


Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi
In mijn ds 20 zit een dy3 blok wat naar mijn mening nodig aan revisie toe is, gezien de bijgeluiden die het maakt , oliedruk die te laag is bij stationair (wij warme motor en +- 700 omw/min) en ernstig gebrek aan vermogen.onderhoud is door mij recentelijk uitgevoerd maar helpt allemaal niets.Compressie is aan de lage kant en bij de vierde cylinder nog maar 60% van de andere 3
Verder heeft ie vermoedelijk ook een verbrande klep (4e cylinder).
Reviseren kan ik zelf , maar wil eigenlijk weten wat de opties zijn kwa verkrijgbaarheid van de diverse onderdelen , zoals de zuigers + bussen , stoterbussen , tuimelaars (bussen + assen) de diverse lagers enz.
Verder heb ik gehoord dat de 2l bussen + zuigers nieuw niet meer te krijgen zijn. En overmaat zuigers ook lastig is…....
Dan is ie natuurlijk nog altijd om te bouwen naar 2.1 l maar wat moet er dan aangepast worden (carb. ? onsteking? cylinderkop?)
gr Bjorn



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi
Is iedereen op vakantie , of aan het slapen?
Of is het te veel gevraagd wat ik vraag , of omdat elders op het forum misschien het antwoord staat?
Ik heb diverse antwoorden gevonden maar echt duidelijker word het voor mij niet.
En er zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben en die duidelijk weten wat wel en niet te verkrijgen is.
Als deze vraag verkeerd is mag dat ook wel gezegd worden hoor.
gr Bjorn












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb mn ds 20 omgebouwd naar 2100 met de zelfde kop enz. Werkt prima.
Bussen was een probleem maar niet voor de 20 dacht ik. Even rondbellen naar de leveranciers. stoterbekers zijn er niet nieuw. zoek goede via Huib in het zand. tuimelaars liggn daar ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi
Ok , ik denk dat ik er voor ga om hem om te bouwen naar een 2100
Maar kan dan de ontsteking en carburateur het zelvde blijven of moet ik die ook aanpassen?
gr Bjorn












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het moet niet maar optimaal zou zijn om de kop ontsteking en carb ook te weizigen. Of je het verschil merkt betwijfel ik. Of heb je nog zo’n 1 traps solex?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi
Als ik het mengsel nog maar goed krijg afgesteld en het niets uitmaakt met het verdere lopen van de motor monteer ik gewoon de dy3 onderdelen.
Tenzij er gigantische verschillen in de koppen , ontsteking en carburateur enz zijn danword dit ook omgebouwd.
Maar als jouw ds goed loopt met de combinatie bussen/zuigers 2100 en de rest 2000 dan kan dat bij mij ook zo.
Want ik heb liever een 2100 die er uit ziet als een 2000 dan een een 2100 die er ook naar uit ziet.
want wil ook gewoon het dy3 typeplaatje kunnen behouden
gr bjorn












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het mengsel verandert niet. De 2100 zuigt meer lucht dus meer benzine. Dat kost iets meer moeite maar loopt perfect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wil je de volle 100% 2100 power dan zul je zeker een 2100 uitlaatspruitstuk moeten gebruiken ( dat is het 2x 2-in-1 spruitstuk), de 2100 ontsteking ( want de curve is echt heel anders dan die van een 2000) en de carburateur ( want de sproeiers zijn anders..)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
het 2x 2 in 1 uitlaat spuitstuk zit er nu toch ook op? is toch die uit 2 delen bestaat zeg maar.
en de carb en ontsteking zijn achteraf nog een keer snel genoeg omgebouwd
gr bjorn














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je een DY3 hebt zit dat spruitstuk er op. Daar had ik even overheen gelezen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de nokkenas van een DY3 hetzelfde als van een 21?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Vanaf 08-68 zijn alle nokkenassen gelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006
- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
hallo
heb mijn dy3 vervangen door een dx2 blok
de ontsteking en carbtr die er op staan zijn van de dy3 blok wegens geen andere beschikbaar toen
nu via huud een juiste type ontsteking en carbtr gevonden voor dx2 blok
de ontsteking geeft toch een beter draaien lopen van de motor dan voor heen
ook te kort van carbt zal worden verbeterd als de juiste carbt type erop komt te staan,deze is nu even in de spoelbak
maar ondervind nu al een ander soepele motor dan voorheen
dus beter juiste type en juiste stukken op je blok plaatsen
koprevisie
Vorig jaar is de kop van mijn ds ook gedaan. Het is zeer meoilijk orginele kleppen te krijgen, het revisie bedrijf had er nog maar het waren ook gelijk de laatste. Maar misschien zijn er nog bedrijven die ze op het schap hebben liggen?
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb ook een DY3 motor, nu kan ik misschien een DX3 motor kopen.
Dit is een 2175 injectie met een halfautomaat.
Past mijn korte 5 bak hier ook op, of zeg ik nu iets geks?
Als ik dit draadje lees kan ik dus ook mijn DY3 opwaarderen naar een 21.
Peter.


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Past wel kwa maat voering, maar een lange bak heeft meer voordelen.
Rijdt rustiger op de snelweg, met een korte bak op zo’n ‘sterke’ motor heb je konstant het idee dat je een versnelling te kort komt. Overigens als je wilt gaan rally rijden is een korte bak weer veel fijner.
-Rik
Yep, it’s me.