wat zou zuiniger zijn, de 2.0 8v of 1.8 16v?
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 augustus 2009 12:45 AM

Met de bovenstaande vraag zit ik al de hele week in me maag. Waarom? geen idee. Maar nu wil ik het weten ook Laughing

Autoweek zegt dat het niks uitmaakt. Mijn gevoel.. denk ik dat de 1.8 16V zuiniger is, nieuwere techniek etc.. Aan de andere kant de 2.0 8V met zijn meer vermogen hoeft minder te doen om zijn brood te verdienen.

Graag hoor ik jullie mening of reactie of nog beter ervaring!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 28 augustus 2009 04:57 PM
  [ # 1 ]

De 2.0 8v staat niet bekend om zijn zuinigheid. Wat wel erg goed is, is dat het wel een erg fijne motor is. Lekker vlot en soepel. Ik had een 2.0 automaat en reed er krap aan 1 op 10 mee. Een vriend van mij, die zijn vader had er een. Wat ik me kan herinneren is 1 op 10 a 11.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 28 augustus 2009 10:19 PM
  [ # 2 ]

Mijn vader had eerst een 2.0 8v, en nu een 18 16v en dat is zuiniger. Moet wel zeggen dat de 2.0 wat vlotter op laag toerental was, en bij 80 in 5 had de 2.0 een betere reactie. Maar die 18 16v is verder ook fel zat en lekker zuinig. Om aan te werken heb ik ook liever de 16v.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 29 augustus 2009 01:39 AM
  [ # 3 ]

16v is ook een mooi blok om te zien. Dat de 2.0 meer vermogen onderin had had ik al wel verwacht maar ging me nu om de verbruiks prestaties Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 29 augustus 2009 03:55 AM
  [ # 4 ]

Dan is de 16v de beste keus.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 29 augustus 2009 05:07 AM
  [ # 5 ]

En geen kleppen stellen bij de 16v!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 augustus 2009 12:13 PM
  [ # 6 ]
McDean schreef:

16v is ook een mooi blok om te zien. Dat de 2.0 meer vermogen onderin had had ik al wel verwacht maar ging me nu om de verbruiks prestaties Laughing

Ik heb nu 2 XM’s gehad, een 2.0 8v en een 2.0 16v en ik moet zeggen dat het motorkarakter van de 8v mij veel meer aansprak. Het is een relaxter blok om mee te rijden, en inderdaad is hij onderin veel directer. De 16v wordt bovenin pas wakker, en gaat dan maar door en door en…. Wat op zich ook best leuk is.
De 16v drinkt net zoveel LPG als de 8v benzine, en wel 1 liter op 9 kilometer bij gemengd gebruik.En dat is dan weer tekenend voor de toch veel modernere 16v.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 augustus 2009 12:37 PM
  [ # 7 ]

Mijn ouders rijden thans een 1.8 16V, en halen daar een gemiddeld verbruik van 1:12 mee.
Op lange afstanden is al meerdere malen 1:14 of beter behaald, uiteraard doet rijstijl een hoop.
Persoonlijk vond ik mijn 1.8 8V soepeler rijden; zoals vermeld zijn 16V’s onderin vrij tam en daar is een gewone 8-klepper juist sterk.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 29 augustus 2009 09:03 PM
  [ # 8 ]

Op de snelweg vind ik de 1.8 16V echt waardeloos rijden (in een Xantia Break).  Zit totaal geen fut meer in.

Een 2.0 16V (in een XM Break) doet het dan veel beter.  Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook