Haha, ja de vering staat in sportstand.
Voor de automaat is dat niet zo snel nodig. Altijd kracht genoeg.
Laat ik het zo zeggen, ik ben wat gevoelig voor het deinen van de C6. Maar dat neem ik voor lief.
Ik hoor toch wel regelmatig dat ook mensen achterin wat misselijk worden.
Daarom rijd ik eigenlijk altijd in sportstand.
Ik heb ook wel eens het idee dat de C6 gewoon te zwaar is voor het hyraulisch systeem….
Groetnis
Adri
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Over het algemeen veert een zwaardere auto mooier met een bollen systeem.
Gooi een BX maar eens vol met troep, veert dan prachtig
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik denk zeker niet dat de C6 te zwaar is voor het hydropneumatische systeem, dit systeem is zelfs uitermate geschikt voor de zwaardere auto.
Het deinen is een kwestie van smaak, mijn kinderen zijn van vroeger uit gewend in hydropneumatisch geveerde Citroen’s te zitten en worden juist misselijk in mijn hard geveerde lease fau wee. In mijn C6 voel ik de goede oude tijden van mijn snoek terugkomen, een sensatie die ik in de XM miste (alhoewel ook fantastisch geveerd).
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de beperkte kms die ik in een C6 heb gereden vond ik het meer in de buurt komen van een CX serie 2 dan van een DS. Daar waar een DS nog een flink stukje meer deint dan een CX.
Eigenlijk rijdt het allemaal prachtig op hun eigen manier
Ik dacht dat de sportstand de vering niet ‘zachter’ maakt, maar sneller laat ‘verharden’ in de bocht. In geval van de C6 bij de buitenste wielen.
Het deinen zou in de sportstand dus hetzelfde moeten zijn of vergis ik me nu?
Ik voel sowieso geen verschil op de snelweg.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een C5 Ph3 (redelijk vergelijkbaar met C6 denk ik) is het mij opgevallen dat bij het optrekken de kont bij de sportstand veel minder inzakte dan bij de normale stand.
Wat een fotootje met een mooie kilometerstand tot discussie leidt. 😎
Ik merk wel degelijk verschil op wat deinige 80 km wegen. In sportstand komen die wat stugger over.
Ik zie dat ook aan de lichtbundel op de bomen. In sportstand is het beeld rustiger.
Op autosnelwegen zal het wel niet zoveel uitmaken. Dan schijnt de auto ook 1,5 cm te zakken. Maar het is me nog nooit gelukt dat te meten….
Overigens kan ik met mijn 43 jarige DS met een hogere snelheid over drempels.
Met de C6 moet ik altijd oppassen dat ie niet te veel “doorklapt”.
Het oude hydraulische systeem schijnt sneller de veranderingen te kunnen opvangen dat het computer gestuurde moderne systeem.
A3
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Helemaal mee eens a3,
met mijn ds durf ik vol over de drempels te gaan. Dat deed ik ook de eerste keer dat ik met mijn c6 reed.
Dat was ook de enige keer…......
Op hoge snelheid door bochten doe ik liever met de c6.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
guznax schreef:Ik dacht dat de sportstand de vering niet ‘zachter’ maakt, maar sneller laat ‘verharden’ in de bocht. In geval van de C6 bij de buitenste wielen.
Het deinen zou in de sportstand dus hetzelfde moeten zijn of vergis ik me nu?
Ik voel sowieso geen verschil op de snelweg.
Ik merk wel degelijk verschil in deinen. Tussen 100 en 120 km/h op de snelweg wil hij in de normale stand wel deinen op een wat golvende weg. In de sportstand gebeurt dat niet.
Boven de 130 km/h merk ik geen verschil meer. Kennelijk heeft de auto zichzelf dan verlaagd, wat ook sportstand kenmerken heeft. Misschien maakt het de bochten nog wel verschil maar dat heb ik nooit gemerkt.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
giel schreef:Helemaal mee eens a3,
met mijn ds durf ik vol over de drempels te gaan. Dat deed ik ook de eerste keer dat ik met mijn c6 reed.
Dat was ook de enige keer…......
Op hoge snelheid door bochten doe ik liever met de c6.gr giel
Met de CX kan ik ook veel harder over drempels dan met de C6.
De C6 maakt veel hardere klappen, vooral de drempel af.
Maar vergis je niet, of je het nu met een DS, een CX of een C6 doet, de klap komt net zo hard aan.
Vanmiddag in Amsterdam: de 71-ZD-VF.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Als je hard over een drempel oid wilt rijden moet je vlak ervoor de sportstand activeren…
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-06-2014
- Xsara Picasso 1.6 HDI 110 HP EXCLUSIVE
- Jumpy 1.6 HDI 1200 L1H1
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- GS/GSA pallas
leuk nummerbord
Vanavond gespot in Amsterdam:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX