Nog gelukt?
zat er natuurlijk aan te komen. gister nog opscheppen over de km-stand en rijden als een zonnetje. vandaag blower op stand hard, in welke positie dan ook (zelfs uit!!)
gelukkig dagelijks lezer op dit forum en op de hoogte van dit xsara kwaaltje of moet ik zeggen citroen-kwaaltje, in de ZX ook al een de kachel weerstand vervangen.
maar even repetez:
blower blaast alleen op harde stand -> oorzaak hoogstwaarschijnlijk kachelweerstand
waar zit de kachel weerstand -> achter het dahboardkastje, 3x torx schroeven, 1x dashboard verlichting.
hier zit ie
dan heb je 2 soorten:
zonder airco (herken ik ook, zat ook in de ZX)
met airco (die heb ik)
die voor ‘zonder airco’ kost +- 16,-
die voor ‘met airco’ kost dik 100,-, maar is te soldoren.
dat solderen is dat nu echt moeilijk, ik lees 2 verhalen.
en die transistoren, zijn die ook bij de betere electronicawinkel te verkrijgen??
klopt dit, zoals ik het nu heb samengevat??
(wil de maker(s) van de fotos alvast erg bedanken)
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
De kachelweerstand zit in de blower.
De blower zit rechts helemaal onderaan,zit vast met 3 parkers.
Er lopen ook div. kabels naar toe, een dikke rode en zwarte en wat dunnere in een stekker.
Een goede elektronica winkel heeft ze mischien wel op voorraad of anders bij Conrad bestellen rond € 13,00 per twee.
Vervangend type nr. is MJ 11015.
Het solderen is goed te doen.
vamiddag begonnen en maar meteen gestopt. uitleg komt niet overeen met wat ik axhter dashboard kastje vond en ik durfde niet verder te demonteneren
hier mijn foto’s
totaal beeld
lnkerkant
rechterkant
wie helpt mijn verder???
dit ding kreeg ik er niet uit waavan ik dacht ‘dit is het’ ??
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Nee dat is hem niet.
De weerstand zit op de blower die in die ronde behuizing zit.
Je zult echt op je rug liggend onder in de auto rechts onder het dashboardkastje en aan de onderkant van de ronde behuizing moeten zijn,daar zitten 3 parkers waarmee de blower vast zit.
Hoe lang gaat zo’n kachelweerstand normaal mee. De blower van mijn Xsara 2.0 HDI 2002 staat weer op vol vermogen, terwijl deze een goed jaar terug voor zo’n 185 Eurri’s door de dealer is vervangen. Met jullie tips & tricks denk ik dat ik het ding nu zelf maar eens ga vervangen. Solderen lukt mij niet, dus het wordt vervangen.
Vlak voordat het ding kapot ging, was het net of er iemand met de kachel zat te spelen. Constant aan de knop draaien koud/warm, koud/warm. Is dit voor iemand herkenbaar ? Heeft dit ook met de weerstand te maken ?
Nu mijn kachelweerstand dus stuk is, werkt mijn airco ook niet meer (keurig elk jaar onderhouden), heeft dat er ook mee te maken ?
Je ziet, behoorlijk wat vragen. Vast bedankt voor je reactie !
Ik heb de weerstand inmiddels gedemonteerd. Viel, met behulp van dit topic en de foto’s, best wel mee. Morgen maar eens rondbellen voor een nieuwe. Deze was duidelijk gesoldeerd door de dealer, terwijl ik de volle mep (voor een nieuwe) heb betaald.
Bij Carpartsdirect.nl € 97,50
Totaal aantal Berichten: 7771
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De twee transistoren zorgen ervoor dat de blowermotor in de verschillende snelheden kan draaien. Als ze op sterven liggen kan ik me best voorstellen dat ze dingen gaan doen die niet echt de bedoeling zijn. In mijn geval had ik een tijdje voor het overlijden van de transistoren nog maar drie of vier snelheden die ik in kon stellen, nu zijn het er veel meer.
Die gast uit Stompetoren die veel Xsara-onderdelen via marktplaats verkoopt heeft er ook liggen, ik meen 100 euro per stuk. Misschien kun je nog wat van de prijs afdingen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor juliie reacties. Ik heb in Hoofddorp een weerstand op de kop getikt voor 101 Euro en hem er vanmiddag ingezet. Alles (blower, airco en kachel) werkt weer naar behoren. Met behulp van de tips & trics in dit forum/topic was het, behoudens een beetje pijn in je rug, prima te doen.
Kan ik het dashboard kastje eruit halen zonder problemen met de airbag?
Waar moet ik het koelpaste gebruiken?
Kan ook zonder het dashbordkastje te verwijderen.
Koelpasta dun aanbrengen onder de transistoren.
Kan ik de dashbordkastje zonder airbag problem eruit halen ? moet de accu loskoppelen ?
Moet ik de onderkant van de blower los schroven voor de weerstand ?
Ja,aan de onderkant van de ronde behuizing van de blower zitten 3 parkers.
Een is wat lastig, omdat die achter de rand van deonderkant van het dashbord zit.
Maar het plastik is flexibel genoeg om de schroevendraaier er tussen te krijgen.
Succes.