Drie weken geleden hebben we een C35 bestelwagen uit 1976 gekocht die omgebouwd is naar kampeer auto in ‘83, afgaande op de gasslangen
Dus de gasslangen en een hoop andere dingen vervangen en vorige week vertrokken op vakantie en nu al weer weer thuis zonder de C35
(Bouwjaar 1976, Diesel, weet niet of het een 2.0 of een 2.5 is totdat ie weer in NL is)
Een goed probleem komt nooit alleen dus dit is wat er gebeurde:
Stap 1: Een van de remleidingen was door geschavield - mag niet (apk apr09) maar kan wel gebeuren , in de ardennen plots geheel zonder remdruk, gelukkig kan ik het ook wel af zonder remmen bleek dus de wagen veilig op een parkeerplaats kunnen zetten.
Stap 2: De lokale Citroen reperateur was natuurlijk op vakantie due bij een arage in de buurt met de eigenaarshandleiding op zoek naar remolie (wist toen nog niet dat de remleiding door was maar verrtouwde het al niet). Een vriendelijke monteur kwam met de ‘juiste’ remolie, achteraf was dit dus geen minerale oilie
Stap 3: De belgische auto club (hun anwb) gebeld en naar een Bosch garage gesleept. Zij hebben de remleiding vervangen en ik heb hun de remolie laten zien die zij herkenden als verkeerd en op mijn verzoek is deze dan ook uit het remolie tankje gehaald en vervangen door de juiste FHM oid, de groene minerale olie.
Daarna bij het starten remde de bus nog 1 maal, diagnose volgende de mechanicien : pomp kaduuk & remleidingen moeten vervangen worden.
Edit: In totaal heeft de motor ca 10 minuten gelopen met deels verkeerde olie maar dat was blijkbaar al genoeg… ontluchten op de remklauwen leverde weinig olie op.
Nu staat de camper op transport naar een citroen dealer in de buurt (Weesp) maar geen idee of zij er iets mee kunnen, het beestje is ondertussen 33 jaar oud en het remsysteem is gelijk aan die van een DS wist de mecanicien mij te vertellen?
Nu zit ik wat in twijfel, de bus is niet al te veel meer waard want de carrosserie is duidelijk aan het vergaan (hoewel nog goed bruikbaar), maar de motor start en loopt 100% en voor zover ik kan beoordelen is het frame/chassis ook nog wel ok.
Mocht de garage hier er weinig mee kunnen/willen: wie heeft een idee hoe dit aan te laten pakken?
Vwb deze vakantie is de C35 waarschijnlijk niet meer te redden maar er is altijd nog een volgend jaar.
ps: ik had gehoopt dat mijn eerste post hier een vrolijk fotoverslag was
Stay Calm & Carry on
Dat valt tegen. Eigenlijk moet je nu van het gehele LHM systeem alle rubbers gaan vervangen. DOT olie( wat er zeker ingegaan is, want dat krijg je zo goed als altijd als je om remolie vraagt) lost je lhm bestendige rubbers op!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een Belgische garage had LHM in het dot-systeem van mijn kameraads Dyane gegoten, 300Km later stond hij voor mijn deur met vastgeslagen remmen. Ik verwacht dat dat andersom niet veel beter zal gaan…
Kortom, alles vervangen!
patje74 schreef:Een Belgische garage had LHM in het dot-systeem van mijn kameraads Dyane gegoten, 300Km later stond hij voor mijn deur met vastgeslagen remmen. Ik verwacht dat dat andersom niet veel beter zal gaan…
Kortom, alles vervangen!
klopt, maar weet wat je zegt.
Met name de pakkingen zijn moeilijk te verkrijgen.
Zoals je weet kan ik het systeem wel dromen.
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Even een beetje een lullige opmerking, maar wellicht was het toch handiger geweest om niet meteen met een drieendertig jaar oude auto op reis te vertrekken die je net hebt gekocht, waar je nog geen flauw benul van de technische details van hebt (en dus niet weet dat zo’n bus lhm nodig heeft voor de remmen ipv normale remolie). De gemiddelde garagist heeft intussen natuurlijk ook geen flauw idee meer van de speciale nukken van zo’n ouwe Citroen Qua oplossing kan ik helaas alleen mijn voorgangers maar gelijk geven. Hopelijk kun je toch nog iets van je vakantie maken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
I’m with Graddus: Meteen op vakantie met een auto die je net hebt en waar je de techniek niet van kent:
Hopelijk kunnen ze er nog iets van maken, maar dat wordt geen goedkope les.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Antwoord op je vraag: Zelf aan beginnen (als je handig bent) of anders op zoek naar een goede beun.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet wel erg handig zijn en écht goed weten waar je mee bezig bent als je zelf aan je remmen wil gaan werken. Helaas zal na DOT3-actie alles volledig uit elkaar moeten. Alles moet gespoeld worden en alle rubbers zullen moeten worden vervangen. Dat is niet iets wat je “even” voor de deur doet…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
er zat dus te weinig lhm in .. ze hadden er blijkbaar niet te veel verstand van maar hebben ze de regelaar daarna ontlucht ?
Anders wordt er namelijk nooit druk op gebouwd.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
iedereen hartelijk dank voor de reacties! Achteraf is het inderdaad niet slim. Ontluchten is een goede, ze zeiden van wel maar achteraf heb ik daar wat twijfels over.
Inmiddels contact met george (tige tank) - eens kijken wat de schade is!
Stay Calm & Carry on
Er is best nog wat te krijgen van de remdelen, ik kom net deze site tegen :
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb ook nog eea aan remmerij liggen van de C35, rubbers en slangen niet maar de rubberen pakkingkjes die op de leidingkjes zitten (kleine slangetjes van een halve centimeter zeg maar) kun je nog gewoon krijgen, klauwen heb ik nog zat en kun je voor een habbekrats meekrijgen, liggen anders toch maar te liggen en verder heb je dan nog de pomp, de twee drukbollen, wat leidingspul, de servo en het ding wat daar naast zit om de remdruk meer naar achter te duwen mocht je een probleem in de voorremmen krijgen (veiligheidsklep, ben de naam even kwijt).
Hoe dan ook zou spoelen met hydraurincage wellicht nog kunnen helpen en daarna weer afvullen met LHM maar dat DOT spul is wel ernstig agressief inderdaad.
Succes iig, het zijn vreselijk leuke bussen en gezien dat ze er al zo weinig zijn zou het zonde zijn als er weer een minder zou komen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb begrepen na telefonisch contact met de TS dat die dot er maar 4 uurtjes heeft ingezeten.
Ik heb dan ook geoppert om in eerste instantie de boel te “spoelen”.
In het ergste geval moet alle rubbertjes vervangen worden ik ben nu ook voor de TS op zoek naar betaalbare revisie kitjes.
Waarom dit alles kijk maar naar mijn forum naam de C35 heeft een aparte plek bij me
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
C35 is ook gewoon fantastisch!
En 4 uurtjes klinkt positief, flink spoelen kan inderdaad helpen.
Tevens zoals gezegd, de remklauwen die ik heb liggen mogen voor een vriendenprijsje weg (krat grolsch oid) Ik heb er nog genoeg van voor en achter liggen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
hee hoi bedankt voor alle nieuwe antwoorden. De garage gaat eerst spoelen, ontluchten & kijken, werkt het dan niet dan wordt het sleutelen. Het is een erg leuke bus en ik hoop echt dat ik ‘m weer remmend krijg want rijden doet ie prima (zolang je geen vrachtwgens wilt inhalen haha).
Stay Calm & Carry on
er zijn nogal wat post weggevallen maar dat verandert weinig aan de situatie.
Ondertussen heeft de garage er naar gekeken en hun advies was niet door ons laten repareren ivm kosten. Vwb onderdelen zagen ze het wel zitten (ze dachten alles wel te kunnen krijgen voor een euro of 150) maar vwb uurloon zagen ze het zwart in.
Aangezien ik er niet de tijd en ervaring voor heb om alle rubbers in het remsysteem te vervangen zal ik de C35 camper denk ik toch maar te koop zetten in de hoop dat iemand de tijd en liefde heeft deze op de weg te houden.
Stay Calm & Carry on