1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Springende XM
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 23 augustus 2009 09:05 PM

Af en toe heeft mijn V6 (1998) last van springen en jojoën wat optreedt nadat ik hem in de hoogste stand heb gehad en daarna weer terug in de rijstand heb gezet. Soms treedt het op tijdens het zakken naar de rijstand waarbij hij (vooral achter) met een knal weer omhoog schiet. Dit kan ook meerdere keren achter elkaar optreden. Vanmiddag had ik het zelfs terwijl ik hem verplaatste op de parkeerplaats, tijdens het zakken vanuit de hoogste stand sprong ie weer omhoog en dat gaat echt niet geleidelijk maar het lijkt net alsof je over een landmijn rijdt. Geen idee of dit een hydrauliek of electronisch probleem is maar ik wil er graag vanaf. Komt het iemand bekend voor…?

Sjaak

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 23 augustus 2009 10:11 PM
  [ # 1 ]

Je hebt al wel de messing busjes waar de bediening van je hoogteregelaar in draait vervangen?

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 24 augustus 2009 12:08 AM
  [ # 2 ]

m’n xm heeft hier ook af en toe last van.. als ik “stretch” en hem naar beneden laat komen, springt die (meestal achteraan) af en toe weer eens tot helemaal bovenaan om dan weer te zakken.

Zijn die messing busjes de oplossing?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 24 augustus 2009 02:12 AM
  [ # 3 ]

Messing busjes kunnen hier achter zitten, een lekkende hooghoudtbol, rotte ADALS.
Dat zijn de meest vooorkomende oorzaken voor zover ik weet. En dan is er nog je computer.
ALs deze niet in orde is, kan de auto ook gaan springen! Wanneer de hydractive klep nog op druk staat en plots open of dicht gaat, kan dit naar wat ik heb gehoord ook springgedrag veroorzaken…

Xsara Coupe

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 augustus 2009 04:23 AM
  [ # 4 ]

Mijn busje achter is 100% zeker gangbaar, laatst nog naar gekeken en voor de zekerheid extra in het vet gezet, adals zijn OK, anti-sink-bol heb ik vervangen. Van de goede werking van de vc ben ik niet zeker en daar komen binnenkort nieuwe diodes is, de huidige zitten er 3 jaar in en zijn van het 1 amp. type. Er komen iets zwaardere in.

S

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 augustus 2009 04:27 AM
  [ # 5 ]

Dat busje, die messing, die men hier bedoeld, kunnen na verloop van tijd ovaal gaan uitslijten. Als dat gebeurt is kan het stangetje soms om welke schok dan ook opeens van hoogte veranderen waar de wagen direct op reageert.  In het vet zetten maakt dan niet veel meer uit.

De busjes kosten ene paar duppies en zijn , zeker achter, heel eenvoudig te vervangen.

Lucas en ik hebben die dingen bij mij vervangen en toen gelijk ff oud met nieuw vergeleken. Je moet echt goed kijken en dan zie je het pas. Merken doe je het iig want daarna is het niet meer gebeurt… Dat schokken.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 augustus 2009 04:32 AM
  [ # 6 ]

Ik weet niet of we het over hetzelfde probleem hebben, bij mij schokt er niets en ik heb ook onder het rijden nergens last van, het gebeurt alleen als ik de auto in de hoogste stand heb gehad en op het moment dat ik hem laat zakken springt ie als een kangaroo (niet kangoo) weer omhoog…
Heel af en toe staat ie gewoon te dansen, vanzelf hoog-laag-hoog-laag…
Die busjes ga ik ook sowieso wel vervangen, ze kosten inderdaad een euro per stuk…

S

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 24 augustus 2009 04:41 PM
  [ # 7 ]
Lucas Unger schreef:

Je hebt al wel de messing busjes waar de bediening van je hoogteregelaar in draait vervangen?

Lucas,heb je een tekening o.i.d. waar ik het e.a. op terug kan vinden,cq vervangen?Heb soms last met de voorkant dat die vd hoogste stand ff naar boven wipt tijdens/na het zakken.Dank je.Regino.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 25 augustus 2009 01:00 AM
  [ # 8 ]

Tsja Sjaak, zou het niet kunnen dat je er teveel verkeerde bollen in hebt hangen? Ik meen me te herinneren dat je er bollen voor andere autotypen in hebt gezet.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 25 augustus 2009 01:07 AM
  [ # 9 ]

Nee, dat zou niet kunnen, in geen enkel opzicht…

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 25 augustus 2009 02:30 AM
  [ # 10 ]

Ik ben ook benieuwd naar de messing ringetjes, xsara coupe had het een keer met mij erover maar ik weet nog steeds niet waar ze zitten. Ik wil ze bij mij ook uit voorzorg vervangen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 25 augustus 2009 02:49 AM
  [ # 11 ]

de uiteinden van de voorste en achterste hoogteregelaarstangen zitten in deze messing busjes…

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 25 augustus 2009 03:08 AM
  [ # 12 ]

Nummer 7 als ik het goed heb..

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 25 augustus 2009 03:09 AM
  [ # 13 ]

Hmm, sjaak was me voor Laughing

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 augustus 2009 03:11 AM
  [ # 14 ]

Het gaat op deze tekening om de busjes met nummer 7.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 augustus 2009 03:12 AM
  [ # 15 ]
Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook