
























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Koppeling / koppelingskabel nog wel OK?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Kun je de pook ruim op en neer bewegen? Als dat zo is, is waarschijnlijk het plastic balletje onderaan de pook uit/door de houder geschoten. Dat heb ik ook een keer gehad en wat je beschrijft lijkt daar erg op. Anders zou ik ook aan koppelingskabel en/of druklager denken.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koppelingskabel heeft mi niets te maken met een pook die in het luchtledige zwabbert,
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Eens. Het moeten forceren om em in de juiste versnelling te krijgen kan daar dan weer wel op duiden. Het kunnen ook nog 2 verschillende problemen zijn.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
jantje1948 schreef:Koppelingskabel heeft mi niets te maken met een pook die in het luchtledige zwabbert,
Daarom vraag ik of dat ding echt in het luchtledige zwabbert.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zie #150
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rustyduck schreef:Hallo,
nou gister gekeken of er iets los hangt, maar niets kunnen ontdekken…. volgens mij zitten alle scharnierpunten en schakelstangetjes vast….
nog ff een ritje gemaakt, maar t wordt alleen maar erger, kan nu ook maar met moeite 3e en 4e versnelling inschakelen, achteruit wil helemaal niet meer…. ik moet met de pook hele grote slagen maken (lees: pook zowat door ventilatieroosters of plat naar achteren) en dan pakt ie sommige versnellingen maar net….
Wat doet ie als je de motor UIT zet? kan je dan wél “normaal” alle versnellingen inschakelen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zal hij toch wel geprobeerd hebben??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik heb onlangs soortgelijke problemen gehad. Moeilijk in de versnelleing te krijgen. Bij mij was één van de twee bouten die je schakelmechanisme in de auto verbind met het schakelmechanisme onder het subframe eruit. Deze verbinding zit achter een hitteschild net na het schutbord (in de motorruimte).
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Nou weer terug in NL, nog geen tijd gehad om naar de schakelstangen te kijken, probeer dat in de loop van deze week ff te doen, moet helaas wel s’avonds, maar de sneeuw is gelukkig wel weg!
de laatste opmerking van XM Exclusive lijkt me een zeer reële mogelijkheid, had niet gezien dat daar ook ergens een verbinding zit.
ik houd jullie op de hoogte!
greetzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je lange slagen kunt maken is de sluitplaat van je pook losgetrild: draai de pookknop van de hendel af en verwijder de pooksok.
Dan zie je een plaat waarin de kunststof/ nylon schakelpookkogel draait, deze is ‘strijkijzer’-vormig en zit met drie M7 boutjes vast.
Controleer eens of deze boutjes nog goed vastzitten en de plaat tijdens schakelen niet beweegt.
‘Spirit of avant-garde’
Nou gisteravond ff met Evan gekeken, en t schakelmechanisme tot aan de bak is in orde, alleen dus die grote slagen… op de bak maakt het mechanisme dat in en uit de bak gaat een grotere slag dan normaal. dus toch in de bak iets los. dat betekend dus bak uit elkaar…..
iemand goede tips? bak in de auto uit elkaar halen, of toch hele spul (motor en bak) uit de auto halen? en waar moet ik op letten als ik de bak in de auto uit elkaar haal (wat is er nu precies los; ik heb tot nu toe geen goede opengewerkte tekening gevonden van een diesel 5 bak)
alvast bedankt,
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de bak verder goed schakelde, geen gare lagers had, niet jankte of kraakte en de koppeling is ok dan zou ik de bak gewoon in de auto uit elkaar halen. In het WPH staat beschreven hoe en wat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bak was verder goed, als t erg warm is is de synchro van de 3e (dacht ik) wat minder, maar voor mij absoluut geen reden om een bakwissel te doen.
greetzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zelfs synchro’s kan je wisselen met de bak in de auto. CX Synchro’s worden nog steeds gebruikt in de bak van de Jumper bus en dus kan je ze bij de dealer nog nieuw bestellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste