thnx for the thumbs up! is wel ff nodig na c.a. 20 uur erin gestoken te hebben in 3 dagen tijd! (naast m’n gewone werk)
en verdeelstukje van franse lhm dingetje is ook niet ideaal, pieletjes zijn nogal kort. m’n pa binnenkort maar s ff vragen naar Festo T-stukken, en zelf wat fatsoenlijks maken!
morgen maar ff naar ML schakelaartje kijken, vandaag geen tijd!
greetzzzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Toch maar weer ff een update, t is al weer ff geleden!
APK is gelukt, toch nog wat dingen laten uitvoeren (had geen lijstje gekregen wat de punten waren) nu weer 2 jaar zweven!
ook nog ff een weekje naar Frankrijk geweest, de Jura, maar 2 klassieke Citroëns gezien, een DS en een CX allebei uit NL….
De startmotor had voor de trip af en toe wat kuren, als de motor goed warm is hoor je t relais wel maar gaat ie niet rond. na voorgloeien meestal wel (met hete motor)! of na een paar keer proberen trekt ie de motor wel rond, maar heeeeel moeizaam, komt heel langzaam meer op toeren tot ie aanslaat. voor de zekerheid maar 2 reserve startmotoren meegenomen (ik wist niet zeker welke goed was)
verder ging af en toe t laadstoomlampje branden, heel willekeurig, soms een seconde, soms een minuut, koud warm, hoge lage toeren, maakte allemaal geen verschil, laadstroom gemeten, was gewoon goed! maar voor de zekerheid ook maar een andere dynamo mee (best handig zo’n break op vakantie
)
op de heenreis geen problemen gehad, op de terugreis waarschuwingslampje aan van de remblokken (zitten niet aangesloten) geen elektrische ramen meer, en geen spanning op de sigarettenaansteker… dus gestopt bij een tankstation, en ja hoor zekering door, nieuwe zekeringen gehaald, erin, en meteen weer door… grrrr ergens kortsluiting. toen heb ik alle dingen losgehaald waarvan ik wist dat die erop zaten, andere zekering erin, weer door….. heb toen direct van de accu mijn 12v verdeler direct voorzien van stroom om toch navi te hebben en lekker verder gereden,
na een hele tijd begon mijn omvormer (voor de koelbox) te piepen?!?!? die maar uitgezet. toen merkte ik dat mijn richtingaanwijzer het ook niet meer deed….. oopsssss, remlichten dus ook niet….... accu dus te weinig spanning. Weer langs de kant gezet (motor laten draaien) en op zoek naar het probleem. Van alles doorgemeten, niks kunnen ontdekken, toen maar de gok genomen om de zekering door te verbinden, na een paar seconden een wolkje rook aan de achterzijde van de motor, net onder het reservewiel, snel het plaatje eruit getrokken en motor uit gezet.
Bleek dat er een ongeïsoleerd stekketje tegen het motorblok aan lag!! Die geïsoleerd, een andere Nederlander gevraagd of ie ff kon helpen met startkabels (had ik natuurlijk bij me) en alles werkte weer en we konden weer verder naar huis.
Afgelopen weekend (thuis) de startmotor (serie2 startmotor uit 87) en dynamo eruit gehaald startmotor helemaal nagekeken, nergens speling, collector was niet echt vies en alles bewoog soepel ook de koolborstels zijn nog ruim lang genoeg en bewegen ook soepel. Toch collector goed schoongemaakt en alles opnieuw ingevet, start nu goed, maar nog niet geprobeerd als de motor echt warm is.
Van de dynamo (Valeo, 2 jaar oud, c.a. 25k km) alleen de regelaar met koolborstels eraf gehad, zag er allemaal erg goed uit, alleen de stekkertjes waarmee de regelaar op de dynamo zit waren wat gecorrodeerd. Schoongemaakt, en weer gemonteerd. Nu gaat bij wat hogere toeren vaak (niet altijd) het dynamolampje zwak; flikkerend branden….. heb de laadspanning gemeten op de accu en die komt niet boven de 12.5V zowel stationair als op toeren, ga binnenkort wel ff de regelaar vervangen, ik weet anders ook niet waar het aan kan liggen. Als jullie nog een tip hebben; graag!
Greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
rustyduck schreef:Toch maar weer ff een update, t is al weer ff geleden!
....toen maar de gok genomen om de zekering door te verbinden, na een paar seconden een wolkje rook aan de achterzijde van de motor, net onder het reservewiel, snel het plaatje eruit getrokken en motor uit gezet.
een zekering doorverbinden bij kortsluiting vindt ik wat eng…
nu kon je de kortsluiting wel snel vinden. gelukkig viel de schade mee.
(bij mijn vader is een deel van de kabelboom+contactslot gesmolten door kortsluiting…. dus oppassen met dit soort zaken)
was dit een fabriekssteker of een gebeunde stekker ... ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
dit was er een af fabriek komt daar uit de kabelboom, t is een vrouwtje met een wit hulsje dacht ik, maar dus geen isolatie om het stekergedeelte. Ik had op dat moment niet veel keus, heb em er ook maar echt een paar seconden tussen gehad, iig net genoeg om de sluiting te vinden
ik had gehoopt dat mijn dynamo (lampje) problemen daar ook vandaan kwamen, zeker omdat t laadstroomgedeelte ook op die groep zit, maar helaas, t is er niet beter op geworden, eerder slechter…..
greetzzzzzzz

Totaal aantal Berichten: 273
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Als je een Valeo met een los koolborstelblok achter op heb, zou ik deze eerst eens vervangen.
Valeo Dynamo’s willen nog wel eens problemen hebben hiermee wanner de borstels net pas over de helft van hun leven zijn. Inspecteer bij demontage van dit met 2 schroeven gemonteerde koolborstelblok direct de staat van de sleepringen… Deze kunnen nog wel eens een flinke groef op lopen waardoor je koolborstels kunt blijven vervangen of door een flinke groef in deze sleepcontactringen benut je de volledige capaciteit niet meer…
Ik hoop dat je er wat mee kunt…
Groeten Kim
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
is een valeo met sleepring-spanningsregelaar combinatie, koolborstels zijn nog minimaal 90% van originele lengte, sleepringen waren een beetje vies, maar niet echt ingelopen, wel lichte sporen zichtbaar natuurlijk, maar t is ook geen nieuwe.
ik zal er van de week s ff een andere op schroeven.
greetzzzzzzzzzz

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heb je overal goede massa??
Dit geeft ook zeer vaak problemen, zoals het continu zwak brandende laadstroomlampje dat zovelen als ‘normaal’ beschouwen (maar het niet is)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- BX 1.4
Eh. dat over die massa.
Ik ben er vandaag zelf ook achter gekomen wat slecht contact in de massa kabels doet met de auto.
Inderdaad ging het dynamo lampje op standje kaarsepit, mijn voorgloeirelais snapte het niet meer, en mijn radio had last van knipperstand. aan-uit-aan-uit.
Ik heb de stekkers eens goed schoon gemaakt en het werkt!
De tip dus voor iedere CX chauffeurs… eens in de zoveel tijd de stekkers uit elkaar en in het zuurvrij vet…
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
mijn auto is in het verleden voorzien van een manuele startonderbreker (schakelaar in de massakabel) die was al overbrugd en ik had er al eens een kabel tussenuit gehaald. afgelopen weekend heb ik de massa aansluitingen nog verder verbeterd, direct van de accu naar de versnellingsbak een massakabel en van de accuklem een kabel naar de carrosserie. alles goed schoongemaakt en goed aangedraaid, dus dat zou nu goed moeten zijn, maar ook dat zal ik voor de zekerheid nog een keer nakijken.
o ja, het acculampje brand alleen bij hogere toeren, bij 0-c.a.1500 rpm blijft ie uit. en als die brand (dus niet altijd ook niet op hogere toeren; flikkert die meestal een beetje) brand ie zwakjes.
greetzzzzzzzzzz
Rusty

- BX 1.4
Met precies de zelfde klacht: alleen laden bij laag toerental… ben ik al eens uit Luxemburg vertrokken terug naar huis.
Dit was met mijn BX-je “Knorretje” en wat was dat spannend. Om niet al te veelstil te moeten staan om te laden ben ik MERKBAAR sneller gaan rijden. gelukkig geen pretfoto’s gehad achteraf… maar das toch wel een spannende situatie. Met 140 gemiddeld naar huis en zo min mogelijk electrische verbruikers aan. Wat was ik blij met mijn grotere accu!
Mijn valeo was zo goed als overleden op de borstels en daarmee de sleepringen die een kerf er in hadden.Dit bleek achteraf bij een ouderwets werkplaatsje destijds in Baarle-Nassau.
Deze ECHTE auto-electromonteur trok nog starters en dynamo’s uit elkaar en wond zelf de windingen indien dat nodig was… Deze mensen zijn hun hoogte in goud waard!Voor 15.= /sleepring en 11,= voor de borstelcassette was ik weer “online”
Annieweg… Neem de tijd voor je dynamo, trek hem open als je er bekend mee bent of breng hem eens weg richting een revisie bedrijfje dat meer kan dan een bestelling doen voor een nieuwe.
Electra in onze citroenen is fantastisch!... zo lang het werkt en genoeg prik krijgt…
Veel succes, en dat je maar weer snel mag genieten van je voiture.
Facebook
dat is dus t gekke bij die van mij, de sleepringen en borstels zijn als nieuw! nog geen kans (en zin) gehad om de spanningsregelaar te vervangen, komende week maar een keer doen.
greetzzzzzzzzzzz

- BX 1.4
Ik vergat een klein detail….
Volgens mij zit de regelaar bij een BX-je zoals ik die had in het “borstelblok”...
Dus dan blijft de spanningsregelaar als enige over bij jouw laad-perikelen schat ik.
Wat ik me wel afvraag is hoeveel volt er op de polen moet staan bij stationaire loop?... iemand hier misschien?
Zo kun je aan de hand van een meting al heel veel uitsluiten bij een kermis aan waarschuwings lampjes..
Veel succes met jouw CX.
Facebook
Eindelijk gisteravond de spanningsregelaar vervangen, zonder resultaat…. vanavond maar s een hele andere dynamo erop schroeven kijken wat ie dan doet.
accu was ook helemaal plat na korte tijd stilstaan, het gekke is dat het acculampje de eerste helft van de rit (30 km) naar de hobbyschuur niet brandde (koud?) en later weer lichtjes begon te flikkeren… nu met andere spanningsregelaar brandt t lampje niet, maar gemeten laadt ie maar 12.5 V maximaal (stationair of op toeren maakt geen verschil)
t zou kunnen dat mijn startmotor t altijd moeilijk had bij warme motor omdat de accu maar iets geladen werd, net genoeg om alles draaiende te houden… nu alles maar s heel goed nakijken!
greetzzzzzzzzzzzzzz

- BX 1.4
Hang eens een mulitmeter tussen de ontkoppelde accu-kabel en de accupool… Als je weet wat de waarde hoort te zijn van een “gezonde” cx, weet je direct of je ergens constante sluiting maakt. De aarde kabels en de aansluitingen tussen koets en blok al eens onderzocht?... Ook dit is te controleren met starten en een multimeter tussen beide. met een gezonde aarding mag er geen spanning op de meter te zien zijn.
Ik hoop dat je er wat mee kunt!
Facebook
Sta nu bij m’n auto, net de dynamo eruit gehaald, wil er ff een andere in zetten, maar die heeft maar 1 aansluitstekkertje op de regelaar en ik heb 2 losse draden (met niet originele stekkers) die op de oude dynamo zaten. Bij contact aan hebben ze allebei spanning!? Welke moet er nu op? of moet ik ze er allebei op zetten? Ik heb wel ff gezocht maar geen antwoord kunnen vinden…
Greetzzzzz Rusty