Goedendag mensen,
In de voortschrijdende strijd om mijn V6 Exclusive 1995 z’n “zwevend tapijt” gedrag terug te geven, het volgende :
Ik heb gisteren voor het eerst een langere rit gemaakt en heb het sterke idee, dat de demping van de Diravi stuurinrichting niet (of niet goed) functionneert.
Als ik 120 rijd, dan moet ik oppassen met het sturen ander lig ik zo in de berm… Een héél kleine stuurwielcorrectie geeft al een fikse uitslag op de wielen. Bij 140 is het nog veel erger, dus het is constant oppassen en dat is niet echt lekker rijden…
Nu heb ik in het grijze verleden twee CX-en gehad en daarna 3 XM’s 2.0,
dus ik weet hoe het moet zijn, maar deze gevoeligheid heb ik nog niet meegemaakt… Met die auto’s was het bij 160 nog steeds sturen met twee vingers… geen probleem…
Oh ja… ik heb net even gekeken of er geen kabels van de regulateur los hangen o.i.d., maar er was op het eerste gezicht niets van die orde te vinden.
De nijpende vraag, vóórdat ik ga sleutelen, is dus…... :
Is er iemand die ervaring heeft met de Diravi en in het bijzonder de stuurdemping..???
Bij voorbaat hele grote dank.
Lody J.
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Onderdeel no. 3 zal defect zijn, het heet; loopwerkaftak, onderdeel nummer 96 142 040, € 86, = incl ex arbeid.
In mijn topic vind je verder alle info, maar ik ben er zeker van dat dit het euvel is.
reparatie gaat het makkelijkst op een brug met koude motor (het loopwerkaftak zit nl vlak boven de uitlaat) dan is het met 30 min gefixt.
Mark Nijenhuis schreef:Onderdeel no. 3 zal defect zijn, het heet; loopwerkaftak, onderdeel nummer 96 142 040, € 86, = incl ex arbeid.
In mijn topic vind je verder alle info, maar ik ben er zeker van dat dit het euvel is.reparatie gaat het makkelijkst op een brug met koude motor (het loopwerkaftak zit nl vlak boven de uitlaat) dan is het met 30 min gefixt.
Wow,...
Zit jij boven op die computer of zo…..…
Hardstikke bedankt, ik ga eens kijken hoe ik dat kan regelen… want ik heb toevallig geen brug meer in mijn achtertuin…
Ik laat je nog wel weten hoe ik ben gevaren.
Groet en nogmaals bedankt,,!
Lody J.
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
De kabel zelf kan ook nog verrot zijn. Bij mij is dat loopwerkaftakding eens stukgegaan, toen deed meteen de snelheidsmeter ook niks meer (en dus de cruise control en boordocmputer).
De kabel kun je eruit halen, en kijken of ie soepel in de buitenkabel kan draaien.
Ha die Harm,
Harm schreef:De kabel zelf kan ook nog verrot zijn. Bij mij is dat loopwerkaftakding eens stukgegaan, toen deed meteen de snelheidsmeter ook niks meer (en dus de cruise control en boordocmputer).
De kabel kun je eruit halen, en kijken of ie soepel in de buitenkabel kan draaien.
Goed idee… Ik was het al van plan hoor. Ervaring heeft me geleerd dat
....“als je het toch los hebt, kijk dan om je heen of de rest nog goed is…”
Overigens de boordcomputer en de snelheidsmeter en alles daar aan vast zit werkt. Alleen de demping niet…
Nu nog die brug vinden….
Bedankt
Lody J.
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lody schreef:Overigens de boordcomputer en de snelheidsmeter en alles daar aan vast zit werkt. Alleen de demping niet…
Dat kan kloppen: de diravi wordt aangedreven door een eigen kabeltje wat direct na de bak afgesplitst is van de teller aandrijving. De opnemer voor de vering en de computer zitten in de kabel die naar de snelheidsmeter gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ja Lody, het is het loopwerkaftak wat kapot is, door jouw omschrijving was mij al duidelijk dat je km teller het wel gewoon doet.
Vervang dat ding nou zsm want hiermee doorrijden is levensgevaarlijk, als je plots zou moeten uitwijken zit je voor je het weet in de berm of nog erger de vangrail.
Hallo goede lieden,
Onderdeel is besteld en met een beetje geluk zit ie er ‘t einde van de week in…
Ik ben wel wat gewend, maar het is inderdaad wel opletten geblazen zodra je boven de 100 komt….
Nee mij te link, dus in dit geval een nieuw onderdeel besteld…!
Heren (tenminste voorzover ik dat kan beoordelen ...), hardstikke bedankt voor de snelle en adequate hulp.
grote groet
lody j.
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
bij mij zit het probleem anders.. bij stilstand heeft de diravi soms de neiging om zwaar te sturen, bijvoorbeeld als ik stuur meer dan 90° wil draaien, of aan het inparkeren ben.
Kan dit ook aan één of ander onderdeel liggen?
Gr
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
ook zo bij een CX?
Ik las dit onderwerp even door, want ik heb precies hetzelfde probleem met mijn CX T2 uit 1987. Snelheidsmeter enz. doen het allemaal, maar het stuur is veels te licht bij snelheden boven de 100km/u, en helemaal licht bij 140. Monteur is met vakantie (en zit ruim 3 u. hier vandaan). Oorspronkelijk dacht hij dat het aan de TRXen zou kunnen liggen - ze hebben maar 1200 mile gereden, bijna nieuw dus, maar zijn in de niet-voor-CX-gewone maat van 220/55R 390. Echter is dit het euvel niet, want de CX heeft ook keurig snelheden boven 100km/u gedaan met deze banden zonder zo licht en nerveus te voelen.
Kan iemand het woord ‘loopwerkaftak’ vertalen naar het engels zo dat ik het een beetje voller kan uitleggen aan de monteur? Bij voorbat dank!
- Keith
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In ‘t engels dan maar?
There is a “divider-unit” mounted to the gearbox, from which 2 cables go upwards toward the firewall. One drives the speedo, the other one drives the powersteering-regulator fitted under the spare tire. Make sure you get the right divider, as there a two versions. You’ll need the one made of plastic from 1986 and on.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1664.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Shouldn’t ‘firewall’ be ‘bulkhead’?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
waterman771 schreef:In ‘t engels dan maar?
![]()
There is a “divider-unit” mounted to the gearbox, from which 2 cables go upwards toward the firewall. One drives the speedo, the other one drives the powersteering-regulator fitted under the spare tire. Make sure you get the right divider, as there a two versions. You’ll need the one made of plastic from 1986 and on.
Kom maar met je engels —ik herken in jou “divider-unit” wat wij dan noemen een “splitter” (= loopwerkaftak?). Dus de “splitter” zal wel de schuldige dan zijn—hartelijk dank.
graddus schreef:Shouldn’t ‘firewall’ be ‘bulkhead’?
is hetzelfde
Ouwe mopperkont
bij mij zit het probleem anders.. bij stilstand heeft de diravi soms de neiging om zwaar te sturen, bijvoorbeeld als ik stuur meer dan 90° wil draaien, of aan het inparkeren ben.
Dat deed de mijne ook. Ik had hoop dat ‘t met het vervangen van de diravibol over zou zijn, maar dat was dus niet zo.
njah, die bol is vorig jaar al vervangen door Blooper. Er hing ook altijd wat LHM aan de hydractiefbol vooraan, maar kwam alleszins van hoger. Dus misschien kans dat daar wel ergens een héél klein lekje zit? Maar sinds ik er leack lock ingegoten heb, hangt er geen lhm meer aan de bol.
De garaga vertelde me ook dat het misschien aan de debietregelaar zou kunnen liggen. Maar waar dat ding zit en hoe te controleren…geen idee