gebeurt trouwens ook bij benzine verstokers…..
juist ja, das nu niet precies het antwoord waar ik op zat te wachten…
Precies wat bij mij gebeurd is, lees de eerste posts maar eens.
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9758.jpg)
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Net met de garage gebeld. Idd hebben stukjes van de multiriem hun sporen achtergelaten. Zijn tussen de krukaspoelie en de spanner van de multiriem gaan zitten. En de motor was inderdaad van tijd af.
Auto is maandag weer klaar.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9758.jpg)
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Vandaag teleurstellend nieuws gehoord. Graag jullie mening/advies over ontstaan/oorzaak schade en wijsheid.
Hier de chronologie:
Zoals in eerdere berichten hierboven, heb ik in december dmijn garagist de opdracht gegeven om de distibutieriem en gloeiers van mijn XM 2.1TD automaat te vervangen. Zij hebben tijdens deze vervanging ook de waterpomp en multiriem vervangen. Na de vervanging heb ik zo’n 12, hooguit 1500 km gereden. Vorige week woensdag reed mijn vrouw in een file, waarbij plotseling een vreemd geluid uit de motorruimte kwam (vergelijk titel topic). Garage gebeld en direct langs gereden.
Hier werd in eerste instantie gezegd dat er de verkeerde multiriem was geplaatst en hebben deze terstond vervangen. Verder werd ook geconstateerd dat de auto slecht startte (door mij en de monteur). Ze wilden de auto later in de week terug voor controle van de distributieriem en hebben mij weer laten vertrekken (tot grote verbazing van enkele hier op het forum). Heb daarna nog 10-20 km afgelegd. Na advies van jullie heb ik geen enkele meter meer gereden en heb de garage de volgende dag gebeld. Zij hebben er voor gekozen om de auto van mijn huis naar de garage te slepen, nadat er een poging was gedaan om de auto te starten en dit niet lukte.
afgelopen vrijdag, zaterdag en maandag is er aan de auto gewerkt. De multiriem heeft zijn sporen achtergelaten… Is tussen de distributieriem, krukaspoelie en de spanner gekomen, werd mij telefonisch verteld.
Vanmiddag blijkt het nog erger te zijn. De distributieriem was 3 tanden van tijd. Er is een nieuwe d-riem omheen gelegd, maar de auto start nog steeds slecht en geeft veel roet. Ze vermoeden dat er schade is aan de cilinders en kleppen. Maar daarvoor moet de kop er af en er moet besloten worden om deze reparatie uit te voeren.
Oke, zover het verhaal. Nu de oorzaak en aansprakelijkheid. De garagist beweert nu dat het vervangen van de d-riem en multiriem niet de oorzaak is van deze schade en zij dus niet aansprakelijk zijn. Zij baseren dit op het feit er een goede(!) multieriem om gegaan is. Want zeggen zij: wij dachten dat het een verkeerde was, maar dat was niet zo, want van de zijkant van de multiriem is een “tandje” afgescheurd en in geslagen. Daardoor leek het in eerste instantie een verkeerde riem. Zij zeggen dat de oorzaak ligt bij een versleten multieriemspanner. Door de nieuwe stugge riem is er een te grote kracht op komen te staan waardoor de riem er een stukje afgelopen is en zo de schade heeft veroorzaakt. Deze spanner is niet vervangen. Het komt er op neer dat ze de schade op mij willen verhalen, omdat de spanner niet meer in goede conditie was. Verder stellen ze dat het vervangen en stuk gaan van de spanner puur toeval is. Had ik de riem niet laten vervangen dan had ik deze schade ook gehad.
Wat nu?
Feit is dat ik een zeer goed lopende auto heb afgeleverd en nu na de vervanging met een auto zit die gewoon stuk is. Ook is op initiatief van de garage en niet van mij de multiriem vervangen. Daarbij hebben ze mij vorige week woensdag weer laten vertrekken na vervangen van de multieriem en controle of de poelies wel goed draaiden. Er werden geen gebreken geconstateerd.
Ik ben van mening dat de fout bij de garagist ligt. Zij vinden van niet. Morgen hoor ik hun definitieve standpunt en aanbod.
Wie heeft er advies/tips?
Groeten,
Jeroen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen:
- als er schade aan de kop is, is dat meestal een gebroken sleper en géén kromme klep.
- slepers vervangen kan zonder de kop te demonteren, vraag maar aan Lucas Unger en ZX1.4i, zij hebben dit vaker gedaan.
- Maar: roeten en slecht lopen duiden nog steeds op een distributie die niet goed op tijd staan. Dat moet eerst nogmaals nagezien worden.
Wat betreft aansprakelijkheid:
Je hebt inderdaad een goed lopende auto ingeleverd. Na reparatie cq. vervangen van de riem is er iets mis gegaan.
Dat de garage nu roept dat dat komt door een gare spanner is vreemd: spanners gaan niet zomaar stuk. Er komt speling op het lager te zitten of ze maken herrie. Dat had de garagist moeten zien bij het vervangen van de distribtieriem en spanrol. Bij die klus is het gebruikelijk ALLE spanrollen op slijtage en juiste werking te controleren. Dat is door hun verzuimd, waardoor ze mijnsinziens in gebreke zijn gebleven. Een ander verhaal zou het zijn als jij wist dat de spanner slecht was en geen toestemming hebt gegeven voor het vervangen. Dit is echter NIET het geval. Blijft overigens dat ik hun uitleg erg vaag vind.
Verder nog een kleine note:
De garage heeft een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering waar ze dit soort zaken op kunnen claimen. Dat kost eigen risico voor de garagist, maar een groot deel van die schade kan worden vergoed. IK zou zeker niet zonder meer akkoord gaan met het zelf betalen van de factuur. Sterker nog, ik zou serieus overwegen om te overleggen met de bovag of een jurist.
Heel veel succes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben het volledig met waterman eens, bel ook met de anwb voor juridisch advies als je daar lid van bent.
Is het een officiele Citroën garage? Of een “alle merken” garage…(geen namen noemen hier).
Ik wens je succes en wijsheid, dit zijn altijd van die %$$#@ dingen…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9758.jpg)
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Ik wil (nog) geen naam noemen, mede omdat ik meer dan 10 jaar goed ben behandeld en ze tot nu toe ook goed werk geleverd hebben. Nu is het fout gegaan, maar dan wil ik niet meteen iemand in diskrediet brengen. De klasse van een garage laat zich ook blijken in de afhandeling van moeilijke/vervelende zaken. En dat moet nog blijken. Ik hoop dat ze karakter tonen. Ook dat is klantenbinding en positieve reclame.
Morgen meer nieuws.
Groeten,
Jeroen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_493.png)
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
De kop van een 2.1TD bestaat uit een onderstuk en een bovenstuk. Dit bovenstuk is eigenlijk alleen een houder voor de nokkenas. Ik zou in dit geval eerst eens het kleppendeksel demonteren en kijken of er een tuimelaar is gebroken. Is dat niet het geval, dan lijkt meten van de compressie mij zinnig. Als er wel een tuimelaar is gebroken dan kunnen deze worden vervangen door alleen het bovenstuk van de kop te demonteren en dat is een vrij overzichtelijke klus. Bij deze nog een tekening van de twee delen van de kop.
Nog een ander punt, ik lees dat je een 2.1TD automaat hebt en dat de auto naar de garage is gesleept. Dat is bij mijn weten ook niet echt bevordelijk voor de smering van de automaat. Is de auto ‘gesleept’ op een lepelwagen met de wielen van de rond, dan is er natuurlijk niets aan de hand.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9758.jpg)
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
De auto is getrokken aan een kabel en niet op een lepelaar.
oef, wat tent…
NOujah, ik hoop dat jullie er uit komen. Ik heb nog wel vervangende onderdelen liggen indien nodig. Zuigers, kleppen, stoters, etc. Mocht het zooitje niet meer te fixen zijn wil ik misschien nog wel het dode blok van je overnemen.
Maar in de eerste instantie veel succes met de afwikkeling
Ouwe mopperkont
waterman schreef:De garage heeft een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering waar ze dit soort zaken op kunnen claimen. Dat kost eigen risico voor de garagist, maar een groot deel van die schade kan worden vergoed. IK zou zeker niet zonder meer akkoord gaan met het zelf betalen van de factuur. Sterker nog, ik zou serieus overwegen om te overleggen met de bovag of een jurist.
Bij Bovemij, de grootste verzekeringsmaatschappij voor de garagabranche en waar ik op de rechtsbijstandsafdeling heb gewerkt, verzekert gevolgschade. De tekortkoming moet de garagehouder zelf voor zijn rekening nemen. Het stanraardvoorbeel was altijd, dat als bij het olieverversen werd vergeten de dop erop te draaien, dit niet werd vergoed. De gevolgschade wel. Ergo, de garagehouder moest de dop terugzetten en het in de soep draaien van de motor, het logische gevolg van rijden zonder olie, werd vergoed.
Een klacht bij de BOVAG, als ik me niet vergis, bij het dienstencentrum, wil ook wel helpen. Op de site van de BOVAG zie ik iets over een afdeling bemiddeling, maar ik zie er niet bij staan, dat dit gaat over geschillen met betrekking tot uitgevoerde reparaties. Garagehouders, vooral de kleinere, hebben er over het algemeen moeite mee hun fouten te erkennen en zijn over het algemeen ook erg koppig. De BOVAG bemiddelt dan tussen de klager, de verzekeringsmaatschappij en de garagehouder.
Dit voor de algemene informatie. Via PB is er al contact.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Wat een rampverhaal man. Lijkt me echt een ellende dat je je troen in prima staat voor onderhoud wegbrengt en met de rekening er ellende voor terug krijgt.
Ik krap overigens wel achter m’n oren na je verhaal en zeker als blijkt dat ze een automaat zijn gaan slepen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9758.jpg)
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
ff een update
Vandaag prima advies gehad van Robin Visser. Dank daarvoor.
Vandaag gebeld met o.a. Bovag, Citroen-NL en de ANWB. Alle vermelden hetzelfde.
De standaardprocudure van de opdracht het vervangen van de distributieriem is:
vervangen distibutieriem, multiriem, waterpomp en spanrol.
De eerste drie hebben ze vervangen, de spanrol niet.
Dit is een grote fout waardoor er gevolgschade is ontstaan. Dus oorzaak schade: nalatigheid.
Garage verweerd zich in telefonisch gesprek dat dit niet de opdracht was. Ik vind dit niet professioneel. Als ze de opdracht letterlijk gaan nemen dan moet je als klant schijnbaar dus de technische kennis hebben en de standaardprocedures kennen om er voor te zorgen dat hetgeen vervangen gaat worden wat tot deze standaardprocedure hoort. Maar als ze de opdracht zo letterlijk gaan nemen dan heb ik ook niet de opdracht gegeven om de waterpomp en multiriem te vervangen. Dit hebben ze wel gedaan (zonder overleg). Al met al vind ik wel erg teleurstellend.
In ieder geval werd mij verteld door de monteur dat vrijdag a.s. er een expert van de verzekeringsmaatschappij van de garagist komt (NN) om de schade vast te stellen.
Dus nog steeds geen duidelijkheid.
Die (automatische) spanrol is nogal lastig om te vervangen, het zal niet de eerste keer zijn dat men denkt van, laat maar lekker zitten en zich en nu onderuit proberen te praten. Sterkte met de afwikkeling van het geheel.
De D-riem heeft andere spanrollen dan de multiriem, die heeft z’n eigen spanrol, dit even voor de duidelijkheid. Desondanks
dient de garage te weten dat alle spanrollen vervangen moeten worden, daarvan offerte te doen en alleen
als jij uitdrukkelijk NEE zegt tegen die spanrol is de gevolgschade je eigen schuld…
Ben benieuwd waar het uiteindelijk op uit gaat draaien.