Hallo allemaal,
ik heb sinds afgelopen weekend het volgende probleem.
Ik reed met airco en aanjager aan en ineens hield deze ermee op. Er van uitgaande dat de airco moest worden bijgevuld, heb ik dit ook laten doen.
Echter toen deze gevuld was, deed hij nog niets. Tijdens mijn lange terugrit naar huis in een bloedhete auto, kreeg hij eropeens weer zin in en werkte dan ook weer. Maar vanochtend toen ik naar mijn werk reed, deed hij het weer heel even en hield er vervolgens weer snel mee op. De airco zelf werkt wel gewoon, althans ik voel erg koude lucht uit de roosters komen. Maar er wordt niets uitgeblazen. Ook de luchtcirculatie werkt dan niet meer. Iemand tips?
Het betreft een Xsara Coupé 1.9 TD uit November 1998
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 7771
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het lijkt erop alsof de kachelweerstanden niet meer goed zijn en dat daardoor de kachelmotor niet of alleen af en toe wil draaien.
Je kunt de kachelmotor in zijn geheel (laten) vervangen of alleen de weerstanden vervangen (deze zijn te bestellen bij Conrad).
Zie hier voor wat meer info: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195225&postdays=0&postorder=asc&start=28
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoi DigiDaan, bedankt voor je antwoord!
Is zoiets zelf goed te doen of is het aan te raden dit te laten doen?
Ik ben zelf redelijk handig….....maar iedereen heeft zijn limieten!;)
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Dan kan ik ook wel even inspringen. De kachelweerstand vervangen is niet zo moeilijk. Je haalt het dashboardkastje eruit. Hierachter bevindt zich de kachelmotor (rechts). Ik weet niet hoe dit bij een airco zit, aangezien ik die zelf niet heb. Dan zit aan de linkerkant in de wand een ronde stekker (diameten ong. 7 cm). Deze kun je eruit halen (draaien) en dat moet de kachelweerstand zijn. Mocht dit het probleem zijn, nieuwe erin en dan zou die het weer moeten doen.
Het kan zijn dat ik wat vergeten te melden ben, aangezien ik dus geen airco heb.
Dank je R1ch,
ik ga hier naar kijken en mijn bevinden zal ik hier nog wel posten. Aangezien ik niet verwacht dat ik de enige ben met deze problemen en dit type!;-)
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Mijne werkt gelukkig nog goed, maar ik ben bekend met dit probleem!
Succes in ieder geval. Laat weten of het gelukt is.
Groet, Dennis
Hoi,
Vorige week precies het zelfde met mijn Xantia gehad, bleek een rood stekkertje te zijn wat aan de aanjaag motor bevestigt zit.
Nieuw stekkertje van 25 cent en alles weer ok !!
Groet,
Bob
Totaal aantal Berichten: 7771
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Sowieso altijd even de zekeringen en stekkers nalopen inderdaad
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hier kan ik niets aan toevoegen, altijd eerst zekeringen en stekkers nazien, maar in 8 van de 10 gevallen is het de kachelweerstand…. grtz
Super dank jullie voor de feedback.
Heb helaas nog geen tijd kunnen vrij maken om hier naar te kijken, maar heb tot nu toe nog het geluk gehad dat de airco werkte op het moment dat ik aan mijn terugreis van Apeldoorn—-> Winschoten begon.
Stekkertje klinkt best aannemelijk, aangezien hij er de eerste keer mee ophield terwijl ik een bochtje doorging.
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Nu reeds meer dan een week werkt de aanjager gewoon als vanouds. Zelfs het draaien in en uitschakelen zorgt er niet voor dat hij er mee ophoudt.
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
dat heb ik ook nog is gehad met een xantia… dat is nu een maand geleden, en die blijft voorlopig ook nog werken… maar bij hem was het nog iets anders, zijn aanjager binnen blies op volle kracht, maar ook de aanjager buiten van de radiator blies op volle kracht vanaf hij starte, en hij kon zen airco niet meer uitzetten, als hij het knopje op af zette, bleef de pomp gewoon verder draaien, en opeens op een morgen was alles terug normaal, en sindsdien heeft het niet meer voorgekomen…
Kick!:-)
Het probleem met de aanjager doet zich weer voor, al werkt hij nu helemaal niet meer.
Ik ben de zekering gaan zoeken, wat nog niet eens zo meeviel met het boekje bij de hand, maar tot mijn schrik vond ik onder de motorkap onder het dekseltje naast de accu een 30A zekering met 2 draadjes eraan en eromheen gewikkeld tape! Morgen maar eens kijken wat hiermee gebeurd is. De auto is niet zo best onderhouden en stap voor stap ben ik dingen aan het (en laten) repareren.
Maar volgens mij is dat de zekering van de aanjager/blower.
Wordt vervolgd!
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je inmiddels al gekeken naar die kachelweerstand? Dat is echt een belangrijk punt!
Verder meten is weten…
Waar heb je wel en niet 12v op staan. Heb je contact met de massa?
Bij mij hetzelfde eerst niet dan weer wel.
Tot aan het begin van de maand niets meer.
Naar aanleiding van alle berichten over de kachelweerstand op dit forum, deze op geluk gedemonteerd en de transistoren vervangen.
Werkt weer perfect.
Kosten €13,- transistoren en €1,49 boutjes M4.
Waar kan ik eventueel deze transistoren en boutjes bestellen? Zou dit kunnen bij een auto-onderdelen winkel (ik bedoel dan geen Halfords!:)) Of is dit spul lastig te vinden?
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD