lpg => opgelost
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 28 augustus 2009 02:38 PM

dag iedereen,

nog eens een specifiek lpg vraagje voor m’n xm. Ik rijd dus zo goed als altijd op lpg, dus per start staat die misschien maximum 1 minuut op benzine. Toch vind ik dat m’n naaldje van de benzine toch rap verschuift ook al rijd ik op LPG.

Meet de xm dit dan verkeerd, of wordt er daadwerkelijk nog benzine verbruikt tijdens het rijden op LPG?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2009 02:56 PM
  [ # 1 ]

Als het goed is wordt er geen benzine verbuikt op lpg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 28 augustus 2009 02:57 PM
  [ # 2 ]

Loopt de meter van de benzine niet gewoon met die van LPG mee?

 

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 28 augustus 2009 03:00 PM
  [ # 3 ]

hmmm… dat is dan wel minder.. zie nochtans nergens iets lekken en ook geen benzinegeur te bespeuren.

Wel toen ik de gordels aan het goedsteken was, merkte ik onder de achterbank een uitsparing op met een deksel en daaronder een tank, dus vermoed dat dat de benzinetank is en die had wel wat zweet op zich, maar voor de rest niets abnormaals. 
Zijn die leidingen makkelijk te volgen?

Mijn LPG verbruik zit op 1:7 à 1:8 dus dat is goed volgens mij waardoor er daadwerkelijk enkel lpg wordt ingebracht

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 augustus 2009 03:10 PM
  [ # 4 ]

1 minuut? de auto moet warm draaien op benzine, en als het goed is schakeld ie pas over op lpg bij een KV temp van 40 graden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 28 augustus 2009 03:23 PM
  [ # 5 ]

procédé is als volgt.. starten, omhoog laten komen, en tegen ik de straat uitben staat het lampje al op G omdat die is overgeschakeld op gas.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 augustus 2009 04:15 PM
  [ # 6 ]

heb je het over het verbruik van de benzine in het algemeen terwijl er toch zosnel mogelijk op lpg word overgeschakeld?

Dat kan best kloppen.

De motor start altijd op benzine en schakelt bij een bepaalde temp. over op lpg. Die eerste meters rij je dus op benzine met ene koude motor. Dan ” zuipt” je motor idd benzine…

Stond ik ook even van te kijken na inbouw van G3 LPG. Die eerste meters draai je ongeveer 1 op 4-5 denk ik qua benzine (?)

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 28 augustus 2009 04:48 PM
  [ # 7 ]

wel, wat ik vaststel is dat tijdens het rijden het wijzertje niet beweegt, maar als je dan opnieuw start merk je dat het metertje opgeschoven is.

Maar verschiet er echt van dat dat bijvoorbeeld 40 liter op een maand is terwijl ik bijvoorbeeld maar 2 keer enkele minuten per dag op benzine rijd.

De tijdintervallen kunnen misschien wel afwijken, maar vond het raar dat er toch nog redelijk wat benzine verbruikt wordt dan.

Die 1:8 is op lpg uitgerekend.
Record staat op 726km met 93 liter

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 augustus 2009 11:32 PM
  [ # 8 ]

dat belgisch is soms best lastig Confused

of het idd zoveel zuipt?

Yep, die eerste meters met een koud blok slurpt in verhouding behoorlijk.

Ik trek met mijn 16v een km of 730 op een 80 liter gas.

Profiel  
 
bsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 27-03-2009

Gepost: 29 augustus 2009 12:28 AM
  [ # 9 ]

lpg

als je echt wilt weten hoeveel benzine er wordt verbruikt zal je m toch eens vol moeten tanken en dan eens het verbruik moeten bijhouden.
op je benzine meter valt geen pijl te trekken.
rij zelf ook op lpg Laughing  Laughing  Laughing  maar heb nu niet de indruk dat ie zoveel benzine verbruikt.

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 16 november 2009 08:35 PM
  [ # 10 ]

de zoektocht is opgelost geraakt.

Vorige week was de LPG-filter aan de beurt en mocht het systeem ook nog wel eens wat afstelling gebruiken.
Wat blijkt nu:

- systeem staat zodanig afgesteld dat hij stationair op benzine loopt
- er zijn momenten waar hij niet genoeg vermogen kan halen uit de lpg, en dan schakelt hij automatisch over naar benzine. Dit bijvoorbeeld bij snel inhalen, of snel accelereren


Wat is de oorzaak:

1) het zou iets te maken hebben met het feit dat deze type motor om de slag inspuit ipv om de 2 slagen. Schijnt normaal te zijn en is niets aan te doen

2) in feite is de verdamper te klein om nog maar in de buurt te kunnen komen van het vermogen van benzine. Daarom voelt de auto tussen de 2000 en 3000 toeren vrij tam aan


Wat is de (mogelijke) oplossing: grotere verdamper, maar dit gaat niet aangezien er onder de motorkap eigenlijk geen plaats meer voor is.

Wat hebben ze dan wel gedaan: de druk een beetje verhoogd naar 1,5. Die zou op 1,25 gestaan hebben.


Zo, nu zijn we allemaal weer wat slimmer.

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 16 november 2009 09:16 PM
  [ # 11 ]

Bij mij is de verdamper in de “bumper” weggewerkt, onder het voorspatbord, vlak voor het linker voorwiel. Daar past best een grote verdamper hoor, mits je er niet te vaak bij wilt.  Je ABS ontluchten wordt echter wel weer een stukje lastiger…

Gr Ferry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook