mijn airco het niet en op dezelfde tijden blijft mijn Hydractive II in “harde stand” staan.
Ik heb het idee dat het misschien mijn startslot is,. vanochtend deed het spul het weer nadat ik de sleutel een aantal malen heen en weer had gedraaid..
Kent iemand dit probleem..?? En ik heb best wel wat gesleuteld aan de diverse Citroens, maar een startslot reviseren/vervangen heb ik nog nooit gedaan..

Bij voorbaat dank..
Lody J. Claessen

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 19 augustus 2009 07:03 PM
  [ # 1 ]

Hoe merk je dat de vering in de “harde” stand staat? Aan het veergedrag?

Verder, als iets soms wel, soms niet werkt (zoals je airco) dan denk ik eerst aan een los of gecorrodeerd contact (stekkerverbinding) of aan een draadbreuk. Je contactslot lijkt me onwaarschijnlijk.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 augustus 2009 07:14 PM
  [ # 2 ]

Binnenschipper….... zout water….... elektrische problemen….... denk ook dat je heir te maken hebt met corrosie.

Hoe is de staat van de relais en zekeringen ? en ook de voetjes waar ze insteken ?

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 19 augustus 2009 08:40 PM
  [ # 3 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Binnenschipper….... zout water….... elektrische problemen….... ?

Zout water?? Nou niet in Nederland hoor. Wij hebben zoet water.

Verder geloof ik niet dat je überhaupt in die richting moet denken, mijn best verende xm ooit had een bijna volledig verroeste bodem van een tijdje in het water liggen in Lelystad.

Ik denk aan eventueel dat contactslot, massa probleem, plaats sowieso een zwevende zekering voor je airco, dan heb je dat weer uitgesloten en je hebt H2 dus je diodes gaan er vroeg of laat ook aan als het al niet zover is…

S

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 19 augustus 2009 11:09 PM
  [ # 4 ]

Lody schrijft (volgens mij… Surprised ) dat airco en vering tegelijkertijd “dood” zijn. En op andere momenten beide weer werken…
Massaprobleem zou ook kunnen.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 20 augustus 2009 08:03 AM
  [ # 5 ]

Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor alle antwoorden.
Wat ik al gedaan heb, toen ik zag wat dat “binnenschipperen” met de XM had gedaan, is :
- alle aardpunten losgehaald en schoongemaakt.
- alle zichtbare en bereikbare verdachte stekkers & relais schoongemaakt.
- draadbreuk is voor 90% definitief en dus niet waarschijnlijk.
- ook het diode probleem heb ik al gehad én verholpen
- par eXeMple! had het bij het rechte eind. Ik heb denk ik niet duidelijk genoeg gemaakt dat het merkwaardige was dat beide problemen tegelijkertijd voorkomen.

Alhoewel ik best wel een electrisch schema kan lezen, vind ik die van de XM toch enigszins verwarrend ...
Maar ik denk dat ik met al het zoeken iets gezien heb, dat de elektrokleppen en de airco door hetzelfde startsleutelcontact worden gestuurd…
Vandaar de vraag over het repareren en/of vervangen van het startslot.

groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 20 augustus 2009 09:46 AM
  [ # 6 ]

Lody,

Heb zelf wel eens het contact losgemaakt. Maar weet het niet meer exact.

Begin eens met de vijf (?) torxen van het kunststof rondom de stuurkolom los te maken.Ik meen dat je het niet hoef te verwijderen, je kunt er nu dan al bij. Het contactslot zit met een heel klein torxje (bovenaan?) vast. Die losdraaien. Dan sleutel in contact en deels omdraaien. Dan zit er nog een pin die je moet induwen. Meen dat die onderaan zit. Daarna kun je volgens mij het contactslot er uit halen.

De draden van het contactslot lopen onder de stuurkolom door richting de grote zekeringkast linksonder bij de pedalen. Daar kun je de draden loshalen. Moet wel bekennen dat ik dat bij een sloper heb gedaan, hoefde dus niet zo nauwkeurig. Die zekeringkast loshalen, was niet gemakkelijk. Je moet namelijk aan de bovenkant zijn, niet aan de onderkant.

Mogelijk hebben anderen meer/betere tips…

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook