De problemen van de drukknoppen van de portiergreep alsook het moeizame openen van de cv bij koud weer zijn beiden terug te voeren op een relatief droog slotmechanisme. Om de zaak goed te smeren moet je aan de binnenkant van het portier zijn, dus bekleding eraf. En dan de zaak lekker in de olie zetten. (niet in het vet want dat stolt).
Op een gegeven moment worden de slotjes gaar en heb je nieuwe cilindertjes nodig. Die zijn nog wel verkrijgbaar. Die van GSA zijn hetzelfde voor de vroege serie 1 en voor de latere modellen zijn de slotjes van een BX en AX gelijk.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:De problemen van de drukknoppen van de portiergreep alsook het moeizame openen van de cv bij koud weer zijn beiden terug te voeren op een relatief droog slotmechanisme. Om de zaak goed te smeren moet je aan de binnenkant van het portier zijn, dus bekleding eraf. En dan de zaak lekker in de olie zetten. (niet in het vet want dat stolt).
been there done that… helpt niet echt…. slotmechanisme blijft moeilijk gaan.
merkte trouwens afgelopen week dat de sloten bij jou berline wel heel soepel gaan. dat hebben ze bij mij nooit gedaan, ook niet toen de CV er nog niet op zat…
greetzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Ik zou reclameren bij de verkoper, oh wacht, doe toch maar niet.
maar heb je de slotmechanismen toen ook los gehad en voorgeblaft met kruipolie? En eerst schoongemaakt?
setje cilindertjes kost je de kop niet en ik denk dat dat het wel oplost….
Evan schreef:Ik zou reclameren bij de verkoper, oh wacht, doe toch maar niet.
maar heb je de slotmechanismen toen ook los gehad en voorgeblaft met kruipolie? En eerst schoongemaakt?
setje cilindertjes kost je de kop niet en ik denk dat dat het wel oplost….
weet niet of hij nog garantie geeft na ruim een jaar
niet helemaal los gehad, maar wel alles goed volgespoten met kruipolie, ging wel iets soepeler. eerst maar s nw cilindertjes regelen dan (waar?)
grtzzzzzzzzzzz
de verkoper kennende zal dat inderdaad wel niet.
loshebben van de deursloten is soms wel een vereiste om goed schoon te maken.
bollen etc gelukt?
met belangrijkere dingen bezig geweest t weekend. (relaxen) volgende week weer een kans!
greetzzzzzzz
Voor de vakantie nog ff de bollen gedaan rondom wat is CX rijden toch lekker!!! dat had ik al veeeeeeel eerder moeten doen. verder ook wat andere dingen nagekeken, oa. de ventilatoren getest, en wat gadgets ingebouwd (omvormertje 230V, 12 v aansluiting achterin en een 12v splitter; aansluiting voorin)
1e dag perfect, tot vlak voor parijs, flink metalig ratelend geluid in de motor en dikke rookwolken achterlatend zo snel mogelijk een parkeerplaats op. Toch maar ff de telefonische helpdesk geraadpleegd (Evan ) en tot de conclusie gekomen dat t zeeer waarschijnlijk een hangende verstuiver moest zijn. (heb laatste keer voor vakanite BP ultimate getankt, doe ik anders NOOIT) dus daar in F een flesje reinigingsspul gehaald en weer volgetankt (was pas half leeg
) en gelukkig sindsdien geen problemen meer gehad! en deze dag kwam dus toch tot een goed eind op een lekkere rustige camping, heerlijk, 2e perfect verlopen, maar toen….:
op een bergpas Andorra in rode lampjes op t dashboard, koelvloeistoftemp lampje aan…. dikke stoom uit reservoir…... nergens plek om te stoppen….. AAAHHRRGGG toch snel een plekkie kunnen vinden, meteen motor afgezet, eerst s ff behoorlijk af laten koelen, toen maar s op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak. De ventilatoren kregen geen stroom, ff wat aan t meten geweest, maar uiteindelijk besloten om maar een compleet alternatief circuit aan te leggen via t contact geschakeld ( nog via een relais ook had helaas alleem maar 2,5 mm2 draad. toch de gok genomen. en dat is 3 dagen (met draaiende ventilatoren) goed gegaan tot we Andorra weer uit reden ook weer op een bergpas (dan krijgt de motor t thermisch toch wel voor z’n kiezen) weer lampjes aan AAARRGGHHHH meteen gestopt, wat uitgebreider aan t meten gegaan (relais was trouwens een aansluiting afgesmolten
) bleek dat de ventilatoren geen massa hadden?!?!? dus de 2.5mm2 draad dubbel genomen en voor iedere ventilator dus 5mm2 massadraad gemaakt, en nu werkt alles weer zoals t hoort, ventilatoren gaan aan als t moet (en hier met 35+ in Spanje is dat best vaak) en ik geniet weer van t lekkere zweven over de wegen (he dat rijmt
hoop alleen dat m’n motor er niet teveel van geleden heeft….. denk nu iedere keer dat ik weer andere rammeltjes/tikjes hoor die eerst niet waren, kan ook zijn dat ik ze niet hoorde omdat ik er minder op lette…
wordt vervolgd (met hopelijk een probleemloze thuisreis)
greetzzzzzzzzz
Rusty

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Held, soort McGyver! Goed bezig
ach ja, just do it! je hebt ook niet veel keus als je ergens op een pas staat waar niemand stopt om te vragen of ze kunnen helpen, gelukkig wel wat kennis van elektronica om dit soort dingen op te lossen (alleen heb je daar neit zoveel zin in als je in de vole zon staat met meer dan 35 graden.
vandaag weer c.a. 200 km gereden door de bergen. no probelms tot zo ver, heb wel t idee dattie wat meer rookt. thuis maar s een grote beurt geven en inspuiters reviseren, hoop dat t olieverbruik niet schrikbarend omhoog gaat, anders wordt t toch een revisie…..
greetzzzzzzzzzzz
Het is normaal dat een ouderwetse diesel als een CX 2500D zonder electronica in de bergen gaat roken: de inspuiting is namelijk ontworpen op de luchthoeveelheid op NAP-niveau. In de bergen is de lucht ijler zodat de hoeveelheid per arbeidsslag minder wordt terwijl de ingespoten hoeveelheid brandstof gelijk blijft. De motor komt dus eigenlijk in ‘ademnood’

Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
freek schreef:Het is normaal dat een ouderwetse diesel als een CX 2500D zonder electronica in de bergen gaat roken: de inspuiting is namelijk ontworpen op de luchthoeveelheid op NAP-niveau. In de bergen is de lucht ijler zodat de hoeveelheid per arbeidsslag minder wordt terwijl de ingespoten hoeveelheid brandstof gelijk blijft. De motor komt dus eigenlijk in ‘ademnood’
Er is sprake van koelvloeistof “rook” en niet van rook uit de uitlaat.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
rustyduck schreef:toen maar s op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak. De ventilatoren kregen geen stroom [......] wat uitgebreider aan t meten gegaan (relais was trouwens een aansluiting afgesmolten
) bleek dat de ventilatoren geen massa hadden?!?!?
Rusty, echt niet om lullig te doen of om je af te zeiken hoor, maar had je thuis dan niet getest of de fans aansloegen en of überhaupt de bedrading van de fans een beetje fris was?
Ik bedoel, als je naar zo’n warm oord gaat en zoveel kms gaat maken neem je toch dat risico niet, zou ik zeggen.
Als je het wel getest hebt thuis en alles functioneerde toen, ben ik namelijk erg benieuwd wat zo’n kortsluiting en het defect van de fans dan veroorzaakt kan hebben.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
rustyduck schreef:heb wel t idee dattie wat meer rookt. thuis maar s een grote beurt geven en inspuiters reviseren, hoop dat t olieverbruik niet schrikbarend omhoog gaat, anders wordt t toch een revisie…..
Als het koelvloeistof ‘rook’ is zal het reviseren van je verstuivers ook geen zin hebben….
Ik vrees dan voor je koppakking gezien de thermische belasting die hij voor z’n kiezen heeft gehad
Roken van auto was echt niet normaal, vlak voor Parijs, dus echt nog niet hoog, en ging gepaard met een flink geratel in de motor, leek er meer op dat er veel onverbrande diesel de uitlaat uit kwam. maar zoals gezegd, geen last meer van gehad na flesje reinigingsmiddel.
@LaLeo, natuurlijk heb ik de fans wel getest, zeer uitgebreid zelfs, maar ja iets wat spontaan ontstaat kun je niet echt voorkomen en als t goed is, kun je moeilijk gaan zoeken naar iets wat misschien kapot zou kunnen gaan, dan kun je beter een compleet nieuwe CX bouwen met alleen maar NOS delen…
maar goed, voorlopig zit ik hier nog goed, we zullen over een paar dagen wel zien offie ut terug naar huis red!
greetzzzzzzzzz
Rusty

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
rustyduck schreef:iets wat spontaan ontstaat kun je niet echt voorkomen en als t goed is, kun je moeilijk gaan zoeken naar iets wat misschien kapot zou kunnen gaan, dan kun je beter een compleet nieuwe CX bouwen met alleen maar NOS delen…
Dat is wat overdreven en hoeft niet. Maar wat ik wilde zeggen is: waardoor kregen de fans “opeens” geen stroom meer? Dat is toch een goede vraag? En niet lullig bedoeld.
Want deze keer vielen de fans uit, maar volgende keer kun je een brandblusser gaan zoeken bij wijze van spreken. Jij schreef dat er een pool van een relais was doorgesmolten. Meestal is dat door sluiting.
La Léo schreef:Als je het wel getest hebt thuis en alles functioneerde toen, ben ik namelijk erg benieuwd wat zo’n kortsluiting en het defect van de fans dan veroorzaakt kan hebben.
Je moet je op de camping geen zorgen gaan zitten maken over je auto (tis ten slotte vakantie), maar enige voorzichtigheid lijkt me geboden. That’s all!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D