De Camper gaat morgen op marktplaats - ik heb de ruimte en tijd niet om het hele remsysteem los te halen en alle rubbers te vervangen, helaas.
Gaat teab weg, af te halen in Weesp. C35 1976 camper ombouw:
220v alleen via externe kabel
12V leefgedeelt, niet zo ver gekomen om de lader aan de praat te krijgen, de diodebrug zit er wel op maar de vorige eigenaar had ‘m wat creatief aangesloten dus moet d+ nog getrokken worden vanaf de regulator - ben ik niet aan toegekomen).
Start accu is goed, de leef accu mist (was aan vervanging toe onder andere door foutieve aanluiting 12v systeem en ont-aarden van de spannings regulator van de dynamo).
Water tanks (2) zijn goed, slangaansluitingen kunnen beter (mee bezig geweest maar nog niet ideaal)
De houten ondervloer is deels vervangen incl nieuwe bekleding.
Gas slangen & regulator zijn vervangen (was origineel 1984 dus nu 2009).
Rij en leef gedeelte hebben elk een eigen radio (CD+mp3 en externe ingang voor ipod of ander muziekbron aanwezig op front, Sony).
Chemisch toiletje, wasbak & douche (koud) in de natte cel.
Geen vuilwater systeem - het oude werkte niet, wel verwijderd maar niet aan toe gekomen een nieuwe te plaatsen.
Banden zien er goed uit (veel profiel) en de motor start en loopt prima - het blijft echter een lawaaige 4 bak waarmee je hooguit met vrachtwagens mee kan rijden wat voor mij genoeg was maar dat je het even weet.
Carrosserie heeft aandacht nodig (lak ziet er niet uit, ooit gerold geweest maar er zitten kleine scheurtjes in) en her en der ‘oppervlakkige’ roest, echter achterop doorgeroest gat, drie vingers doorsnee maar repareerbaar.
Deuren en voorruit zien er goed uit.
1 koplamp zit wat los.
Maar al met al een leuke C35 voor wie er de tijd voor, en kennis van, heeft. Rubbers zijn volgens mijn garage (leidingen, remmen en pomp) nog allemaal te verkrijgen dus evt kan ik die erbij doen.
APK tot 24-APR-2011
en natuurlijk belastingvrij
Kenteken is overigens YR-28_KX , kan je ook zien dat ik er helaas niet al te lang plezier van heb gehad (zoals in dit topic al te lezen is - ik heb weinig te verbergen).
Stay Calm & Carry on
de beloofde foto’s: http://www.foxtrotdelta.com/PRSNLK/C35.zip
In een zip, kan wel een album aanmaken indien gewenst. dit zijn dus wel de meest confronterende foto’s! De rest is ok, originele kussens (Bruin) zijn er ook bij. voorin nieuwe matten want de oude vielen uit elkaar.
Vandaag weer in gereden, als iemand tijd heeft en zin om eea te helpen repareren hou ik me aanbevolen - het blijft een leuke machine.
Stay Calm & Carry on
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
He Franssie,
terwijl ik het hele draadje nog eens doorlees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de DOT remvloeistof eigenlijk nooit in het hele systeem is beland?!
Nadat die troep er in is gekiept heb je geen remdruk meer gehad toch?
Dat zou kunnen betekenen dat je het zelf prima kunt repareren.
Spookverhalen dat alle rubbertjes in de leidingen moeten worden vervangen zijn niet helemaal terecht: Alleen die rubbers die in contact kunnen zijn geweest met DOT remvloeistof…
Dat betekent dat alleen de leidingen en delen tot aan het remventiel mogelijk zijn aangetast, de leidingen en rubbers na het remventiel zullen gevuld zijn geweest met LHM. Vaak wordt vergeten dat er geen grote hoeveelheden olie doorheen stroomt maar het hoofdzakelijk om druk gaat en de hoeveelheid olie heel beperkt is (slechts om de remzuigers 0,1 mm te verplaatsen en om de rek van de leidingen te compenseren).
Waarschijnlijk kun je volstaan met het vervangen van de twee accumulator bollen (die rubbermenbranen gaan zeker kapot na in aanraking te zijn gekomen met DOT), en vervolgens goed spoelen en ontluchten.
Als je het zelf toch aan durft en meer info/advies wil, vragen staat vrij
succes Rinus
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En toch zou ik geen risico’s nemen en alles vervangen, het is tenslotte je remsysteem. Persoonlijk heb ik liever een onbetrouwbare motor.
Daarbij komt dat het systeem een spoeling nodig heeft, en daarbij komt het vloeistof-mengsel wel door het hele systeem.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je moet ook geen risico’s nemen, risico = kans x gevolgen!!!
er is een kans dat rubbertjes wat gaan lekken (alleen waar ze mogelijk in contact zijn gekomen met DOT, dus voor het remventiel), gevolg is dat op de aansluitingen wat LHM naar buiten zweet, het zal er echt niet uit spuiten en heeft dus geen directe gevolgen voor de werking van de remmen.
Wat bedoel je met het systeem heeft spoeling nodig? Als je nieuwe olie in de LHM tank kiept na het te hebben schoon gemaakt, vervolgens de pomp en conjoncteur-disjoncteur ontlucht door drukloos LHM rond te pompen, dan zit je al een heel eind goed. Vervolgens systeem op druk brengen en veiligheidsventiel ontluchten, remventiel ontluchten en je zou er moeten zijn. Als de rest van het systeem niet los is geweest zit er in principe geen lucht in de leidingen maar nog steeds LHM.
Netter is wel om daarna alle remmen nog eens te ontluchten, maar dan zit er gewoon schone LHM in het systeem.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De vuile vloeistof moet er uit, en gezien de nippels aan het einde van het systeem zitten, zal de vloeistof het hele systeem door moeten om een uitweg te vinden.
Overigens kunnen andere rubbertjes grotere problemen veroorzaken. Hoe dan ook, het is aan de (toekomstige) eigenaar om hier over te beslissen. Wat is zou doen is duidelijk, een ander advies zou ik niet uit durven brengen. Met remmen moet je niet klooien en afgaan op aannames maar gaan voor 100% zekerheid.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je moet zeker voorzichtig zijn, een remsysteem moet goed functioneren, en daar moet je inderdaad geen risico’s mee nemen. Maar om te bepalen of er risico’s zijn moet je dat onderzoeken. Niet stellen dat het zo is. Ik probeer aan te geven hoe dit onderzocht kan worden.
Bijvoorbeeld:
Als er geen druk meer is opgebouwd na het drukloos te zijn geweest door gebrek aan vloeistof, waarna andere vloeistof is toegevoegd en de boel is drukloos gebleven, dan betekent dat dat er geen vloeistof is verpompt door de hoge druk pomp, dat zou kunnen betekenen dat het helemaal niet zo rampzalig is als iedereen doet geloven, wanneer de DOT wel is verpompt en de boel wel op druk is geweest zou het goed kunnen zijn dat het systeem inderdaad helemaal vervuild is.
Ik zou voorlopig echter van het eerste uitgaan, en dat kan bij vervanging of zelfs bij losmaken van de beide accumulator bollen eenvoudig geconstateerd worden. Beide accumulator bollen gescheurde membranen, rubber deeltjes in de conjoncteur-disjoncteur, ect.
Het kan zijn dat er dus DOT in de pomp is beland. Dit betekent echter niet dat de pomp kapot is, er zitten geen rubber delen in het bewegende gedeelte van de pomp, alleen rubber ringen als pakking, deze zouden dan een beetje kunnen gaan zweten. Als de pomp het van het ene op het andere moment niet meer doet na gebrek aan LHM duidt dit meestal op lucht in de LHM aanvoerslang, de pomp zuigt bij een lege aanvoerleiding niet zelf aan, dan moet eerst de rubberslang op het reservoir losgenomen worden en met behulp van een trechtertje gevuld worden met schone LHM.
Met adviezen dat alles nu per definitie kapot is (zonder dat je dat zeker weet) en dat je zelfs na gedeeltelijke reparatie, met een aantoonbaar goed werkend systeem nog steeds niet veilig zou kunnen rijden, noem ik niet “helpen” maar iemand onnodig in de put praten.
succes Rinus
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Diesel Rinus schreef:
Met adviezen dat alles nu per definitie kapot is (zonder dat je dat zeker weet) en dat je zelfs na gedeeltelijke reparatie, met een aantoonbaar goed werkend systeem nog steeds niet veilig zou kunnen rijden, noem ik niet “helpen” maar iemand onnodig in de put praten.
Zo zou je het kunnen opvatten.
Er is overigens niemand die schrijft dat alles per definitie kapot is, er wordt echter wel geadviseerd om alle rubber delen te vervangen, en dat is zo’n gek advies nog niet.
Zoals ik al schreef, het is maar net hoe je het leest, maar volgens mij is er hier niemand die de intentie heeft om niet te helpen maar wel iemand in de put wil praten. Interpreteer je het wel zo, dan moet je toch echt even achter je oren krabbelen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor de liefhebber;
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik zeg ook niet dat LHM systemen prima tegen DOT vloeistof kunnen hoor. Echt niet…
ervaring leert dat zelfs bepaalde rem revisie setjes voor LHM systemen (groen gemarkeerd voor hoofdremcilinder 2cv) niet altijd tegen LHM kunnen (opzwellen en vast gaan zitten)!!!!
De opbouw van het hoge druk systeem op de C35 (en ander citroenen) is zo dat onder bepaalde omstandigheden (bij geen druk opbouwen) die DOT vloeistof dus helemaal niet bij een groot deel van het systeem hoeft te komen. Dan hoef je jezelf niet op kosten te jagen door alles preventief te (laten) vervangen.
Het is niet te vergelijken met de hoofdremcilinder met reservoir er boven op van de 2cv-dyane-ami8, als je die een paar slagen doortrapt met ontluchten (voor en achter) dan zit de DOT overal en dan geef ik je groot gelijk.
waar rook is, is…
LHM only!
hoi, om aan de speculatie een einde te maken, het systeem heeft wel druk gehad met dot erin, niet lang maar waarschijnlijk lang genoeg om het door het systeem te persen (o.a. via het lek naar buiten).
Daarna is wel de tank leegepomp maar niet het hele rem systeem. De pomp bouwt geen druk meer op (getest op het ventiel op de remklauw) en ook het pedaal geeft geen tegendruk meer.
Dus alles zal wel vervangen moeten worden lijkt me, risico = kans x gevolg (is mijn vak haha) maar als het gevolg onacceptabel groot is wordt de keuze om de kans te accepteren vanzelf minder relevant en moet je in dit geval dus het hele systeem vervangen.
Stay Calm & Carry on
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Beste franssie,
ook dit betekend niet dat alles vervangen moet worden hoor. Met name de pakkingrubbertjes in de hydraulischeleidingen zullen niet veel te lijden hebben gehad.
Waarschijnlijk bouwt het systeem geen druk meer op doordat de rubber membranen van de accumulator bollen kapot zijn waardoor er veel rubberdeeltjes in het systeem zijn terecht gekomen. Met name de Conjoncteur-disjoncteur (voorraadbol en regel unit die afhankelijk van de systeem druk de pomp laat werken of loos mee laat draaien) is hier erg gevoelig voor. Rubber deeltjes gaan dan in kanaaltjes en ventielen zitten en ontregelen alles.
Over de o-ringen op de pomp en op het remventiel die alleen als pakking worden gebruikt hoef je ook niet al te veel zorgen te maken.
Belangrijk zijn die rubber delen die een bewegende afdichting vormen. De “LHM-rubbers” lossen namelijk niet op in DOT olie of anders om, maar zwellen op en verliezen daarbij (tijdelijk) een deel van hun sterkte. Dit is goed te zien bij de accumulator bollen, die gaan dan altijd kapot.
Een tweede belangrijke zijn de o-ringen in de remklauwen, als de remmen veel gebruikt zijn met verkeerde olie zullen deze in opgezwollen toestand zwaar belast zijn geweest, en dus mogelijk kapot gedrukt zijn door de druk en klemmen (van het opzwellen) in combinatie met het schuiven van de remzuigers.
Een andere belangrijke zijn de remslangen: op alle 4 de wielen zitten als flexibel deel gewapende rubber slangen. Door langdurige blootstelling aan DOT kan door opzwelling de binnenste rubber laag van het versterkingsweefsel (inlage) hebben los gelaten. Dit zal dan gaan leiden tot vage remklachten. Bijvoorbeeld het blijven hangen van de remklauw of remverschillen tussen de verschillende klauwen en zal op termijn leiden tot het lek raken van de slang.
Vervelend aan deze delen (remslangen en O-ringen) dat ze veel moeilijker te vinden zijn dan alle andere remdelen. Citroen levert geen slangen meer, de in diverse online auto onderdelen shop’s aangeboden slangen voor Fiat 242 kunnen bij expliciete navraag bij de leverancier ineens niet meer tegen LHM olie. Voor de achterremmen heb ik nog wel een setje nieuwe (NOS) slangen liggen.
De O-ringen voor de voorremklauwen zijn moeilijk te vinden, die klauwen kan je dus beter vervangen door 2e hands exemplaren. De o-ringen voor de achterremklauwen kan je bij iedere 2cv onderdelenboer bestellen/ophalen, deze zijn gelijk aan die van de voorremmen (schijfremmen) van 2cv6,ami8, dyane6 en acadiane.
Belangrijk is vooral het echt schoonmaken van de verschillende delen, dwz. niet vanwege de DOT maar vanwege rubberdeeltjes van de membranen!!!!
succes met de klus/verkoop
waar rook is, is…
LHM only!
dank - begin dan wel weer te twijfelen. is er een manier om de accumulator bollen even buiten werking te stellen en de werking van de pomp te testen?
Sowieso heb ik de werkplaatshandleiding en misschien moet ik die toch maar even doornemen om te kijken over hoeveel rubbertjes we het nu eigenlijk hebben.
Stay Calm & Carry on
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je kunt het systeem niet zonder bollen laten draaien.
De pomp zal niet kapot zijn door blootstelling aan DOT misschien wel door langdurig zonder smering te hebben gewerkt. Zoals ik eerder heb aangegeven zitten in de pomp geen bewegende rubber delen.
Pas geleden nog een stel geholpen met het zelfde probleem, membranen van de accumulatorbollen helemaal kapot waardoor rubber deeltjes in de ventielen van de conjoncteur-disjoncteur zijn beland.
Dit apparaat heeft een aantal kleine ventielen/kleppen ingebouwd (zonder rubberdelen erin) en op basis van de druk in de voorraadbol wordt olie toegelaten in het hogedruk systeem, hierbij moet de pomp dan hard werken of als de druk hoog genoeg is in het systeem, dan wordt de olie direct terug geleid naar het voorraadvat, de pomp hoeft hierbij niet heel hard te werken.
Om zelf de druk van het systeem te kunnen laten zit er een ontlastschroef op deze disjoncteur-conjoncteur, wanneer je die een slag open draait zal de druk in de voorraadbol via dezelfde weg (als wanneer er genoeg druk in het systeem zit) direct naar het voorraad vat stromen.
De pomp pompt dus altijd, alleen de druk op de olie in de pomp varieert.
Als je het systeem met LHM hebt gevuld, de motor draait en de pomp lekt geen LHM door de ontluchting en de lek aansluitingen op de pomp (die kleine slangtulles op het dunnere gedeelte van de pomp), dan zou ik me niet teveel zorgen maken over de mechanische (slijtage) toestand van die pomp.
Het verstandigste is om de voorraadbol/conjoncteur-disjoncteur die naast de versnellingsbak is gemonteerd, uit te bouwen en eens te demonteren. Hierin zal ongetwijfeld heel veel rubberstukjes en prut zitten, waardoor de drukopbouw en regeling wordt verstoort.
Daarna weer monteren, uiteraard met een nieuwe voorraadbol.
Je kan hem ook prima vervangen door een ander makkelijk te verkrijgen exemplaar, b.v. van BX of Xantia (bij de laatste opletten want eind negentiger jaren is citroen ineens overgestapt naar ISO aansluitingen in plaats van de ons bekende hydraulische leidingen met de rubberpakkingen, en die twee systemen passen echt niet op elkaar, andere boring en schroefdraad)
De volgende stap in het systeem is (letterlijk) het veiligheidsventiel en de remaccu voor de voorremmen, dit spulletje zit op het schutbord. daarna komt het remventiel pas, ook dat kan vervuild zijn met rubber stukjes afhankelijk van de hoeveelheid die in het systeem is beland.
Als je zover bent, zou je de grootste ellende gehad moeten hebben
succes…
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Ben het volledig eens met de analyse van Rinus. En mocht je pomp kapot zijn , die heb ik nog wel liggen. Afscheid nemen van je C35 lijkt mij persoonlijk nog niet zo nodig.
Groetjes en succes, Tonie
C35 FOREVER