Geen onder-de-auto-lig-weer? Waarom niet? Daar lig je niet in de sneeuw
Ik heb destijds in Zwaag naar dat filter staan kijken. Weliswaar bij een andere dame, maar toch. Daarom vind ik het stom van me dat ik ‘m van de week niet vond
Van de week, als ik zin en tijd heb nog maar ‘ns kijken. In een verwarmde garage op een brug natuurlijk
Wim,
Disciplus Simplex
Gisteren het brandstoffilter vervangen. Als je de middendemper weghaalt, is het best wel te doen. Alleen ontdekte ik ‘s avonds dat ik het filter verkeerd om heb geplaatst. Stromingsrichting = rijrichting.
Overigens krijg ik nog steeds de melding “Water in brandstoffilter”.
Wim,
Disciplus Simplex
Zo, een tijdje stil geweest maar niet stil gezeten.
Wat is er zoal gebeurd?
Het brandstoffilter omgekeerd, dat zit nu goed. Melding over water in filter bleef, dat heb ik vanavond opgelost. Ik had een lampje extra geplaatst toen ik met m’n dynamo bezig was (you never know ). En dat lampje veroorzaakte de melding.
Vorige week bij Van der Laan een andere HD-leiding opgehaald. En vorige week woensdag en donderdag met Wes bezig geweest om de HD-leiding én de turbo te vervangen. Die leiding hadden we er woensdagavond in, het leek wel een Chinese puzzel
De hele donderdag heeft in het teken van die turbo gestaan. Een veelkantmoer afgevlakt, natuurlijk degene waar je niet behoorlijk bij komt. Wes is 2 uur(!) aan het dremelen geweest.
Vervolgens nog uren bezig geweest om alle bouten die volgens de Info Rapid losmoesten ook daadwerkelijk los te krijgen. Bij de donor ging alles wel makkelijk. Het was 21:50u toen de dame gestart werd, 22:00 sluit de sleutelklup
Afgelopen woensdag nog een avondje bezig geweest om wat zaken te monteren die vergeten waren, zoals de kap over het spruitstuk.
Het rijdt een stuk comfortabeler met een turbo.
Oh ja, de foto’s staan hier.
Wim,
Disciplus Simplex
Uche, uche, uche. Wat ligt er een stof op dit draadje.
La Soixante is een week lang onderhevig geweest aan De Grote Beun en ik had beloofd het relaas ook hier te posten (ik hou het reilen en zeilen tegenwoordig op het XM clubforum bij ).
Eindelijk heb ik de moed gevonden om met het verhaal over de Grote Beun te beginnen. Wat was de aanleiding?
Er waren een aantal zaken die ik aan wilde pakken maar waarvoor op zich de motor er niet uit hoeft. De belangrijkste was een hoorbare maar onzichtbare lekkage ergens tussen uitlaatspruitstuk en turbo. Dat kon komen door een slechte pakking, een gescheurd spruitstuk of bouten die los zaten. Met ingebouwde motor is het een verschrikkelijke klus om dat gedeelte vrij te maken maar het moet wel gebeuren want lekkage accepteert Appie Ka niet.
Verder viel mij op dat de onderkant van het blok in de loop der tijd natter werd. Daar zijn 2 oplossingen voor: niet onder de auto kruipen of de Grote Beun.
Ook had ik de koppeling al een paar keer versteld en het leek mij dat de originele vanaf de fabriek er nog in zat en dat die met 270.000 km z’n beste tijd weleens gehad zou kunnen hebben.
En als je de motor er uit hebt, is het relatief makkelijk om bij de stuurinrichting bezig te zijn. Dus wilde ik nieuwe spoorstangen en een nieuwe Harlyschijf.
Met Sohail heb ik op hoofdlijnen een paar keer doorgenomen wat ik aangepakt wilde hebben. Dat heeft geleid tot een globaal werkplan in mijn hoofd en dat heb ik weer vertaald naar een lijst met onderdelen op digitaal papier. Deze lijst hebben we op een avond grondig doorgenomen, onder meer aan de hand van Sohail’s ervaring en de nodige schema’s van Citroën. Dit leverde een lijst met onderdelen op uitgesplitst in levering derden en levering dealer.
Door deze grondige voorbereiding werd de werkvolgorde ook steeds duidelijker. Die heb ik natuurlijk ook weer als stappenplan op papier gezet.
Een aantal onderdelen kunnen niet vantevoren besteld worden zoals klepstelplaatjes en van een paar was niet duidelijk hoe het in elkaar zat. Door ook vantevoren de levertijden te vragen kon het tijdsplan definitief gemaakt worden.
Bij de beunclub ook besproken wat ik van plan was en samen met de nodige adviezen is er een brug en een sleutelplek gereserveerd. En 12 augustus was het zo ver.
Wim,
Disciplus Simplex
b]12 augustus
Stipt om 10:00 uur was ik bij de beunclub, JP was er al en Sohail kwam korte tijd later. Nadat het benodigde vloeroppervlak was geclaimd, madame was uitgeladen (wat zorgt zo’n project voor een hoop spullen ) en de caffeïne was genuttigd ging de auto de brug op. Katalysator los, middenlager van rechter aandrijfas los, onderste motorsteun los en de motorkap er af.
De vloeistoffen zijn zo laat mogelijk afgetapt zodat de motor rustig kan afkoelen.
Hier nog een foto van het spul dat dit soort klussen tot een eitje maakt:
Als het voorfront met radiateurs weg is, is zo’n XM meteen een haveloze vertoning:
Inlaatspruitstuk verwijderen, lunchen (1), daarna lunchen (2) en beginnen met het uittakelen van de motor.
Rond half drie ‘s middag was het zover:
En hier heeft de motor de rest van de klus gestaan:
Fijn zo’n grote lekbak op wieltjes.
Bak er af:
Koppeling was nog wel goed, drukgroeplager niet:
Wim,
Disciplus Simplex
13 augustus
Zaterdag was de klup slechts tot 3 uur open. Die dag zijn we met de verdere demontage van de motor bezig geweest, waaronder de uitlaat, nokkenas en kop:
Maar voordat de kop er af ging met de DT Hertz meter gekeken hoe strak de riem stond:
Het blijkt dat met de ‘kwartslagmethode’ de riem iets te los stond.
Terwijl Sohail, JP en ik met het blok bezig waren, vermaakte Wes zich met het stuurhuis. Nadat het stuurhuis uit de motorruimte was verwijderd, heeft Maarten zich uitgeleefd met de stoomreiniger:
Wat kwam er een bagger uit de motorruimte!
Zaterdag zijn ook nog de nieuwe klepseals er in gegaan:
Deze koppakking lijkt erg:
Maar na ‘m grondig schoongemaakt te hebben en voorzichtig bewerkt met zwarte(!) vloeibare pakking ziet ‘ie er weer uit als nieuw.
De zaterdag hebben we afgesloten met een bezoek aan de Norauto in Wasquehal om nieuwe stuurhoezen te halen alsmede wat ander ‘noodzakelijk’ spul.
Wim,
Disciplus Simplex
15 augustus
Wes is vandaag bezig geweest met het weer in tiptopstaat brengen van het stuurhuis:
JP en Sohail druk met de bak:
Ik met de Owatrol:
En verder is het blok ook nog verder gereinigd en vlak gemaakt:
Het plaatsen van de stelplaatjes, klepstoters en vriespluggen:
Het vastzetten van de kopbouten:
Overigens bleek dat de kopbouten te lang waren, dus daar moest een stukje van af:
Eind van de dag zat de motorruimte in de bitumen en het stuurhuis weer op z’n plaats:
Wim,
Disciplus Simplex
17 augustus
Nog even snel het bedieningsmechanisme (NFP) van de gaffel schoonmaken en invetten:
En de verdere afmontage zoals het plaatsen van multi- en V-snaar:
Voor het geval deze auto over enkele duizenden jaren wordt teruggevonden, zijn onze initialen her en der geplaatst:
En ‘s middags is er het grote moment: het terugplaatsen van de motor.
Het was voor iedereen toch een fijn gevoel toen de motor in z’n linker- en rechter steun hing. Een soort psychologische grens was gepasseerd.
Het is verstandig om alles te merken zodat je weet wat waarvoor dient. Roze is hiervoor een geschikte kleur.
En na 5 dagen blijkt er uit de carter en de bak toch nog samen bijna een halve liter olie te komen.
Het was een fijn moment dat de hogedrukregelaar ook weer aangesloten zat. Dat blok met z’n leidingen is een behoorlijke spaghetti.
Wim,
Disciplus Simplex
18 augustus
De laatste dag. Ondanks dat we rustig gewerkt hebben (met dit soort projecten is tijdsdruk dodelijk) en vooral op tijd gestopt zijn, begint de vermoeidheid z’n tol te eisen. We zijn moe. En daarom is het fijn om het juiste gereedschap te hebben, zoals een tang voor die k*tklemmen:
De toezichthouders en de beheerder van de beunclub vinden het geweldig waarmee we bezig zijn. Er kwam zelfs een moment waarop zij nog enthousiaster waren dan wij.
Nu was dat ik niet zo moeilijk want die oetl*l naast ons is meer dan 2 dagen met de remmelarij van z’n Mercedes bezig geweest. Iets met 2 linkerhanden, technische onkunde en een eigenwijze instelling.
Het moment dat het blok zover is dichtgebouwd dat de olie er in kan:
Na een paar uurtjes blijft er nog slechts dit over om terug te bouwen:
Heerlijk zo’n slangenbende bij een TCT:
Met slechts de radiateur, intercooler, voorfront en koplampen (wat een klusje van niks is) ziet het er al veel meer uit als een auto:
Het plaatsen van de aandrijfassen:
En dan is het rond half vier zo ver dat de auto gestart kan worden:
Het startmoment: http://www.youtube.com/watch?v=5iaE6l4feQI
Wim,
Disciplus Simplex
Hierbij wil ik JP, Wes, Maarten en in het bijzonder Sohail bedanken.
Afgezien van de olieleiding die los zat, heeft er niets onverwachts tegengezeten. En daar ben ik heel blij mee.
De complete fotoserie (er zijn er 252 gemaakt) is hiero te vinden: http://tinyurl.com/3h9e3gv
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Graag gedaan, het was weer gezelli en leerzaam.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Holy shit!! Fantastisch!!
DRIEWERF HOERA!!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk Wim!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Goed gedaan heren, wat een klus!
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002