3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
olieverbruik Xsara
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 augustus 2009 03:48 PM
  [ # 31 ]
nitRon schreef:
Ree schreef:

Ik ben het met je eens. Een auto hoort niet zo veel olie te gebruiken. Feit is dat het gewoon gebeurt als je een maandagochtend exemplaar hebt of als je hem niet goed opwarmt of als je hem afragt oid.

En volgens mij zijn we het er allemaal mee eens dat ie nog niet naar de sloop hoeft.

Ree

zeker niet, mss heeft het ook met het gas te maken, want al de autos waar ik over praat draaien niet op gas… maarjah, met misschien, en het kan, kom je ook niet ver, best even van dichtbij nazien, want het is mss een klein probleempje, die snel kan opgelost worden

Hoe zou de verbranding op gas/LPG het olieverbruik kunnen beinvloeden dan?

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2009 03:50 PM
  [ # 32 ]

quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten

Exclamation

Hoe zou de verbranding op gas/LPG het olieverbruik kunnen beinvloeden dan?

mss omdat gas droger is dan benzine, en minder smeert dus meer slijtage aan de motor brengt… ik suggereer ook maar iets, het valt mij gewoon op, dat niemand op benzine er iets van ondervind, en 1 iemand op gas wel, maar mss kan het er inderdaad ook niets mee te maken hebben hoor…..

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2009 04:45 PM
  [ # 33 ]

Gas droger?  Cool

Zou het misschien ook aan die iemand zijn rijstijl kunnen liggen dan? Elke ochtend 150-160, maar dan is de motor al warm hoor… Ja ja, wat is er warm, het koelwater? Dat is na een kilometer al warm, maar dan is je olie het nog lang niet hoor en je blok ook niet…

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2009 05:17 PM
  [ # 34 ]

quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten

is een uitdrukking bij ons, ik bedoel het smeert niet zoveel als benzine… maar ik weet ook niet of het daarmee kan te maken hebben… en de motor is warm, mja, daar heb je een punt, maar op een 1.6 16v zit ook een olietempmeter… althans toch op mijn huidig en mijn vorige xsara… daar kan je toch de temperatuur perfect in het oog houden, ik begin maar door te rijden als mijn wijzer bijna aan 100 graden staat, en dat duurt heus niet zo lang… na een km of 6 a 7 is de olie al op 100 graden, en dan ga ik ook nu en dan tot de 6000… natuurlijk enkel als hij warm is… Wink

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 22 augustus 2009 07:24 PM
  [ # 35 ]
nitRon schreef:

.....door te rijden als mijn wijzer bijna aan 100 graden staat, en dat duurt heus niet zo lang… na een km of 6 a 7 is hij al op bedrijfstemperatuur, en dan ga ik ook nu en dan tot de 6000… natuurlijk enkel als hij warm is… Wink

heb je al eens gekeken wat je olietemp is na 30 km? Dat is een reelere bedrijfstemperatuur dan die na 7 km. En dan zegt het nog niets over het hele blok.

Als je dit gedrag volhoudt heeft je blok geen lang leven. Ik weet niet hoe lang je dit al doet…..

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 22 augustus 2009 07:36 PM
  [ # 36 ]

Nitron, je gaat veel te vroeg op het gas staan. Zoals hiervoor al geschreven, koelwatertemp. is geen goede indicatie, de motor doet er veel langer over om op de juiste temp. te komen.
En voor wat betreft het olieverbruik. Zoals de zeer ervaren forummers al zeggen, het is wat aan de hoge kant maar valt nog binnen de marge.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 augustus 2009 07:38 PM
  [ # 37 ]
nitRon schreef:
waterman771 schreef:

Vroeger was een blok na 2 ton op…. ik vind het verbruik van 1 liter op 2000 helemaal niet schokkend.

het is toch weer niet raar dat jij het weer bent die dit uitkraamt he….

Ben jij altijd zo vriendelijk? Een beetje respect lijkt me gepast Exclamation

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 augustus 2009 07:43 PM
  [ # 38 ]

Ik ken het verbruik van mijn auto niet. Zolang ik regelmatig peil en er geen plassen onder de auto liggen, vind ik het best. Geen idee hoeveel ik bij moet vullen.

Profiel  
 
tonnyboy2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 23-10-2008

Gepost: 22 augustus 2009 08:28 PM
  [ # 39 ]

wat een reactie’s

Ik kijk net even op het forum ,,wat een discussie heb ik aangezwengeld ,,Ik ga alle raad opvolgen , mijn auto staat altijd op het grind geparkeerd , maar op mijn werk ga ik kijken ,,onder de motorkap is het droog , en netjes , ik heb nu de preciese stand opgeschreven , en kijk na precies 2000 km , hoeveel olie ik precies bij moet vullen ,, ik ben nog van de oude stempel , iedere maand alles controleren en sowieso voor een lange rit…Bedankt voor het medeleven en de adviezen ,  Ton

Maar hij blijft mooi hé.....

In bezit :
Xsara 1.6 VTR 16v
ID 19b (1971)
in bezit gehad :
CX
GSA X3
Xantia

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 augustus 2009 08:30 PM
  [ # 40 ]
nitRon schreef:
graddus schreef:

Gas droger?  Cool

is een uitdrukking bij ons, ik bedoel het smeert niet zoveel als benzine…

Motoren die lopen op LPG hebben minder last van het (door benzine-) oplossen van de oliefilm op de cilinderwanden waardoor de kans op oliegebruik op die plaats zelfs kleiner is.

Mijn 2.0 16v op LPG stond na een 4000Km-ritje nog gelijk. LPG hoeft dus niets te zeggen. Maar zoals Graddus schreef, de rijstijl nu en het inrijden van lang geleden hebben een niet te verwaarlozen invloed.

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2009 08:32 PM
  [ # 41 ]
JKER schreef:
nitRon schreef:

.....door te rijden als mijn wijzer bijna aan 100 graden staat, en dat duurt heus niet zo lang… na een km of 6 a 7 is hij al op bedrijfstemperatuur, en dan ga ik ook nu en dan tot de 6000… natuurlijk enkel als hij warm is… Wink

heb je al eens gekeken wat je olietemp is na 30 km? Dat is een reelere bedrijfstemperatuur dan die na 7 km. En dan zegt het nog niets over het hele blok.

Als je dit gedrag volhoudt heeft je blok geen lang leven. Ik weet niet hoe lang je dit al doet…..

ik heb het ook niet over de meter die de temp van het koelwater aanduid, maar de temperatuurmeter die de graden van de olie aanduid…. bij mij staat die onder men toerenteller, en ik wacht tot de olie ongeveer aan 100 graden staat….

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2009 08:34 PM
  [ # 42 ]

Dat kan goed zijn, ik dacht ook maar luidop omdat hij toevallig lpg heeft… ik weet het ook niet zeker want lpg hebben wij niet veel bij ons….

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 augustus 2009 08:37 PM
  [ # 43 ]

En oh ja, de mijne loopt al 380.000Km op gas.  Cool

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2009 08:42 PM
  [ # 44 ]

quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten

nice Very Happy en welke type motor is dat? ik heb al gehoord dat de 1.8 16v daar goed voor is… maar nog geen ervaringen mee gehad, enkel op benzine

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 22 augustus 2009 08:54 PM
  [ # 45 ]
nitRon schreef:
JKER schreef:
nitRon schreef:

.....door te rijden als mijn wijzer bijna aan 100 graden staat, en dat duurt heus niet zo lang… na een km of 6 a 7 is hij al op bedrijfstemperatuur, en dan ga ik ook nu en dan tot de 6000… natuurlijk enkel als hij warm is… Wink

heb je al eens gekeken wat je olietemp is na 30 km? Dat is een reelere bedrijfstemperatuur dan die na 7 km. En dan zegt het nog niets over het hele blok.

Als je dit gedrag volhoudt heeft je blok geen lang leven. Ik weet niet hoe lang je dit al doet…..

ik heb het ook niet over de meter die de temp van het koelwater aanduid, maar de temperatuurmeter die de graden van de olie aanduid…. bij mij staat die onder men toerenteller, en ik wacht tot de olie ongeveer aan 100 graden staat….

Maar hoe heet is je olie dan na 30 km? Water zal ergens in die buurt blijven maar olie wordt toch veeeeeeeel heter?!

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook